Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe drogi szybkiego ruchu to gospodarcza szansa dla Śląska. Czy nasz region tę szansę dobrze wykorzystuje?

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
W Gliwicach krzyżują się dwie autostrady A1 i A4. To gospodarcza brama dla tego miasta. Do tego dobrze wykorzystanaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W Gliwicach krzyżują się dwie autostrady A1 i A4. To gospodarcza brama dla tego miasta. Do tego dobrze wykorzystanaZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arch. DZ
Trwają ostatnie prace związane z budową autostrady A1 w województwie śląskim, rozpoczęła się budowa pierwszego z odcinków nowej S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. W budowie jest kilka mniejszych obwodnic. Nowe drogi to oczywiście utrudnienia podczas budowy, ale potem lepszy komfort jazdy dla kierowców i, co ważne, także szansa na gospodarczy i turystyczny rozwój regionu. Czy województwo śląskie z tej szansy korzysta?

Spis treści

Powstają nowe drogi, autostrady, ekspresówki

W województwie śląskim powstają nowe drogi - autostrada A1, droga ekspresowa S1 - remontowanych jest wiele istniejących dróg krajowych. W planach są obwodnice kilku miast. Nowe drogi cieszą kierowców, wiadomo, skracają dystans, czynią trasę bardziej komfortową, ale z pewnością wpływają też na całe otoczenie.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Zdaniem eksperta Multiconsult Polska, firmy, która zajmuje się tworzeniem projektów nowych dróg, wpływ nowych inwestycji drogowych na rozwój regionu zależy w dużym stopniu od jego profilu ekonomicznego.

- Na przykład, budowa drogi ekspresowej łączącej większe miasta z regionem atrakcyjnym przyrodniczo, może stymulować rozwój infrastruktury turystycznej. W przypadku obszaru o tradycjach przemysłowych, możliwość szybkiego transportu np. komponentów do produkcji może z kolei wpłynąć na rozwój istniejących i powstawanie nowych ośrodków biznesowych - tłumaczy Przemysław Panek, Specjalista ds. Analiz i Prognoz Ruchu w Multiconsult Polska. - Obserwujemy to na przykładzie rozwijających się w całym kraju specjalnych stref ekonomicznych, których spora część powstała w sąsiedztwie nowo wybudowanej infrastruktury drogowej - dodaje.

Czy Śląsk wykorzystuje swoją gospodarczą szansę?

Województwo śląskie to specyficzny region, bardzo uprzemysłowiony. Gęstość sieci dróg jest tu prawie największa w kraju. Konkurencją może być jedynie jedynie aglomeracja warszawska. Każda nowa trasa, zwłaszcza trasa szybkiego ruchu sprawia, że przed regionem otwierają się nowe szanse. Jak z nich korzystamy?
Sporo o terenach znajdujących się przy nowych, czy dopiero budowanych trasach może powiedzieć Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Cały opolski odcinek autostrady A4 przeszedł remontZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Koniec remontu na autostradzie A4 od Góry Świętej Anny do gr...

- Odpowiednie skomunikowanie terenów inwestycyjnych w zdecydowanym zakresie wpływa na ich aktywizację, szansę rozwoju. W województwie śląskim od lat funkcjonuje bardzo dobra sieć dróg, skrzyżowanie A1 i A1 w Gliwicach jest tego świetnym przykładem. Ale też przebieg tych dróg w pobliżu lokalizacji w Bytomiu, Zabrzu, Częstochowie czy Żorach wpływa na możliwość oferowania terenów inwestycyjnych jako potencjalnie bardzo atrakcyjnych - mówi Janusz Michałek. - Chciałbym również zwrócić uwagę, że oprócz A1, A4, drogi DTŚ, zasadnicze znaczenie ma budowa lokalnych obwodnic, dróg, które z uwagi na ich przebieg i jakość wpływają na uatrakcyjnienie kolejnych terenów inwestycyjnych, co wpływa na zrównoważony rozwój całego obszaru naszej właściwości. Liczymy, że realizowane i planowane nowe inwestycje drogowe otworzą inwestycyjnie tereny do tej pory znajdujące się poza zainteresowaniem naszych inwestorów. Stąd odpowiednie skomunikowanie, ale także dostępność innej infrastruktury, w co jako KSSE staramy się angażować, będzie stanowiło o naszych przewagach konkurencyjnych w kolejnych latach - dodaje prezes KSSE.

Częstochowa odkrywa zalety bliskości A1

Najnowsze doświadczenia z nową autostradą ma od kilku lat Częstochowa. Wybudowana tam ostatnio autostrada A1 stała się obwodnicą miasta dla tranzytu. Mieszkańcy z pewnością docenili to, zwłaszcza teraz, gdy kapitalny remont przechodzi tam DK 91 - drogowa arteria biegnąca przez środek miasta.

- Autostrada A1 ma dla Częstochowy bardzo duże znaczenie. Przede wszystkim jest to droga która pozwala tranzytowi ominąć miasto. Ważne, by była bezpłatna. Odciąża ruch w centrum miasta ale też ruch na DK 91, dawnej „jedynce”. Jednocześnie kilka węzłów pozwala na wygodny wjazd czy wyjazd z miasta w połączeniu z A1 - mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik Urzędu Miejskiego w Częstochowie. - Dzięki autostradzie bardzo ładnie rozwijają się nam tereny inwestycyjne. Spora ich część należy do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Autostrada poprawiła komunikację w tym obszarze i coraz chętniej z tego korzystają inwestorzy. Obserwujemy spore zainteresowanie terenami inwestycyjnymi przy A1 czy też przy DK 91. Mamy tu na przykład dużego inwestora firmę automotive ZF, która wybudowała przy A1 duży zakład produkcyjny. To jeden z największych pracodawców w mieście. Nowe drogi, autostrady na pewno stymulująco wpłynęły na zainteresowanie naszymi terenami inwestycyjnymi - dodaje.

Faktem jest także, że nowe trasy, zwłaszcza te szybkiego ruchu, mogą też powodować problemy, jak wspomniana A1 za Częstochową, gdzie mieszkańcy domagają się dodatkowych ekranów dźwiękochłonnych. Hałas dobiegający od szybkiej betonowej drogi jest dla nich niezwykle uciążliwy.

Gliwice korzystają na dobrej infrastrukturze

Miastem, które doskonale wykorzystało potencjał nowych dróg biegnących w pobliżu są niewątpliwie Gliwice. To w pobliżu tego miasta krzyżują się dwie największe arterie drogowe w Polsce - autostrady A1 i A4, a węzeł Sośnica długo po wybudowaniu był największym takim węzłem w Polsce. Tu kończy się popularna śląska DTŚ-ka, dzięki której mieszkańcy aglomeracji mogą się sprawnie poruszać po niej, bez tworzenia korków w centrach miast.

- Dobra infrastruktura drogowa oraz sąsiedztwo autostrad wpływa bezpośrednio na rozwój miast czy gmin leżących w ich otoczeniu. Widać to w Gliwicach, które dzięki wieloletnim staraniom władz miejskich są jednym z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce - podkreśla Maja Lamorska-Gorgol z Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach.

Jak już wspomnieliśmy, krzyżują się tu dwie autostrady - A1 i A4, przez miasto przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, do tego kierowcy mogą korzystać z obwodnicy autostradowej i mniejszej obwodnicy, obsługującej głównie ruch lokalny.

- Taka infrastruktura drogowa jest niezaprzeczalnym walorem dla inwestorów, którzy chętnie wybierają właśnie Gliwice, jako miejsce, w którym chcą rozwijać swój biznes np. w branży logistycznej. Wpływa to także na rozwój innych branż i sektorów miejskiej gospodarki - dodaje.

Jednak bliskość ważnych dróg i świetne skomunikowanie miasta to też walor który wpływa na inne aspekty życia. Mowa o kulturze czy, w przypadku Gliwic, także zdrowiu.

- Możliwość łatwego i bezpośredniego dojazdu do Gliwic z różnych części Polski, a także z Europy przekłada się na rosnącą popularność imprez organizowanych w Arenie Gliwice - jednej z największych i najnowocześniejszych hal widowiskowo-sportowych w kraju. Z rozwiniętej sieci dróg korzystają też wszyscy, którzy dojeżdżają do naszego miasta do różnych instytucji (np. sądów), placówek zdrowotnych (np. Narodowego Instytutu Onkologii), szkół i Politechniki Śląskiej lub korzystają z urozmaiconej infrastruktury sportowej czy odwiedzają Gliwice w celach turystycznych. Taki układ drogowy pozwolił też na odciążenie mniejszych ulic i ograniczanie ruchu samochodowego na pięknej gliwickiej starówce, która stała się miejscem przyjaznym dla pieszych i rowerzystów - zauważa Maja Lamorska-Gorgol.

Tereny przy A1 w Piekarach Śląskich budzą zainteresowanie

O bliskości węzła autostrady A1 z drogą ekspresową S1 i jego wpływie na gospodarczy rozwój miasta sporo wiedzą w Piekarach Śląskich. Tereny inwestycyjne w pobliżu sprzedają się jak świeże bułeczki...

- Atutem Piekar Śląskich jest ich lokalizacja na styku autostrad A1 i A4, bliskość międzynarodowego portu lotniczego KatowiceAirport oraz położenie w Aglomeracji Górnośląskiej gwarantujące łatwy dostęp do regionalnego, krajowego, jak i europejskiego rynku. Szczególnie dzięki przebiegającej przez miasto autostradzie A1 udało się szybko sprzedać i zagospodarować wszystkie należące do miasta tereny inwestycyjne. Położenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, bezpośrednio przy węźle autostrady A1 zaowocowało, między innymi sprzedażą terenu o powierzchni niemal 10 hektarów za kwotę ponad 10 milionów złotych pod budowę centrum logistycznego Hillwood - mówi Sława Umińska-Duraj, prezydent Piekar Śląskich. - Dodatkowo położenie przy autostradzie znacznie usprawnia skomunikowanie Piekar Śląskich z resztą kraju. Liczymy też, że planowany na piekarskim odcinku w najbliższych latach remont, znacznie podniesie komfort korzystania z niej - dodaje.

Ja twierdzą specjaliści z firmy Multiconsult Polska, Regiony poza głównymi ośrodkami miejskimi, dzięki dobremu skomunikowaniu, nowym drogom, są w stanie zatrzymać wykwalifikowanych pracowników, wzmacniając lokalny rynek pracy. Możliwość szybkiego dojazdu do pracy czy, w przypadku firm, do klienta, wpływa również na wzrost konkurencyjności regionu, dzięki obniżeniu kosztów usług i ich szerszej dostępności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera