Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP PLK S.A. chcą zbudować nowe tory aglomeracyjne od Zawiercia do Będzina. Połączą się z budowanymi na trasie od Będzina do Zebrzydowic

Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice– Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice– Łazy – Zawiercie.
W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice– Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice– Łazy – Zawiercie. PKP PLK ; Bartosz Żołnierczyk/ DZ
PKP PLK S.A. realizują wielką inwestycję przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do Zebrzydowic i granicy z Czechami, wartą ponad 4 mld zł. Odmieni ona całkowicie transport kolejowy w woj. śląskim, ponieważ na linii zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory, pod kątem oddzielenia ruchu aglomeracyjnego. W wyniku prac, pociągi będą miały do dyspozycji w sumie ich cztery. Dodatkowo spółka chce poszerzyć zakresu realizacji inwestycji także o nowe tory aglomeracyjne na trasie od Zawiercia do Będzina i w tym celu wykonywane jest już studium wykonalności. Jakie są szczegóły inwestycji wartej ponad 4 mld złotych? W jakim etapie są prace przygotowawcze poszerzenia inwestycji o tory aglomeracyjne na linii Zawiercie-Będzin?

Nowe tory aglomeracyjne od Będzina do Zawiercia

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują prace przy opracowaniu studium wykonalności dla usprawnienia połączeń aglomeracyjnych między Katowicami, a Zawierciem. Planowana inwestycja zapewni sprawniejsze podróże i umożliwi przejazd większej liczbie pociągów. PLK S.A. w ramach studium wykonalności przeanalizują możliwości na odcinku linii kolejowej nr 1, pomiędzy stacjami Zawiercie i Będzin.

- W ramach studium rozważana będzie modernizacja torów wraz z dobudowaniem dodatkowych torów na tym odcinku, dzięki czemu rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny na linii Katowice – Będzin – Zawiercie. Dobudowa torów sprawi, że możliwa będzie także separacja ruchu pasażerskiego i towarowego na linii Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Łazy – Zawiercie. Składy, szczególnie te dalekobieżne, będą mogły jeździć z większą prędkością - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Zakończenie prac studialnych planowane jest w 2024 r. Po opracowaniu studium wykonalności i zapewnieniu finansowania możliwe będzie rozpoczęcie prac projektowych, a następnie budowlanych.

- Dokumentacja przedprojektowa ma na celu wybór najbardziej korzystnego wariantu modernizacji linii kolejowej. Dzięki przeprowadzonym pracom skróci się czas przejazdu, poprawi się standard podróży i zwiększy komunikacja oraz dostępność do kolei. Prowadzenie prac studialnych określi zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

Potężna przebudowa połączenia kolejowego od Będzina do Zebrzydowic

PKP PLK SA obecnie realizują prace budowlane między Będzinem, a Katowicami Szopienicami Płd., a także między Tychami, a Goczałkowicami Zdrój. Zakończyły się prace budowlane na odcinku od Goczałkowic do Zabrzegu, a odcinki Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice są w trakcie postępowań przetargowych. W lutym br. PLK S.A . ogłosiły przetarg na zaprojektowanie linii kolejowej Katowice Piotrowice – Tychy.

Modernizacja ma objąć łącznie 14 peronów, na nowych przystankach ma powstać siedem nowych. Zakładana jest likwidacja pięciu przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowa układu torowego ma objąć ogółem 85,16 km toru pojedynczego, modernizacja sieci trakcyjnej planowana jest na łącznej długości 133,2 km. Ogółem zmodernizowanych ma też zostać 140 obiektów inżynieryjnych.

W ramach całej inwestycji zmodernizowane mają zostać stacje: Katowice Zawodzie, Katowice i Katowice Ligota. Powstać mają także nowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec, a obecny przystanek Katowice Brynów ma zostać przesunięty w rejon autostrady A4.

-Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności kolejowej poprzez budowę nowych przystanków wraz z dostosowanie istniejących stacji i przystanków do obsługi wszystkich podróżnych, skrócenie czasu przejazdu pociągów na linii ważnej w przewozach lokalnych, międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz zwiększenie przepustowości poprzez rozbudowę układu torowego i poprawę standardu podróży - przekazuje nam Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.

W związku z przygotowywaną od paru lat inwestycją, która przez cztery lata poważnie skomplikuje komunikację w Katowicach, m.in. pod koniec ub. roku Koleje Śląskie uruchomiły serwis przebudowawezlakatowickiego.pl. Termin realizacji prac określony jest na 48 miesięcy.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera