- Prace nad nową siecią połączeń rozpoczęły się w lipcu 2019 roku. Zaczęliśmy wtedy szczegółowo analizować układ komunikacyjny i popyt - mówił Aleksander Sobota z Zarządu Transportu Metropolitalnego. — W wyniku przeprowadzonych prac przygotowaliśmy projekt sieci linii metropolitalnych, uwzględniający m.in. przebieg linii, lokalizację przystanków, na których będą się zatrzymywać autobusy, proponowany tabor, a także opracowaliśmy rozkłady jazdy. Przez większość zeszłego roku uzgadnialiśmy zmiany tras metrolinii i ostateczny kształt sieci. To było prawdziwe wyzwanie i cieszę się, że osiągnęliśmy kompromis z gminami - dodaje.
Szczegółowa analiza nie doprowadziła do szczególnie odkrywczych nowości, bo trzon Metrolinii mają stanowić połączenia z Katowic do Dąbrowy Górniczej, Sosnowca, Tychów czy Tarnowskich Gór, które i dzisiaj przecież funkcjonują w formie tzw. osiemsetek, czyli linii, których numeracja rozpoczyna się od cyfry 8.
- Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM. Dodatkowo metrolinie zintegrują obszar Metropolii – przekazują urzędnicy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii – dodają.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podkreśla, że priorytetem dla w zakresie komunikacji publicznej nadal pozostaje transport szynowy (połączenia kolejowe i tramwajowe), a jego uzupełnienie stanowi komunikacja autobusowa i trolejbusowa. Dlaczego? Ponieważ to najszybsza, przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze, i ekologiczna forma transportu. Powstanie kolei metropolitalnej to jednak odległy czas, dlatego już teraz proponowane jest pasażerom udogodnienie, jakie niesie ze sobą korzystanie z metrolinii. Trwają również prace nad zintegrowaniem Taryfy przewozu osób i bagażu z Kolejami Śląskimi, co jeszcze bardziej poszerzy ofertę komunikacji miejskiej dla pasażerów.
Od 5 kwietnia tego roku kursy rozpocząć mają takie linie jak:
- M1 z Katowic przez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze do Gliwic (po trasie dotychczasowej linii nr 870)
- M2 z Katowice przez Sosnowiec do Dąbrowy Górniczej (po trasie dotychczasowych linii 801 i 831)
- M3 z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór (po trasie dotychczasowej linii 820)
- M4 z Katowic do Sosnowca (po trasie dotychczasowej linii 825)
- M18 z Gliwic przez Gierałtowice i Mikołów do Tychów (po trasie dotychczasowej linii nr 33)
- M24 z Katowic przez Osiedle Tysiąclecia Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i Zabrze do Gliwic (nowa)
Nie przeocz
Co w takim razie z dotychczas funkcjonującymi „osiemsetkami”? Trasa niektórych z nich powiela się bowiem z nowymi liniami?
- W momencie uruchomienia metrolinii siatka linii lokalnych powinna zostać dostosowana, ale to decyzja poszczególnych miast, które finansują te linie - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Ostateczna lista tras nowych linii autobusowych ma być znana pod koniec marca. Do tego czasu trwać będą jeszcze konsultacje z poszczególnymi miastami i gminami.
- Zgłaszane przez samorządowców uwagi zdecydują o finalnej liczbie i lokalizacji przystanków w poszczególnych miejscowościach. Oczywiście, droga do późniejszych modyfikacji będzie otwarta. Zaraz po uruchomieniu linii planujemy systematycznie monitorować opinie pasażerów i odpowiednio na nie reagować – mówi Grzegorz Kwitek, odpowiedzialny za transport członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
O ile, jak wspomnieliśmy, w przypadku dużych miast siatka nowych linii opiera się w dużej mierze na nadaniu nowych numerów dotychczas funkcjonujących linii, o tyle w przypadku małych gmin należących do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, połączeń będzie więcej, a mieszkańcy zyskają bezpośrednie linie łączące je z większymi ośrodkami miejskimi jak Katowice, Gliwice czy Dąbrowa Górnicza.
- Dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będziemy mieć nareszcie bezpośrednie połączenia z Dąbrową Górniczą, Sosnowcem, a nawet Katowicami. Krótki czas podróży oraz duża liczba planowanych kursów to atrakcyjna oferta dla mieszkańców gminy Psary – przyznaje Tomasz Sadłoń, wójt Psar w powiecie będzińskim.
- O linię M14, jako łączącą Tarnowskie Góry z Gliwicami, zabiegaliśmy od lat. Będzie to linia o charakterze przyspieszonym, umożliwiająca w miarę szybki i częsty dojazd do Gliwic, zwłaszcza w szczytach komunikacyjnych – dodaje Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór.
- Linie metropolitalne to nowa jakość przewozów pasażerskich, która pojawi się w tym roku w naszej Metropolii i wierzę, że przyczyni się do poprawy komunikacji publicznej. W przypadku gminy Wyry to dodatkowa linia, która pozwoli naszym mieszkańcom bez przesiadek dojechać do Katowic. To będzie bardzo duże udogodnienie, o które bardzo często wnioskowali – cieszy się Barbara Prasoł, wójt Wyr w powiecie mikołowskim.
Poza linami, które mają rozpocząć kursowanie już w kwietniu 2021 roku, do końca roku pojawić się mają kolejne:
- M10: Katowice – Tychy – Kobiór
- M11: Katowice – Siemianowice Śląskie – Piekary Śląskie – Wojkowice – Bobrowniki
- M12: Katowice – Mikołów – Łaziska Górne – Wyry
- M13: Katowice – Mysłowice – Sosnowiec
- M14: Gliwice – Zbrosławice – Zabrze – Bytom – Tarnowskie Góry – Świerklaniec - Bobrowniki
- M15: Sosnowiec – Mysłowice – Imielin – Lędziny – Tychy
- M16: Gliwice – Zabrze – Bytom
- M17: Bytom – Piekary Śląskie – Siemianowice Śląskie – Czeladź – Sosnowiec
- M19: Sosnowiec – Będzin – Psary – Mierzęcice – Ożarowice
- M20: Ożarowice – Mierzęcice – Bobrowniki – Piekary Śląskie – Bytom
- M21: Bytom – Ruda Śląska – Mikołów
- M22: Bojszowy – Bieruń – Lędziny – Imielin – Mysłowice – Katowice
- M23: Katowice – Sosnowiec – Będzin – Psary – Siewierz
- M25: Czeladź – Siemianowice Śląskie – Katowice
- M26: Dąbrowa Górnicza – Sławków
- M100: Gliwice – Sośnicowice
- M101: Katowice – Mysłowice – Katowice
- M102: Tarnowskie Góry – Radzionków – Bytom
- M103: Bobrowniki – Psary – Dąbrowa Górnicza
- M104: Pilchowice – Gliwice
- M105: Knurów – Gliwice – Pyskowice
- M106: Rudziniec – Gliwice
- M107: Pyskowice – Zbrosławice – Tarnowskie Góry
- M108: Imielin – Chełm Śląski – Bieruń Nowy – Tychy
Zobacz koniecznie
Musisz to wiedzieć
Bądź na bieżąco i obserwuj
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?