Na trasie DK1 w Dąbrowie Górniczej powstaje pierwszy wiadukt i nowe węzły drogowe. Zobacz zdjęcia

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa DK1 do parametrów drogi ekspresowej. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa DK1 do parametrów drogi ekspresowej. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak
Udostępnij:
W Dąbrowie Górniczej trwa przebudowa prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej. Coraz bardziej widoczne są efekty tej ogromnej inwestycji, która ma pomóc kierowcom w płynnym i bezpiecznym pokonywaniu drogi z północy Polski w kierunku Tychów i Bielska-Białej.

Dąbrowa Górnicza. Remont DK1 postępuje

Inwestycja w rejonie dzielnic Ząbkowice i Ujejsce nabiera tempa. Asfalt został już usunięty z większości jezdni w kierunku Tychów, powstają też wiadukty nad drogą. To obecnie priorytet, by mieszkańcy dzielnic położonych obok przebudowywanej trasy mogli bezpiecznie przemieszczać się po jej dwóch stronach. Kładki powstają przy ul. Kusocińskiego oraz przy ul. Karsów w Wojkowicach Kościelnych, a do użytku mają być oddane w trzecim kwartale przyszłego roku.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Pojawiają się również ślady nowych węzłów, dróg technicznych oraz dojazdowych, które po generalnej przebudowie pozwolą na włączenie się do ruchu na S1 lub zjazd w kierunku położonych przy niej posesji.

Nowa organizacja ruchu na DK1 w Dąbrowie Górnicznej

Na wysokości dzielnic Ząbkowice, Antoniów i Ujejsce została wprowadzona kilka tygodni temu nowa organizacja ruchu. Są m.in. tymczasowe ronda, inaczej wjeżdżamy i wyjeżdżamy z bocznych ulic, łączących się z przebudowywanym fragmentem DK1. Do tego wprowadzony został na wielu ulicach zakaz poruszania się dla TIRów. Po to, by kierowcy ciężkich samochodów, chcący ominąć korki, tworzące się na remontowanym fragmencie drogi, nie wjeżdżali na wąskie, miejskie ulice.

Nie przeocz

Na większości dąbrowskiego odcinka DK1 wyłączona została obecnie z użytkowania jezdnia w stronę Tychów, a ruch w obu kierunkach odbywa się jezdnią w stronę Siewierza. W czasie prac kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na oznakowanie.

Jednocześnie prowadzone są roboty przezbrojeniowe sieci gazowych, kanalizacyjnych i wodociągowych oraz roboty ziemne, takie jak budowa nasypów i wykopów. Trwa również budowa niedużych przejść pod drogą, którymi będą mogły przemieszczać się małe zwierzęta. Widać także ślady nowych dróg technicznych oraz powstających węzłów, z których kierowcy będą wjeżdżać na przebudowany fragment S1.

Na placu budowy we wrześniu i październiku przebywało średnio każdego dnia około 200 pracowników. Jak dowiadujemy się w Budmeksie zasoby sprzętowe i ludzkie sukcesywnie zwiększane są wraz z otwieraniem nowych zakresów robót.

DK1 stanie się drogą ekspresową

Docelowo pokonanie DK1, która ma stać się „ekspresówką”, ma być możliwe na węźle Pogoria, kładką pieszo-rowerową na ul. Kusocińskiego, wiaduktem w rejonie ul. Konstytucji, nowym węzłem Ząbkowice, a także wiaduktami w rejonie ul. Krynicznej i Ujejskiej.

Wykonawcą inwestycji jest wspomniana firma Budimex. Zobowiązała się do wykonania prac projektowych i robót wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie w czasie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych. Czas projektowana nie jest objęty tym wyłączeniem. Uwzględniając te terminy GDDKiA przyjmuje, że droga będzie gotowa do listopada 2023 r. Wartość zadania wynosi ponad 282 mln 122 tys. zł.

Musisz to wiedzieć

Wykonawca będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi.

Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.

Lek na COVID-19 zatwierdzony, na razie warunkowo

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Oni tego nie skonczą w 10 lat. Co dziennie tamtędy jeżdżę, i widzę, że pracują 6-8h, zamiast na 2 czy 3 zmiany, po prostu tak się robi drogi w Polsce.
Dodaj ogłoszenie