Kolej Plus w woj. śląskim. Wszystkie zgłoszone projekty przeszły do drugiego etapu: Katowice, Gliwice, Mikołów, Mysłowice, Bielsko-Biała

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk
Gmina Miasta Mysłowice zgłosiła projekt dotyczący budowy przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice - Nowy Bieruń (Oświęcim).Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE tos
Kolej Plus to rządowy program, który w założeniu ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. W jego ramach przekazane mają zostać środki na odbudowę infrastruktury kolejowej lub budowę całkiem nowej tak, aby transport kolejowy stał się bardziej dostępny. Wśród chętnych, którzy zgłosili się do tego programu nie brakuje samorządów z województwa śląskiego. Na razie wszystkie zgłoszone przez nie projekty zostały zakwalifikowane do drugiego etapu programu.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły właśnie ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru. Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei.

Sprawdź, czy w Twoim mieście będą nowe linie kolejowe lub nowe przystanki z programu Kolej+. Kliknij w galerię zdjęć.

- Dzięki realizacji programu Kolej Plus, będącego pod egidą Ministerstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych do miast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym celem programu jest uzyskanie lub usprawnienie połączeń miejscowości liczących powyżej 10 tys. z miastami wojewódzkim. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Realizacja Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski - zwracają uwagę PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zarządca infrastruktury ocenił pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 procent) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel Programu. Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

– Zaangażowanie samorządów pokazuje jak ważny społecznie jest Programu Kolej Plus. Po ocenie formalnej i kontaktach z wnioskodawcami PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowały listę 79 projektów, które spełniają wymagania formalne. Kolejnym etapem będzie opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, by konsekwentnie zmierzać do realizacji zadań, które ograniczą wykluczenie komunikacyjne i poprawią dostęp mieszkańców do kolei – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Nie przeocz

W drugim etapie samorządy będą miały dwanaście miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.

Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 procent wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów minimum 4 par pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 6,6 mld zł, w tym 5,6 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 1 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.

Lista projektów, które przeszły do drugiego etapu:
województwo dolnośląskie:

  • rewitalizacja linii Zgorzelec - Bogatynia
  • rewitalizacja linii Kobierzyce - Piława Górna i odbudowa drugiego toru na odcinku Wrocław Główny - Kobierzyce
  • poprawa jakości połączeń na odcinku Środa Śląska - Wrocław
  • rewitalizacja linii Oleśnica - Kępno
  • rewitalizacja linii Legnica - Jerzmanice-Zdrój

województwo kujawsko-pomorskie:

  • odbudowa linii Chełmno - Unisław Pomorski
  • budowa nowego przystanku osobowego w Grudziądzu
  • budowa nowego przystanku osobowego w Białym Borze
  • utworzenie nowego połączenia kolejowego Bydgoszcz - Koronowo – Więcbork – Sępólno Krajeńskie – Chojnice
  • rewitalizacja linii Żnin - Bydgoszcz
  • rewitalizacja linii Żnin - Inowrocław

województwo lubelskie:

  • budowa linii Szastarka - Janów Lubelski - Biłgoraj
  • prace na linii Rejowiec - Zamość wraz z łącznicą omijającą stację Zawada
  • rewitalizacja linii Chełm - Włodawa
  • elektryfikacja linii Łuków - Lublin
  • utworzenie połączenia Lublin - Łęczna - Kopalnia Bogdanka

województwo lubuskie:

  • remont linii Skwierzyna - Międzychód
  • remont linii Międzyrzecz - Międzychód
  • remont linii Czerwieńsk - Gubin - granica państwa
  • rewitalizacja linii Międzyrzecz - Rzepin
  • rewitalizacja linii Bieniów - Lubsko wraz z budową nowych przystanków
  • odbudowa linii Gorzów Wielkopolski - Myślibórz
  • rewitalizacja odcinka Szprotawa - Żagań

województwo łódzkie:

  • budowa nowej linii Chorzew Siemkowice - Wieluń
  • remont i elektryfikacja linii kolejowej Piotrków Trybunalski - Bełchatów wraz z wydłużeniem do Bogumiłowa

województwo małopolskie:

