Kolej do Pyrzowic powstaje wolniej niż Kolej Transsyberyjska

Mariusz Urbanke
Lotnisko zyskuje klientów, gdy można do niego... dojechać Lucyna Nenow
Kolej z Katowic do Pyrzowic to odcinek krótki - raptem ok. 30 kilometrów. Budowę wpisano na listę inwestycji związanych z Euro 2012 już w roku 2007. I do dziś nic. Powód? Protesty mieszkańców gmin Bobrowniki i Ożarowice, fiasko konsultacji społecznych, a w konsekwencji brak ważnej "Prognozy oddziaływania na środowisko".

- Przypomnę, że to nie lotnisko bezpośrednio realizuje tę inwestycję, jest to projekt PKP PLK - twierdzi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego oraz Związku Regionalnych Portów Lotniczych. - Oczywiście my jesteśmy żywotnie zainteresowani jej realizacją, bo dla lotniska, dla jego przyszłości jest to kluczowy element. Brak takiego połączenia osłabi możliwości konkurencyjne nie tylko portu, ale i całego regionu. Przyczyny protestów są różne, często bardzo przyziemne, jednak musimy brać pod uwagę, że w tym przypadku chodzi o ważny interes społeczny, o rozwój infrastruktury, która da możliwość nie tylko lotnisku, ale i naszemu regionowi być w pierwszej lidze i konkurować z innymi o nowoczesne inwestycje, o miejsca pracy, o rozwój dla przyszłych pokoleń.

Już dzisiaj na lotnisku we wszystkich funkcjonujących tu firmach pracuje ponad 2300 osób. Każdy kolejny milion pasażerów to kolejne 700 miejsc pracy. Dzięki lotnisku rozwijają się okoliczne gminy, z których to pochodzą w większości zatrudnieni pracownicy. Lotnisko płaci milionowe podatki do kas lokalnych samorządów. - Dlatego patrząc przez pryzmat korzyści, skala protestów i żądania moim zdaniem są niezrozumiałe - dodaje prezes GTL.

Wystarczyłby tramwaj?

Tymczasem protestujący uważają, że należy… zarzucić prace nad projektem budowy linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach. "Ta kwestia jest oczywista ze względu na analizy popytu - cały dzienny potok pasażerski lotniska (około 7 tys. pasażerów przy 11 tys. docelowej przepustowości terminali) nie uzasadnia budowy nawet linii tramwajowej takiej długości. (…) Taka linia byłaby trwale nierentowna. Nie ma co liczyć na przewozy towarowe, gdyż sami autorzy Strategii wskazują, że przewozy cargo realizowane są w większości przez firmy kurierskie, a one nie posługują się transportem kolejowym". Na to zwolennicy budowy mają odpowiedź prostą: realizacja inwestycji ma służyć nie tylko połączeniu z samym lotniskiem, lecz także stworzeniu nowego połączenia transportem publicznym na obszarze Metropolii. Przy proponowanej trasie kolei mieszka aż 650 tys. osób. Trasa zaczynać się będzie na jednym z największych węzłów kolejowych w kraju - Dworcu PKP w Katowicach, a to kolejne tysiące pasażerów, którzy mogą skorzystać z linii.

Co budzi społeczny opór

- Nieprawdą jest, że połączenie będzie służyło tylko lotnisku, ponieważ będzie także ważnym elementem wspierającym szybki, zbiorowy transport w obrębie aglomeracji - podkreślają władze lotniska.

Jednak podstawowy problem sprowadza się do tego, że budowa wiązałaby się m.in. z koniecznością wywłaszczenia części mieszkańców i wyburzenia niektórych elementów zabudowy, co budzi zdecydowany społeczny opór.

Artur Tomasik liczy jednak na to, że już w tym roku PKP PLK uda się pokonać przeciwności, a następnie zrealizować inwestycję w czasie krótszym niż 5 lat. - Mam nadzieję, że w tym roku Polskie Linie Kolejowe uzyskają wszelkie niezbędne zgody na realizację tego kontraktu, a także dofinansowanie ze środków drugiej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Wtedy realnym terminem ukończenia połączenia kolejowego z Katowicami wydaje się rok 2017 - ocenia prezes Tomasik. - Nie jest to wcale odległy czas i ważne jest także to, żeby pojawił się realny termin, w którym ten projekt może zostać zakończony.

Obecnie prowadzone są prace nad połączeniem przez Bytom i Piekary Śląskie, jednak pojawiały się też głosy, że tańszym i łatwiejszym w realizacji rozwiązaniem byłaby odbudowa linii kolejowej między Tarnowskimi Górami i Zawierciem. Ta druga koncepcja też zyskała poparcie władz województwa śląskiego. Zdaniem Mirosława Sekuły, marszałka województwa, należy ją realizować na równi z połączeniem przez Piekary Śląskie. Według niego, dopiero realizacja obydwu inwestycji dałaby efekt obwodnicy kolejowej.


*Zimy w styczniu nie będzie [PROGNOZA POGODY NA STYCZEŃ 2014]
*Abonament RTV 2014 [OPŁATY, TERMINY, ULGI]
*Urlop macierzyński i urlop rodzicielski 2014 [ZASADY I TERMINY]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Menedżer sportowy - zbawienie czy zło konieczne?

