Najdłużej bodaj realizowana w naszym województwie inwestycja zakończona oficjalnie. Drogowa Trasa Średnicowa, po weekendowych przecięciach wstęgi, VIP-owskich testach i evencie otwarcia, dziś przejdzie testy prawdziwe.
- Ta inwestycja regionalna i samorzadowa świadczy, że centrum aglomeracji jest dziś prawdziwą metropolią. Łączy Katowice z Gliwicami - mówił marszałek Wojciech Saługa.
Gliwicki fragment, bardzo skomplikowany, trudny technicznie i kosztowny (943 mln zł).
W środku liczącego 493 metru tunelu marszałek Saługa oficjalnie przekazał w sobotę miastu, podpisując stosowny akt, gliwicki odcinek DTŚ.
- Dla mieszkańców i dla mnie osobiście to ważna chwila. Cała budowa Drogowej Trasy Średnicowej była wyjątkowo trudna, a na ostatnim odcinku trudności wykraczały poza te problemy, które były spotykane w pozostałych miastach - mówił prezydent Frankiewicz.
(wideo Marlena Polok-Kin, Maria Olecha, Bartosz Pudełko)
Droga w centrum Gliwic ma dwa pasy, biegnie częściowo w tunelu, ma liczne zjazdy i wyjazdy. Została zaprojektowana tak, aby jak najbardziej przypominać śródmiejską ulicę, a nie przelotową arterię. Mało kto pamięta, o czym przypomniał prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz, że w pierwotnych planach w miejsu, gdzie dziś jest w tunelu, miała mieć aż 110 metrów szerokości.
W Gliwicach także - wyczekiwanie, jak rozłoży się ruch i jak wpłynie na miasto. Władze mówią o nowym obliczu i stworzeniu nowej, atrakcyjnej przestrzeni publicznej nad tunelem, podniesieniu atrakcyjności terenów w sąsiedztwie trasy. Mieszkańcy części miasta czekaja na rozwiązanie problemu nieprzezroczystych, wysokich ekranów akustycznych, które odcięły ich od światła. Dr Katrzyna Liowska, biolog i radna dzielnicy Śródmieście - niezmiennie ostrzega przed podwyższeniem i tak wsokiego poziomu zanieczyszczenia powietrza.
Mieszkańcy już przypominają: aglomeracja to nie tylko miasta na osi z Gliwic do Katowic. Samorządowcy przyznają: Czas połączyć DTŚ miasta śląskie i zagłębiowskie, aż do Jaworzna. Tak było podczas otwarcia gliwickiego odcinka. Podkreślał tę potrzebę zarówno marszałek Saługa, jak i wojewoda śląski, Jarosław Wieczorek. Wtórował im prof. Jerzy Buzek. Kiedy będzie to możliwe? Zdaniem wojewody, wliczając przygotowanie inwestycji, sprawy formalne oraz budowę - do 8 lat ten kierunek ma szansę na realizację.
Choć Gliwice mają największy, bo liczący 5,6 km fragment DTŚ spośród innych miast, to kierowcy, jadąc np, do Katowic, ocenią na trasę całościowo. Nie brakuje minusów na “starych” odcinkach. Choćby po sąsiedzku, w Zabrzu. Czytelnicy skarżą się, że DTŚ w Świętochłowicach ma chyba najgorszą nawierzchnię. W październiku ubiegłego roku wymieniono tam fragment asfaltu na trasie w kierunku Katowic, ale dalej jest kiepsko. Podczas pierwszych intensywnych opadów śniegu była najgorzej odśnieżona ze wszystkich miast. Nadal miasta nie porozumiały się do co wspólnego odśnieżania.
A fani rowerów punktują: Brak ścieżki rowerowej wzdłuż trasy. Na świecie ścieżki się robi wzdłuż autostrad, u nas?
(wideo Marlena Polok-Kin, Maria Olecha)
*Wielkanoc: W których sklepach jest najtaniej? SPRAWDZILIŚMY Zobacz raport
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?