Lotnisko w Gliwicach się zmienia. Modernizacja zakończy się jesienią

Marlena Polok-KinZaktualizowano 
Fot. Robert Neumann/UM Gliwice
Lotnisko w Gliwicach będzie jeszcze w tym roku obsługiwać loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo? To możliwe, prace mają się zakończyć pod koniec października.

Modernizacja lotniska w Gliwicach potrwa do końca października. Po jej zakończeniu obiekt, dotąd o charakterze wyłącznie sportowym, będzie mógł obsługiwać również loty biznesowe czy tzw. mały ruch cargo. - Prace postępują zgodnie z harmonogramem - mówi Sylwia Rudek-Matuszczak, dyrektor GAPR, miejskiej spółki, która - z ramienia samorządu - jest inwestorem zastępczym.

O tej inwestycji mówiło się w Gliwicach od lat. Władze miasta wskazywały potrzebę takich rozwiązań jako odpowiedź na rozwijającą się aktywność biznesowa, jaka ma miejsce na tym terenie, wymagała dostarczenia nowych rozwiązań komunikacyjnych doskonale znanych w biznesie na całym świecie. Zwłaszcza - uzupełnienia ofertą dla lotów biznesowych i tzw. małego ruchu cargo.

Nie przegapcie

O powodzeniu i celowości przedsięwzięcia - zdaniem władz miejskich - zadecyduje także bliskość węzła autostrad A1 i A4, DTŚ Średnicowej, kompleksu firm IT „Nowe Gliwice” i siedziby gliwickiej podstrefy Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, a także firm świadczących specjalistyczne usługi dla małych samolotów.

Finał prac już blisko

Prace na lotnisku na gliwickim Trynku, należącym do miejskiej spółki – Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR) oraz Aeroklubu Gliwickiego, ruszyły jesienią ubiegłego roku.

Na części płyty lotniska, należącej do GAPR, rozpoczęło je Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów w Gliwicach, które jest, przypomnijmy - wyłonionym w przetargu wykonawcą prac. Całość inwestycji, której koszt to 27,9 mln zł, sfinansowana zostanie z budżetu Gliwic.

Utwardzony pas startowy o prawie kilometrowej długości jest już doskonale widoczny, droga kołowania, płyta postojowa i drogi dojazdowe powstają na gliwickim - dotąd wyłącznie sportowym - lotnisku. Inwestycja będzie gotowa jesienią.

W ramach inwestycji zaplanowano m.in. budowę utwardzonej drogi startowej o długości 920 m, którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km, drogi kołowania i płyty postojowej, a także wybudowanie parkingów, dróg dojazdowych oraz ścieżki rowerowej wokół lotniska.

Jak informuje, Ruszają roboty związane m.in. z zabudową oświetlenia wzdłuż drogi kołowania i w drodze startowej, montażem osadników i separatorów, wykonaniem konstrukcji ścieżki rowerowej, asfaltowaniem warstwy ścieralnej drogi kołowania i warstwy wiążącej drogi startowej, betonowaniem płyty postojowej samolotów, a także kontynuacją robót odwadniających.

GAPR, inwestor zastępczy

GAPR jest głównym udziałowcem Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego, który rozwija m.in. technologie materiałów kompozytowych dla lotnictwa. Spółka angażuje się także w rozwój konstrukcji szybowcowych – we współpracy ze spółką Avionic.

GAPR jako inwestor zastępczy (w imieniu i na rzecz Aeroklubu Gliwickiego) zajął się również wyłonieniem wykonawców robót budowlanych i dostaw dla dofinansowanego z Unii Europejskiej projektu aeroklubu, zakładającego rozbudowę i przebudowę dawnych warsztatów lotniczych na cele Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej – wraz z zagospodarowaniem terenu i budową infrastruktury technicznej - podaje gliwice.eu

Lotnisko w Gliwicach. Trochę historii

  • Lotnisko służy i służyło do wielu celów. Była baza pogotowia lotniczego, uruchomiona w Gliwicach jeszcze przez prof. Zbigniewa Religę jako ministra zdrowia, dziś już zniknęła i jest w Katowicach.
  • W 1992r. , w czasie pożaru Lasów Raciborskich z lotniska gliwickiego wykonywano do 360 lotów samolotów pożarniczych dziennie. Zaopatrywano je na lotnisku w środki gaśnicze i paliwo, a załogi w posiłki.
  • Wzruszająca historia dotyczy wizyty w tym miejscu Papieża Jana Pawła II. Łącznie 500 tys. osób czekało na spotkanie z Ojcem Świętym w 1997 roku.
  • Wszystko zaczęło się ponad 100 lat temu, kiedy to to rozpoczęło działalność lotnisko w Gliwicach. Był to nowoczesny na owe czasy lokalny port lotniczy, z którego pasażerowie latali do Berlina i Wiednia, a nawet do Konstantynopola.
  • Nie wszyscy wiedzą, że jest to druga lokalizacja lotniska w Gliwicach. Pierwsze zbudowano na terenach dzisiejszego Kąpieliska
  • Leśnego przy ul. Toszeckiej. Jednak próbne lądowanie pierwszego samolotu nie udało się i ostatecznie zostało zlikwidowane.
  • Ówczesne gliwickie władze miasta same podjęły się trudu budowy lotniska, doskonale zdając sobie sprawę z atrakcyjnego położenia Gliwic. Zbudowały je własnym sumptem w 1916r.
  • Nowe lotnisko miało powierzchnię około 117 ha. Wybudowano dworzec lotniczy, hangar o rozpiętości wrót 35 m , niezbędne zaplecze oraz infrastruktura ze stacją meteorologiczną włącznie. Gliwice miały nawet swój samolot meteorologiczny.
  • Od 1925 roku ruszyły stąd loty pasażerskie: m.in. do Berlina via Wrocław, do Wiednia, Szczecina, a nawet do Konstantynopola (w roku 1930).

Po wojnie obiekt niszczał, jednak już na przełomie roku 1946/47 Koło Lotnicze Politechniki Śląskiej w Gliwicach zorganizowało pierwszy teoretyczny kurs szybowcowy. W ciągu kilku lat, począwszy od 1947 r., wyszkoliła się spora grupa gliwickich pilotów szybowcowych, samolotowych oraz skoczków spadochronowych, która wyraźnie uwidaczniała się w Aeroklubie Śląskim w Katowicach.

Na początku lat 50. władze rozpoczęły odbudowę zniszczonego lotniska, co pozwoliło na rozpoczęcie starań o utworzenie aeroklubu w Gliwicach. W 1955, powstała w Gliwicach filia Aeroklubu Śląskiego, która od 1956 r. stała się jednostką samodzielną. W tym samym roku powstała również Sekcja Spadochronowa Aeroklubu Gliwickiego.

Zobaczcie koniecznie

Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?

Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gliwiczanin

Miliony na betonowanie a zero na walkę ze smogiem i efektem cieplarnianym. I tak od 25 lat.

G
Gość

cytat"

Lotnisko służy i służyło do wielu celów. Była baza pogotowia lotniczego, uruchomiona w Gliwicach jeszcze przez prof. Zbigniewa Religę jako ministra zdrowia, dziś już zniknęła i jest w Katowicach."

a ten śmigłowiec który stacjonuje na Trynku to z jakiej bazy jest ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3