Odpowiada Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
W każdym przypadku nienależytego wykonania usługi przez przewoźnika kluczową sprawą jest zachowanie oryginału biletu i uzyskanie potwierdzenia nieprawidłowości w trakcie podróży. Przedstawiciel przewoźnika, np. konduktor lub kierownik pociągu, nie może odmawiać pasażerowi sporządzenia takiego potwierdzenia.
Reklamacja powinna zawierać datę jej sporządzenia, imię i nazwisko oraz dane adresowe osoby składającej ją, nazwę i siedzibę przewoźnika, tytuł i uzasadnienie, kwotę roszczenia, wykaz załączonych dokumentów i własnoręczny pod-pis. Do reklamacji należy dołączyć bilet i dokumenty uzasadniające roszczenie. Zostawiamy sobie kopię. Reklamację można złożyć w kasie biletowej lub punkcie obsługi przewoźnika albo wysłać pocztą - oczywiście listem poleconym. Reklamacja powinna zostać rozpatrzona w terminie 30 dni.
W przypadku braku odpowiedzi przewoźnika na skargę lub reklamację, trzeba złożyć skargę do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Skarga powinna zawierać: przedmiot skargi dotyczący naruszenia prawa pasażera w ruchu kolejowym, imię i nazwisko pasażera i adres wnoszącego skargę. Najlepiej sporządzić ją na piśmie, z własnoręcznym podpisem pasażera. Do skargi należy dołączyć:
1) kopię skargi skierowanej do przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury kolejowej, właściciela dworca lub zarządzającego dworcem,
2) odpowiedź na skargę - jeżeli została udzielona,
3) bilet na daną trasę lub potwierdzenie rezerwacji,
4) inne istotne dokumenty potwierdzające naruszenie praw pasażera. (JJ)
*Kto wygrał wybory w Twoim mieście? ZOBACZ WYNIKI WYBORÓW 2014
*Śląsk Plus - pierwsza rejestracja za darmo. Zobacz nowy interaktywny tygodnik o Śląsku
*Zielony młody jęczmień najlepszy na odchudzanie. Jak przyrządzić? [WIDEO]
*Górnik Zabrze na dnie. Komu zależy na upadku klubu? Socios Górnik chce go ratować
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?