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ja ,tyż dobrze ,ale nojpiyrw cza łod DTŚ-ki aż po Witosa i łod Chorzowa Batorego aż po ul. Żelazno łod strony Pl. Wolności wyburzyć te wszystke Stare Budki i Familoki i wybudować Nowe 2-ge 1000-Lecie II-,to w tedy tako Ajzynbana na Magnesach na Supach bydzie Pasować ,a na tych supach na Lotnisko możno jom puścić kaj sie chce i żodyn niy bydzie protestowoł. Jo take coś widzioł nawet w ubiegłym Roku we Wiedniu ,w Dzielnicy Finansowy ,tam ale majom METRO na SUPACH, nad cołkom infrastrukturom -cołkym Obudowane Betonym.Fajnie to nawet wyglondo ,ale to we Wiedniu ,a unos gorole na Urzyndach -,NIY IDZIE ,niyudaczniki ,średniowiecze.

O
OS

Protesty mieszkancow to tylko "zciema" Warszawy.
Warszawa nie chce poprostu zgodzic sie na tak wazna inwestycje dla Slaska,
podobnie jak na ustawe metropolitalna dla Wielkich Katowic.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Gdyby Warszawa uwzgledniala rzeczywiscie protesty mieszkancow,
to powinna uznac "protesty miliona Slazakow"
deklarujacych przynaleznosc do narodu slaskiego i go uznac,
a nie kierowac sprawe do prokuratury...

R
Ruan

Dopóki nie powstanie 3.0 mln Silesia nic się nie zmieni.
Tylko Silesia byłaby w stanie sfinansować taką inwestycję nie mówiąc o tym, że miasteczka śląskie mają ten projekt w d.... - Przecież to lotnisko katowickie (niech się Katowice tym martwią).
Śląski DEBILIZM !!

R
Ruan

Dopóki nie powstanie 3.0 mln Silesia nic się nie zmieni.
Tylko Silesia byłaby w stanie sfinansować taką inwestycję nie mówiąc o tym, że miasteczka śląskie mają ten projekt w d.... - Przecież to lotnisko katowickie (niech się Katowice tym martwią).
Śląski DEBILIZM !!

f
fąfel

najlepiej by nas w VI-wiek wrzucili niemota cwana ciemnota bo zawiadują parkingami i ksiora czepią

f
ferdek

że rozbudowa klei dobrych dróg wiąże sie z miejscami pracy bo w okół takich lotnisk od razu pojawiają się inwestorzy np. z branży magazynowej a co za tym idzie nowe miejsca pracy, pozdrawiam bobrów niech śpią spokojnie okazję złapią inni.

K
Katowiczanin

Bocheńskiego łącząca A-4 ze Średnicówką oraz hektary ugoru wokół. Nie trzeba byłoby dodatkowo zatłoczyć Centrum.Z dworca PKP Katowic mogłaby kursować kolejka szynowa na którą miejsce jest.Kto zna te strony ten wie,że jest wiele wolnych torów wyłączonych z ruchu.

b
burak cukrowy

Czy w Polsce żyją sami debile ?

p
pan na zagrodzie

korzystają z jego dobrodziejstwa.Jak przyjeżdżali nawet z Częstochowy do pracy w kopalniach to było dobrze. To nienormalne,że lotnisko Katowice, nie ma połączenia kolejowego z Katowicami.

k
kinox

Jest taka jedna radna Sejmiku Slaskiego-Barbara Dziuk, ktora maci, gdzie tylko moze, by ta linia nie powstala. Wielka obronczyni ucisnionych mieszkancow Ozarowic i Bobrownik. Podburza ich do protestow, dzialajac zgodnie z haslem swojego bylego partyjnego kolegi J. Kurskiego: ciemny lud to kupi. Niektorzy zreszta mowia, ze najwieksze parkingi wokol lotniska ponoc naleza do rodzin wladcow okolicznych gmin i stad opor przed budowa linii kolejowej, bo biznes by sie skonczyl. Ale to byloby zbyt prymitywne, by moglo byc prawdziwe.;-)

G
Gość

Jest na to ino jedna rada , Pociąg Magnetyczny na Słupach ,taki jaki wybudowali Niymcy Chińczykom w Szanghaju.Jak tam było możno ,to czamu niy unos, pierona ,przeca momy II-Dekada XXI-w.Godom wom ,jak by boła tukej Autonomio jak przed wojnom ,to już downo Hulomy na magnesach do Pyrzowic.Miejsce na Stacjo jest w Katowicach Puste ,w ścisłym Centrum i to bardzo blisko Dworca PKP i Autob.pod nim ,a na tylny ul.Sondowy i połonczyć je ruchomymi chodnikami te łoba PKP ,a dojazd nawet idzie srobić uod ul. Sobieskigo ,tam terozki je koniec ulicy i beszong ,ino zniwelować i przedłużyć.Do realizacji cza ino Ślonzokow na Urzyndzie ,a niy tych pyprokow z Tam-Tyndy ,co jo wiym z kond ,a wy tyż .

p
pasazerka

W imieniu mieszkancow Zawiercia, Myszkowa, Czestochowy, Siewierza, Dabrowy Gorniczej i okolicznych miejscowosci oraz turystow krajowych i zagranicznych, chcacych odwiedzic Jure Krakowsko-Czestochowska korzystajac z samolotu prosimy o polaczenie kolejowe pomiedzy Zawierciem i lotniskiem w Pyrzowicach. Zawiercie jest rowniez waznym wezlem kolejowym dla podroznych ktorzy przesiadaja sie tutaj z Warszawy, Wroclawia i Slaska.

F
Fridka Nowoczka

Niy dziwejcie sie!
Tam wtedy niy bolo tyla mondrych ekspertof ze Sosnofca, co teroski przi budowie "Pyrzowickoj Magistralji"

e
ed

.

Dodaj ogłoszenie