Nowe linie kolejowe CPK na Śląsku wymuszą wyburzenia domów? Mieszkańcy są pełni obaw, a minister uspokaja: To pierwszy etap konsultacji

Arek Biernat
Arek Biernat

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
Linie kolejowe na Śląsku Centralnego Portu Komunikacyjnego poprowadzone są przez prywatne działki i domy - tak wynika z planów na mapach. Czy trzeba je będzie wyburzyć? Minister Marcin Horała mówił w Jastrzębiu-Zdroju o korzyściach związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanymi z nim nowymi liniami kolejowymi na Śląsku. Uspokajał też mieszkańców obawiających się o przyszłość swoich domów. Tłumaczył, że obecnie prowadzone konsultacje to dopiero pierwszy etap, a zaproponowane warianty mogą znacząco się jeszcze zmienić. Co jeszcze powiedział w sprawie CPK? W galerii prezentujemy warianty linii kolejowych CPK przebiegające przez m.in. Czerwionkę-Leszczyny, Godów, Jastrzębie-Zdrój, Mikołów i Żory.

Nowe linie kolejowe CPK. Mieszkańcy obawiają się o domy

10 lutego spółka Centralny Port Komunikacyjny podała na swojej na stronie internetowej informację o rozpoczęciu konsultacji społecznych dotyczących budowy nowych linii kolejowych i tras drogowych prowadzących do przyszłego portu. Jak czytamy, powstać ma 12 szlaków kolejowych. Łączą one poszczególne regiony kraju z przyszłym CPK, który ma być zlokalizowany pomiędzy Warszawą, a Łodzią. Jedna z linii kolejowych ma przebiegać przez Czerwionkę-Leszczyny, Godów, Jastrzębie i Żory.

Zobaczcie warianty przebiegu tras kolejowych na Śląsku

Przygotowano trzy warianty rozwiązania. Wzbudziły spore zainteresowanie mieszkańców. Nie zawsze w pozytywnym znaczeniu. Wielu z nich obawia się o swoje domy. Część może zostać wyburzona, a niektóre znaleźć się w bliskim sąsiedztwie torów po których - zdaniem pomysłodawców- mają poruszać się pociągi dużych prędkości.

W jednym z wariantów pod znakiem zapytania stoi np. przyszłość... szkoły w Skrzyszowie (gmina Godów). O swoje miejsca zamieszkania obawiają się m.in. mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn, Mikołowa, Bzia w Jastrzębiu-Zdroju, ale i Baranowic czy Kleszczowa w Żorach.

- Przede wszystkim powinno się maksymalnie wykorzystać już istniejącą infrastrukturę kolejową, a także tereny po których dawniej przebiegała kolej. Nowe tory spowodują dodatkowe problemy. To wyburzenia, ale także często niedaleka odległość od nowo wybudowanych domów. Stracą mieszkańcy i nasze miasta - słyszmy wśród mieszkańców.

"To pierwszy etap konsultacji w sprawie CPK"

W piątek (28.02) na Śląsk, a dokładnie do Jastrzębia-Zdroju przyjechał minister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mówił o korzyściach dla Polski i Śląska płynących z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zaznaczył, że linie kolejowe będą dostosowane do dużych prędkości (250 km/h), ale korzystać z nich będą mogły również pociągi o znaczeniu regionalnym. Zwrócił uwagę, że w województwie śląskim wybudowana zostanie część z planowanych 1600 km torów. Tym samym pociągi wrócą m.in. do Jastrzębia-Zdroju.

Uspokajał też mieszkańców. Tłumaczył, że obecnie prowadzone konsultacje to dopiero pierwszy etap, a zaproponowane warianty mogą znacząco się jeszcze zmienić.

- Przedstawiliśmy strategiczne studium lokalizacyjne. To pierwszy, dodatkowy etap konsultacji społecznych. Do 10 marca można zgłaszać uwagi - mówił minister Marcin Horała.

