Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA zawarła ugodę z firmą, która budowała autostradę A4 na Śląsku. Spór trwał od 2009 r.

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Autostrada A4 w ŚląskiemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Autostrada A4 w ŚląskiemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arch. DZ, Lucyna Nenow, Arkadiusz Gola
Jak podaje katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad instytucja zawarła ugodę w sporze toczącym się formalnie od 2009 roku z wykonawcą budowy autostrady A4 miedzy węzłami Batorego i Mikołowska. Ugoda dotyczy dodatkowego wynagrodzenia dla PRInż-u.

28 września 1998 r. poprzednik prawny GDDKiA (wówczas istniała Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Agencja Budowy i Eksploatacji Autostrad, GDDKiA powołano 1 marca 2002 roku) zawarł z Przedsiębiorstwem Robót Inżynieryjnych S.A. (PRInż) i Dromex S.A. umowę na budowę autostrady A4 na odcinku Gliwice-Katowice, pomiędzy węzłami Batorego-Mikołowska.

Tak powstawały najważniejsze drogi w Śląskiem. Budowa tunelu pod rondemZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

A4, A1, DTŚ, gierkówka w Śląskiem. Tak powstawały najważniej...

Roboty wykonane, ale nie wszystko zapłacone

Roboty budowlane zostały zakończone 31 maja 2002 r., co zostało potwierdzone w wystawionym przez GDDKiA Świadectwie Przejęcia Całości Robót z 21 czerwca 2002 r.

Pomiędzy stronami powstał jednak spór dotyczący rozliczenia kwot należnych PRInż na podstawie lub w związku z wykonaniem umowy. W konsekwencji 24 sierpnia 2009 r. PRInż złożyło pozew o zapłatę kwoty 10 027 115,03 zł wraz z odsetkami do dnia zapłaty.

Nie przeocz

Spór dotyczył m.in. rozliczenia wynagrodzenia za wykonane roboty budowlane, zapłaty brakującej części wynagrodzenia za zabezpieczenie skarp węzła Gałeczki, zwrotu kosztów związanych z bezpieczeństwem i utrzymaniem ruchu w przedłużonym czasie, wykonania pogrubienia warstw podbudowy podstawowej i pomocniczej, wymiany gruntu na potrzeby wykonania kanału deszczowego, zwrotu kosztów poniesionych w związku z uzupełnieniem skradzionego oznakowania, zapłaty różnicy pomiędzy łącznym kosztem gwarancji wykonania w przedłużonym czasie, a kwotą wypłaconą przez GDDKiA.

Spór trwał 18 lat, w sądzie 11

20 lipca 2020 r., w celu doprowadzenia do polubownego zakończenia sporu, strony zawarły ugodę przed Sądem Apelacyjnym w Warszawie, która wyczerpuje wszelkie roszczenia PRInż wobec GDDKiA powstałe w związku z budową autostrady A4 na odcinku Gliwice-Katowice, pomiędzy węzłami Batorego-Mikołowska.

GDDKiA zapłaci ponad 7 mln zł

W związku z zawarciem ugody GDDKiA zapłaci na rzecz PRInż łącznie 7 286 411,24 zł brutto.
PRInż zrzekło się w stosunku do GDDKiA dalej idących roszczeń, związanych lub mogących mieć związek z tą umową, w tym roszczenia o zapłatę odsetek oraz o zapłatę połowy kosztów procesu w kwocie 191 251,00 zł, zasądzonych w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z 2 sierpnia 2019 r.

Ugoda powstała dzięki współpracy GDDKiA i Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Kończy ona wieloletni spór prowadzony na różnych szczeblach postępowania sądowego. Wynegocjowana kwota oraz zrzeczenie się pozostałych roszczeń kończy dalsze postępowania sądowe, co jest niewątpliwie korzystne dla interesu Skarbu Państwa.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera