Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP PLK S.A. chcą zbudować nowe tory aglomeracyjne od Zawiercia do Będzina. Połączą się z budowanymi na trasie od Będzina do Zebrzydowic

Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice– Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice– Łazy – Zawiercie.
W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice– Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice– Łazy – Zawiercie. PKP PLK ; Bartosz Żołnierczyk/ DZ
PKP PLK S.A. realizują wielką inwestycję przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami, wartą ponad 4 mld zł. Odmieni ona całkowicie transport kolejowy w woj. śląskim, ponieważ na linii zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory, pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego. W wyniku prac, pociągi będą miały do dyspozycji w sumie ich cztery. Dodatkowo spółka chce poszerzyć zakresu realizacji inwestycji także o nowe tory aglomeracyjne na trasie od Zawiercia do Będzina i w tym celu wykonywane jest już studium wykonalności. Jakie są szczegóły inwestycji wartej ponad 4 mld złotych? W jakim etapie są prace przygotowawcze poszerzenia inwestycji o tory aglomeracyjne na linii Zawiercie-Będzin?

Nowe tory aglomeracyjne od Będzina do Zawiercia

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace przy opracowaniu studium wykonalności dla usprawnienia połączeń aglomeracyjnych między Katowicami, a Zawierciem. Planowana inwestycja zapewni sprawniejsze podróże i umożliwi przejazd większej liczbie pociągów. PLK S.A. w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości na odcinku linii kolejowej nr 1, pomiędzy stacjami Zawiercie i Będzin.

- W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice – Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Łazy – Zawiercie. Składy, szczególnie te dalekobieżne, będą mogły jeździć z większą prędkością - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Zakończenie prac studialnych planowane jest w 2024 r. Po opracowaniu studium wykonalności i zapewnieniu finansowania możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych, a następnie budowlanych.

- Dokumentacja przedprojektowa ma na celu wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej. Dzięki przeprowadzonym pracom skróci się czas przejazdu, poprawi się standard podróży i zwiększy komunikacja oraz dostępność do kolei. Prowadzenie prac studialnych określi zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Potężna przebudowa połączenia kolejowego od Będzina do Zebrzydowic

PKP PLK SA obecnie realizują prace budowlane między Będzinem, a Katowicami Szopienicami Płd., a także między Tychami, a Goczałkowicami Zdrój. Zakończyły się prace budowlane na odcinku od Goczałkowic do Zabrzegu, a odcinki Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice są w trakcie postępowań przetargowych. W lutym br. PLK S.A . ogłosiły przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy.

Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.

W ramach całej inwestycji zmodernizowane mają zostać stacje: Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota. Powstać mają także nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec, a obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.

-Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności kolejowej poprzez budowę nowych przystanków wraz z dostosowanie istniejących stacji i przystanków do obsługi wszystkich podróżnych, skrócenie czasu przejazdu pociągów na linii ważnej w przewozach lokalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz zwiększenie przepustowości poprzez rozbudowę układu torowego i poprawę standardu podróży - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. pod koniec ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły serwis przebudowawezlakatowickiego.pl. Termin realizacji prac określony jest na 48 miesięcy.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera