Mieszkańcy walczą o Pojezierze Palowickie, a samorządowcy szukają alternatywnej trasy dla kolei do CPK

BKK
Mieszkańcy Palowic bronią swojego urokliwego zakątka
Mieszkańcy Palowic bronią swojego urokliwego zakątka BKK
Udostępnij:
Samorządowcy z kilku śląskich miast i gmin przygotowali dwa nowe, alternatywne warianty przebiegu kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mowa o fragmencie biegnącym m.in. przez powiat mikołowski, Wyry, gminę Czerwionkę-Leszczyny. Zaproponowano kompromis: między innymi wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej – linii kolejowej E65 łączącej Katowice z Ostrawą, zamiast budowy nowej linii kolejowej. To ma uchronić wielu mieszkańców przed wysiedleniem, a ich domy przed koniecznością wyburzenia.

- Te dwa nowe warianty, które proponujemy, nie są idealne, bo idealnych nigdy nie będzie. Ale staramy się „coś” w ogóle proponować, żeby CPK chociaż przeanalizowało te nasze propozycje, żeby się nad nimi pochyliło, bo nie może być tak, że na samorządy, na mieszkańców zrzuca się cztery propozycje i mówi krótko „macie i spadajcie” – mówi Grzegorz Wolnik, pełnomocnik ds. Planowania, Rozwoju i Gospodarki w Urzędzie Miasta i Gminy w Czerwionce-Leszczynach.

ZOBACZ ZDJĘCIA

Wypracowane dwa nowe warianty przebiegu linii kolejowej do CPK, to efekt pewnego kompromisu. Wariant A zaproponowany przez samorządowców zakłada wykorzystanie istniejącego połączenie kolejowego na odcinku Katowice - Ostrawa istniejącą linią E 65. - Linia kolejowa E65 na odcinku Katowice-Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice - Bielsko Biała objęta jest w chwili obecnej modernizacją, której kontynuowanie zapobiegnie degradacji środowiska i negatywnym zmianom urbanistycznym związanym z wyburzeniami i wywłaszczeniami. Kolejnym czynnikiem wskazującym na konieczność uwzględnienia tego wariantu w Studium jest intensywny ruch na tym odcinku i możliwy potencjał wzrostowy po modernizacji – podkreślają w swoim stanowisku samorządowcy.
Drugi z nowych przebiegów to tzw. „wariant mikołowski”. - Przedmiotowa propozycja stanowi modyfikację proponowanego przez Egis Polska przebiegu linii 170 jedynie na terenie powiatu mikołowskiego i odnosi się do częściowego wykorzystania obecnej linii E 65 na odcinku Katowice – Tychy – piszą samorządowcy. Modyfikacja w praktyce oznacza przesunięcie przygotowanego przez firmę Egis wariantu „zielonego”. Ten z kolei mocno ingeruje w tereny tzw. Pojezierza Palowickiego, niezwykle urokliwego, zielonego, cennego przyrodniczo zakątka Śląska.

To o ten zakątek, który śmiało nazwać można „zielonymi płucami regionu” oraz jednym z najważniejszych dla mieszkańców dawnego ROW-u obszarem rekreacyjnym, od miesięcy toczy się zaciekły bój. Wieś Palowice otoczona z każdej strony cennymi przyrodniczo terenami leśnymi oraz wspomnianym pojezierzem, przy realizacji zaproponowanych przez firmę Egis wariantów zostanie całkowicie poszatkowana. I tak wariant „czerwony” przetnie wieś praktycznie na pół, oznacza konieczność wyburzenie kilkudziesięciu domów. Z kolei wariant „zielony” zdewastuje wspomniane pojezierze. A dziś to jeden z najchętniej odwiedzanych przez miłośników rekreacji rowerowej zakątek regionu.

Nie przeocz

To jest zacięty bój. Z jednej strony mieszkańcy wyremontowanych z oszczędności domów, którzy co roku malują ogrodzenie swojej posesji na biało, w weekendy jeżdżą z dziećmi na rowerach lub konno po urokliwych, leśnych terenach, a z drugiej potężna urzędnicza machina, która chce budowy kolejowego połączenia pomiędzy Centralnym Portem Komunikacyjnym, a wszystkimi najważniejszymi miastami w Polsce i dalej, za granicą. A w tym boju dozwolone są wszelkie środki. I mieszkańcy Palowic doskonale wiedzą. Przygotowane przez spółkę Egis warianty przebiegu trasy, burzą dotychczasowy życie w takich miejscowościach jak Palowice, Wyry, Świerklany czy Mszana. Mieszkańcy chwytają się więc wszystkich metod, by z planami walczyć. Samo „nie dla inwestycji” wykrzyczane w czasie blokady drogi to już zdecydowanie za mało.

- W naszej wsi mamy specjalistów w wielu dziedzinach. Wspólnymi siłami stworzyliśmy więc opracowanie zawierające niemal wszystkie dostępne argumenty przeciwko budowie kolei do CPK przez teren Pojezierza Palowickiego - mówi Dominika Baranowicz, sołtys Palowic. Co zawiera? Wszystko! W opracowaniu jest i mowa o tym, że wariant „czerwony” przecina Palowice w niemalże najdłuższym odcinku jaki można wytyczyć na terytorium sołectwa, że powierzchnia strefy buforowej (wytoczonej wokół torów - red.) względem powierzchni zurbanizowanej części Palowic to aż 45 procent. Mowa jest o przecinaniu wsi na pół, wykluczeniu społecznym, wzroście zagrożenie pożarowego, o dostępie do wody, bliskiej odległości jaka ma dzielić kolej od zabytkowego, drewnianego kościoła, przekroczonych dopuszczalnych normach hałasu, czy nawet o tym, że przecięta zostanie trasa procesji Bożego Ciała. - Złożyliśmy wniosek o o ustanowienie Pojezierza Palowickiego jako Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy oraz o ochronę naszej alei dębowej jako pomnika przyrody - mówi sołtyska.

Dodatkowo samorządowcy z kilku śląskich miast i gmin w ramach kompromisu przygotowali dwa nowe, alternatywne warianty przebiegu kolei dużych prędkości. Mowa o fragmencie biegnącym m.in. przez powiat mikołowski, Wyry, gminę Czerwionkę-Leszczyny. Wariant A zaproponowany przez samorządowców zakłada wykorzystanie istniejącego połączenie kolejowego na odcinku Katowice - Ostrawa istniejącą linią E 65. - Linia ta objęta jest w chwili obecnej modernizacją, której kontynuowanie zapobiegnie degradacji środowiska i negatywnym zmianom urbanistycznym związanym z wyburzeniami i wywłaszczeniami- podkreślają w swoim stanowisku samorządowcy. Drugi z nowych przebiegów to tzw. „wariant mikołowski”, który stanowi modyfikację proponowanego przez Egis Polska wariantu „zielonego” i wykorzystania obecnej linii E 65 na odcinku Katowice - Tychy.

W czasie ostatnich konsultacji społecznych szefostwo CPK deklarowało, że wariant tzw. inwestorski wybrany zostanie w lipcu. - Wybrany zostanie ten wariant, który będzie można pod względem technologicznym przeprowadzić i który będzie ekonomicznie - podkreślał w czasie konsultacji Kazimierz Peryt, przedstawiciel Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak długo będzie rządził drugi rząd Élisabeth Borne?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie