Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DTŚ zmierza z Zabrza do Gliwic. Zobacz jak wygląda teraz [ZDJĘCIA]

Bartosz Pudełko
Arkadiusz Ławrywianiec
Kto nie czeka na DTŚ? Jest ktoś taki? My czekamy z utęsknieniem i dlatego postanowiliśmy odwiedzić budowę dwóch kolejnych fragmentów drogi. Sprawdziliśmy jak idą pracę.

Pierwszy z powstających fragmentów prowadzi od ronda de Gaulle’a w Zabrzu do granicy z Gliwicami. To blisko 3 km. W tym miejscu DTŚ biegła będzie głównie na nasypach, które w najwyższych punktach wzniosą się na 12 metrów.

- Na zabrzańskim odcinku mamy bardzo dużo prac drogowych, ziemnych. Same nasypy to ok. milion metrów sześc. nawierzchni. Całość spinają mury oporowe. Nie ma chyba obecnie w Polsce miejsca, w którym powstaje ich aż taka ilość - mówi Rafał Zasowski, kierownik budowy z firmy Eurovia, która realizuje zabrzański odcinek.

Robotnicy w tej chwili przygotowują właśnie nasypy. Budowany jest również wiadukt, który będzie częścią węzła Roosevelta. Na trasie zabrzańskiego fragmentu powstanie również most nad potokiem Guido, tunel pod drogą w ciągu ul. Jaskółczej oraz 11 przejść dla zwierząt.

Prace rozpoczęły się tu w czerwcu. Planowane ukończenie inwestycji to koniec maja 2014 roku. Na budowie nie ma w tej chwili żadnych opóźnień. Już wiosną przyszłego roku może rozpocząć się kładzenie nawierzchni.

Odcinek zabrzański połączy się z pierwszym gliwickim fragmentem na granicy miast. W tym miejscu przebiega torowisko, DTŚ pobiegnie zaś wiaduktem ponad nim.

Charakter prac na gliwickim fragmencie G1, który kończy się przy węźle Kujawska w Sośnicy, jest nieco inny niż w Zabrzu. Mniej tu prac ziemnych, więcej za to inżynierskich konstrukcji.

- Powstanie m.in. estakada nad autostradą A1 i okolicznymi terenami. Obecnie przygotowywane jest podłoże, a także fundamenty pod konstrukcje wiaduktów. Teren jest podmokły i bardzo trudny, ale zimą niektóre prace mogą być prowadzone - tłumaczy Grzegorz Kot, inżynier rezydent z ramienia spółki DTŚ SA.

Na gliwickiej budowie jest zdecydowanie mniej koparek i ciężkiego sprzętu. Robotnicy wylewają betonowe fundamenty, zbroją słupy, który będą podtrzymywać wiadukty.

Na fragmencie G1 prace ruszyły w sierpniu. Termin ukończenia inwestycji to 24 miesiące. Również i tu wszystko idzie zgodnie z harmonogramem. Ten odcinek buduje Skanska.

Pozostaje jeszcze jeden fragment, ostatni gliwicki odcinek drogi prowadzący od węzła w Sośnicy, przez centrum Gliwic, do Drogi Krajowej 88. To 5,6 km.

Wyłoniono już wykonawcę, będzie to firma Eurovia. Prace na tym odcinku mają ruszyć na początku przyszłego roku, planowane zakończenie to koniec 2014 roku.

Odcinek G2 będzie wyjątkowo trudny w realizacji. Projekt zakłada m.in. budowę tunelu w centrum miasta. Koszt tego fragmentu ma wynieść ponad 700 mln zł brutto. Koszty obecnie realizowanych fragmentów to 184 mln w Zabrzu i 245 mln w Gliwicach. Całość jest dofinansowana ze środków unijnych.


*Wyszedł ze szpitala i zmarł. Zwłoki znaleziono po roku 35 m od szpitala
*Euforia na koncercie Kultu w Spodku [ZDJĘCIA i WIDEO]
*Zmiana opon na zimowe obowiązkowa. ZOBACZ GDZIE i DLACZEGO

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!