I dodaje. - Zaprezentowano korytarze transportowe, ale także kilka przykładowych wariantów przebiegu linii. Ostatecznie może się zdarzyć, że jeden z nich może być wybrany lub nawet jakiś nowy. To chcemy skonsultować z mieszkańcami. Zebrać uwagi, wątpliwości, problemy. Żeby później kiedy ruszy właściwy etap inwestycyjny z właściwymi konsultacjami mieć rozpoznane i od razu uwzględnione problemy, albo tak zbadane, aby cały proces przebiegał szybko - tłumaczył.

W sprawie przebiegu linii kolejowych wypowiedzieli się już radni Żor i Jastrzębia-Zdroju. W uchwale opowiedzieli się za - ich zdaniem - najbardziej optymalnymi i najmniej uciążliwymi rozwiązaniami dla mieszkańców. Polityk podkreślił, że wsłuchują się w głos samorządowców i mieszkańców. W ramach całego projektu do CPK wpłynęło już ok. 2,7 tys. uwag.

- Jeżeli będzie powszechna zgoda, że jeden z wariantów jest lepszy, to bardzo prawdopodobne, że to ten zostanie ostatecznie wybrany. Zaznaczę, to etap przedwstępny, z konsultacjami jeszcze wrócimy. Po tym etapie przeanalizujemy wszystkie uwagi. Może gdzieś będzie trzeba zaproponować dodatkowy wariant, gdyby wszystkie spotkały się z dezaprobatą - usłyszeli dziennikarze.

Zwracał uwagę, że kluczowe dla inwestycji będą też decyzje środowiskowe. Nie bez znaczenia na wytyczanie tras są tereny zagrożone szkodami górniczymi.

Słaba reklama konsultacji CPK?

Mieszkańcy alarmowali, że konsultacje są za słabo rozreklamowane. W efekcie wiele osób nawet nie miało pojęcia o tym, że przez ich działki i domy, albo w bliskim otoczeniu, ma przebiegać nowa linia kolejowa. Ci, którzy już tematem się zainteresowali mówią o lęku i obawie o przyszłość.

- Jeden z wariantów przebiega przez mój dom. Większość z nas, czyli tych najbardziej zainteresowanych, dowiedziała się o konsultacjach przypadkiem. W nagłośnieniu sprawy pomagali społecznicy. Każdy sobie zadaje pytanie: co z nami będzie? - mówiła nam kilka dni temu Katarzyna Góralczyk, mieszkanka dzielnicy Baranowice w Żorach.

Do tego głosu dołączyli też samorządowcy, którzy nie zostali wcześniej w jakiś szczególny sposób poinformowani. Minister Horała odpowiedział, że 1600 km nowych torów przebiegać będzie przez 180 powiatów i kilkaset gmin.

Czytaj także

- Niemożliwe było, żeby najpierw zwrócić się do każdego urzędu. Po to stworzyliśmy jeden wielki dokument, żeby pokazać go nie tylko urzędnikom, ale i mieszkańcom. Zbieramy uwagi. Kiedy będzie konkretna inwestycja, np. odcinek Jastrzębie – Ostrawa, to w jej ramach odbędą się konkretne konsultacje dotyczące inwestycji - tłumaczy Horała.

Dodał, że informacje o konsultacjach dostępne są na stronie CPK. Zwrócił uwagę, że o projekcie mówił premier Mateusz Morawiecki i on sam wielokrotnie w mediach. Dlatego przyznał, że nie może się zgodzić z argumentami o słabej reklamie konsultacji. Zwrócił uwagę, że takich wstępnych konsultacji do tej pory nie było przy wielkich inwestycjach w Polsce.

Pod tory CPK wyburzą domy?

W ramach CPK w całej Polsce wybudowanych zostanie 1600 km nowych linii kolejowych. Z pewnością niektóre będą kolidować z już istniejącymi budynkami.

- Mamy w Polsce opracowane procedury i one funkcjonują. Są oferowane wykupy, odszkodowania - mówił Horała.

Można było usłyszeć, że mieszkańcy zostaną przynajmniej tak samo potraktowani jak w przypadku np. budowy autostrad. Minister nie wykluczył, że być może zostanie zaproponowane coś "ekstra" w ramach specustawy o CPK.

Nowe linie kolejowe CPK. Zabierz głos w sprawie

Na tej stronie internetowej

KLIKNIJ

można się z nimi zapoznać, a także wyrazić swoją opinię na ich temat. Formularz internetowy jest preferowanym sposobem komunikacji z CPK , można również skontaktować się ze spółką poprzez adres e-mail konsultacje.cpk@cpk.pl oraz listownie na adres: Centralny Port Komunikacyjny sp. z o. o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa (pod tym adresem przyjmowane są także wnioski składane osobiście).

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

l
lekkre
1 marca, 21:22, Gość:

Jestem za oddzieleniem Śląska od Polski. Węgiel i tak bierzemy zza granicy albo z Bogdanki (kopali niezależnej od pasożytów ze ślonzka), mówimy po polsku a nie szfapskim kartoflem, jesteśmy "solą tej ziemi", naszą stolicą przez wieki był Kraków, a nie jakiś Hildesheim czy Brauschweig. Należy wprowadzić wizy na wjazd od Polski do tych szfabsgich bękartów, wypdlić wszystkich pracujących w Warszawie, zakaz pracy dla nich w Stolicy. Niech liżą d0pę niemiachom i im sprzedają swój węgiel :) Prdolić ten śmierdzący szgfabski ślonsk.

10 marca, 9:55, Janko:

Ha ,Ha ,Ha warszawioki sr.ajom do galot że się Śląsk postawi a ktoś wyskoczył z takim tekstym . Czekom na ta chwila kiedy Pasożyty polacy warszawiacy nas zostawią w spokoju (specjalnie z małej litery )

widze ze ciezka tempota nie pozwala ci dostrzec prowokacji ciulu

l
lekkre

co tam koronawirus - prawdziwe zło to pisowirus...

J
Janko
1 marca, 21:22, Gość:

Jestem za oddzieleniem Śląska od Polski. Węgiel i tak bierzemy zza granicy albo z Bogdanki (kopali niezależnej od pasożytów ze ślonzka), mówimy po polsku a nie szfapskim kartoflem, jesteśmy "solą tej ziemi", naszą stolicą przez wieki był Kraków, a nie jakiś Hildesheim czy Brauschweig. Należy wprowadzić wizy na wjazd od Polski do tych szfabsgich bękartów, wypdlić wszystkich pracujących w Warszawie, zakaz pracy dla nich w Stolicy. Niech liżą d0pę niemiachom i im sprzedają swój węgiel :) Prdolić ten śmierdzący szgfabski ślonsk.

Ha ,Ha ,Ha warszawioki sr.ajom do galot że się Śląsk postawi a ktoś wyskoczył z takim tekstym . Czekom na ta chwila kiedy Pasożyty polacy warszawiacy nas zostawią w spokoju (specjalnie z małej litery )

G
Gość
1 marca, 21:23, Gość:

Jestem za oddzieleniem Śląska od Polski. Węgiel i tak bierzemy zza granicy albo z Bogdanki (kopali niezależnej od pasożytów ze ślonzka), mówimy po polsku a nie szfapskim kartoflem, jesteśmy "solą tej ziemi", naszą stolicą przez wieki był Kraków, a nie jakiś Hildesheim czy Brauschweig. Należy wprowadzić wizy na wjazd od Polski do tych szfabsgich bękartów, wypdlić wszystkich pracujących w Warszawie, zakaz pracy dla nich w Stolicy. Niech liżą d0pę niemiachom i im sprzedają swój węgiel :) Prdolić ten śmierdzący szgfabski ślonsk.

5 marca, 13:54, Gość:

ty [wulgaryzm] a ja jestem polakiem i slazacy zawsze walczyli o POLSKE jak ci sie nie podoba to sie wyprowadz...

panie horala pan nie wie co mowi kolej tak ale nie za taka cene ma pan juz tory sprawdzone trzeba pomyslec ale pan wybiera wojne ze spoleczenstwem a pana fachowcy to nieuki operuje pan starymi materialami i niszczy zaufanie do rzadu i zaproponowal pan pseudo konsultacje ,a moze nowa specustawa pojechac torami przez senat i parlament co pan na to?

G
Gość
1 marca, 21:23, Gość:

Jestem za oddzieleniem Śląska od Polski. Węgiel i tak bierzemy zza granicy albo z Bogdanki (kopali niezależnej od pasożytów ze ślonzka), mówimy po polsku a nie szfapskim kartoflem, jesteśmy "solą tej ziemi", naszą stolicą przez wieki był Kraków, a nie jakiś Hildesheim czy Brauschweig. Należy wprowadzić wizy na wjazd od Polski do tych szfabsgich bękartów, wypdlić wszystkich pracujących w Warszawie, zakaz pracy dla nich w Stolicy. Niech liżą d0pę niemiachom i im sprzedają swój węgiel :) Prdolić ten śmierdzący szgfabski ślonsk.

ty [wulgaryzm] a ja jestem polakiem i slazacy zawsze walczyli o POLSKE jak ci sie nie podoba to sie wyprowadz...

G
Gość
29 lutego, 12:12, Incognito:

Co sie obawiać? Zostanie kasa wypłacona za dom, to czego sie obawiać...

Tylko co niektórzy budowali 10 lat bo nie było kasy, mieszkają dobre 5 lat a przyjdą jakieś ciu.. i sobie postanowią w tym miejscu kolej zrobić. Niech sie tą kasą wypchają... nawet milionów nie chce za to bo dadzą tyle co kot napłakał..

G
Gość
1 marca, 21:48, Po co ta kolej:

Szkody górnicze w Jastrzębiu zniszczą te kolej za nim ona powstanie. ...

Jak powstanie to niech tak się stanie

B
Bolesław
29 lutego, 12:12, Incognito:

Co sie obawiać? Zostanie kasa wypłacona za dom, to czego sie obawiać...

Ta wypłacom jałmużnę a nie pieniądze

P
Po co ta kolej

Szkody górnicze w Jastrzębiu zniszczą te kolej za nim ona powstanie. ...

K
Kolda

CPK było planowane już za PRL. Jesteśmy mocno spóźnieni z tą inwestycją.

G
Gość Orzesze 01

O Orzeszu zawsze zapominaja. Caly dziennik zachodni. Widać że nikt nie ma interesów w orzeszu

S
Sebastian
1 marca, 1:01, OrnaCity:

Zapomnieliście, że przez Orna tyż mo cug [wulgaryzm]. I to przez som środek kole gruby. Ino tam co chwila ziymia sie zapado.

Brednie piszesz, spojrzyj na mapki, przez środek ornontowic nic nie pójdzie, większość przez pola.

O
OrnaCity

Zapomnieliście, że przez Orna tyż mo cug [wulgaryzm]. I to przez som środek kole gruby. Ino tam co chwila ziymia sie zapado.

B
Borys

Bravo projektanci róbcie tory na największych szkodach w jastrzębiu! Kolejarze będą mieli co robić. .. Darujcie sobie te kolej w SJZ. Będzie to samo co na torach przemysłowych .

J
Jo_ze_Pszczyny

Ciuchciok Jo je za! Yno że łunich gosprawiają monej od 2011 roku. Wiela już marek poszło na te analizy konsultacje a nic z tygo ni ma. A i przeca było już głośno że maszynioki pojadą do jastrzębio we wrześniu 2012. I byda jeździć na torach przemysłowych. I co je a maszyny nie wróciły i kaj je to dofinansowani od marszałka Śląska? Do ktorej kapsy to poszło? Ta kolej już tyla razy lobiecywali nun stop jyno badania konsultacje analizy a maszyn ni ma. Ja pierdziele losiym lot gosprawianio o tych torach jyno obecuja pinundze bierum a nic nie robią. Jak Jo się ciesza że się wykludził z tego jastrzębio

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3