  • rewitalizacja odcinka Gorlice - Jasło
  • budowa nowego połączenia Kraków - Myślenice
  • budowa nowego połączenia Kraków - Olkusz
  • odbudowa połączenia Kraków - Niepołomice
  • rewitalizacja linii Sucha Beskidzka - Żywiec

województwo mazowieckie:

  • budowa linii kolejowej Warszawa - Grójec
  • budowa nowej linii Zegrze - Przasnysz
  • budowa linii do Kozienic
  • rewitalizacja linii Nowa Iwiczna - Konstancin Jeziorna
  • rewitalizacja linii Ostrów Mazowiecka - Małkinia
  • rewitalizacja linii Siedlce - Sokołów Podlaski
  • odbudowa linii Sokołów Podlaski - Małkinia
  • budowa nowej linii Sokołów Podlaski - Warszawa przez Węgrów i Mrozy

województwo opolskie:

  • rewitalizacja linii Racibórz - Racławice Śląskie

województwo podkarpackie:

  • budowa nowego peronu w Brzezówce
  • budowa nowego przystanku w Zawadzie koło Dębicy
  • budowa nowego przystanku w Przecławiu
  • budowa nowego przystanku Sobów Osiedle
  • rewitalizacja linii Munina - Hrebenne
  • budowa nowej linii Dębica - Jasło

województwo podlaskie:

  • rewitalizacja i elektryfikacja linii Łapy - Śniadowo i Śniadowo - Łomża

województwo pomorskie:

  • rewitalizacja linii Bytów - Korzybie

województwo śląskie:

  • rewitalizacja linii Skoczów - Bielsko-Biała
  • budowa nowego przystanku Gliwice Bema
  • budowa nowego przystanku Gliwice Czechowice
  • budowa nowego przystanku Mysłowice Północ
  • linia Katowice Ligota - Katowice Murcki - Tychy jako alternatywne połączenie Katowic i Tychów
  • budowa nowego przystanku Świętochłowice Mijanka
  • odbudowa linii Pyskowice - Pyskowice Miasto
  • prace na liniach nr 189 i 132 w celu stworzenia połączenia Zabrze/Ruda Chebzie - Bytom
  • budowa nowych przystanków Bytom Rozbark i Bytom Arki Bożka
  • odbudowa połączenia Katowic z Jastrzębiem-Zdrojem
  • przygotowanie alternatywnego połączenia Gliwice - Katowice przez Rudę Kochłowice
  • rewitalizacja i odbudowa linii Dąbrowa Górnicza - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce

    • budowa przystanków Zabrze Zaborze Północ i Zabrze Armii Krajowej

      • przebudowa stacji Tychy Miasto i włączenie jej do trasy Katowice - Tychy Lodowisko.
    • budowa drugiego toru i dodatkowych przystanków na odcinku Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice

      • budowa przystanku Wodzisław Śląski Centrum

województwo świętokrzyskie:

  • budowa punktowej infrastruktury kolejowej w Podchojnach
  • modernizacja i elektryfikacja linii Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna

województwo warmińsko-mazurskie:

  • modernizacja linii Czerwonka - Orzysz
  • modernizacja linii Ełk - Olecko - Gołdap
  • modernizacja linii Szczytno - Chorzele
  • rewitalizacja linii Działdowo - Brodnica

województwo wielkopolskie:

  • budowa nowej linii Konin - Turek
  • rewitalizacja linii Czempiń - Śrem
  • rewitalizacja linii Gostyń - Kąkolewo
  • rewitalizacja linii Międzychód - Szamotuły
  • rewitalizacja linii Wągrowiec - Rogoźno Wielkopolskie - Czarnków

województwo zachodniopomorskie:

  • modernizacja i odbudowa ciągu komunikacyjnego Stargard - Pyrzyce - Myślibórz - Kostrzyn
  • odbudowa połączenia Gorzów Wielkopolski - Myślibórz
  • budowa mijanki w Tucznie Krajeńskim

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Polskie fabryki Volkswagena w całości zasilane eko-energią

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie