Pechowa S1 w Sosnowcu. GDDKiA czeka na uchwalenie budżetu. Poseł z Sosnowca czeka na odpowiedź z ministerstwa

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
S1 w Sosnowcu
S1 w Sosnowcu GDDKiA
Chociaż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad krok po kroku modernizuje i ogłasza przetargi na budowę nowych odcinków drogi ekspresowej S1, to wciąż nie ma dobrych wieści dla władz Sosnowca. Przebudowa sosnowieckiego odcinka S1 wciąż w zawieszeniu. GDDKiA czeka na uchwalenie budżetu państwa.

Sosnowiecki odcinek drogi ekspresowej S1 to trasa pełna lat i nierówności. Jednak każdy, kto tędy jedzie na pewno zwraca uwagę na ogromny ruch, zwłaszcza wielkich i ciężkich tirów, które tędy dojeżdżają do pobliskich magazynów i centrów logistycznych. To bardzo ruchliwa i popularna wśród kierowców trasa na Bielsko-Białą i Warszawę czy do lotniska w Pyrzowicach.

S1 w Sosnowcu to droga do remontu

Obecnie to już droga o przestarzałej konstrukcji, niedostosowana do parametrów drogi ekspresowej. Na dodatek brakuje tu węzła, który pozwoliłby zjechanie z tej drogi do terenów inwestycyjnych w Sosnowcu. Wydawało się, że oba te problemy za jednym zamachem zostały rozwiązane, gdy w marcu 2017 roku władze Sosnowca podpisały porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w tej sprawie. Samorządowcy dogadali się z urzędnikami, że wspólnie zrealizują tę inwestycję, tak by również korzyści były obopólne. GDDKiA miała przebudować drogę i dostosować ją do parametrów drogi ekspresowej, także w kwestii nośności, a miasto, za własne pieniądze miało wykonać projekt i wybudować nowy węzeł przy tej drodze. Węzeł umożliwiłby zjechanie z S1 na tereny inwestycyjne miasta. Po początkowych perturbacjach, kiedy to wycofał się projektant wybrany w przetargu przez GDDKiA, sprawa utknęła. GDDKiA pomimo zapowiedzi nie ogłosiła już kolejnego przetargu. Tymczasem miasto Sosnowiec ma już gotowy projekt nowego węzła, jednak nie może go zacząć budować dotąd, aż GDDKiA nie rozpocznie remontu swojego odcinka. Projekt węzła został bowiem ustalony na podstawie danych dotyczących nowych parametrów S1, jakie droga będzie miała po przebudowie.

GDDKiA czeka na uchwalenie budżetu

Kiedy GDDKiA zamierza rozpocząć tę inwestycję? Jak nam powiedział ostatnio Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA, termin ten nie zależy od decyzji katowickiego oddziału.

- Czekamy na uchwalenie budżetu państwa, w którym będzie zagwarantowane finansowanie dla tej inwestycji - usłyszeliśmy.

Interpelację w tej sprawie złożył przed miesiącem sosnowiecki poseł Koalicji Obywatelskiej Mateusz Bochenek.

- Też czekam na odpowiedź w tej sprawie - mówi Mateusz Bochenek. - Co do ustawy budżetowej, to w lutym ma być jej pierwsze czytanie - mówi poseł. - Co do mojej interpelacji, to spodziewam się otrzymać odpowiedź lada dzień - dodaje.

Przetargi na pozostałe odcinki S1 ogłoszone

Tymczasem, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, udało się ogłosić trzy przetargi na budowę brakującej części drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bielskiem. Można powiedzieć, że rzutem na taśmę, bo pierwotnie przetargi planowano ogłosić wiosną tego roku. S1 to kręgosłup śląskich arterii drogowych. Trasa prowadzi od granicy w Zwardoniu do Pyrzowic, gdzie krzyżuje się z autostradą A1. Wcześniej podpisano umowę z wykonawcą tzw. obejścia Węgierskiej Górki, która także będzie częścią S1.

Przypomnijmy. Chodzi o drogę ekspresową o długości ponad 39 km. Budowa S1 od węzła Suchy Potok do węzła Mysłowice - Kosztowy to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 ma być wygodną drogą ekspresową od granicy w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i węzła łączącego ją tutaj z autostradą A1. Przedłużeniem S1 na południe poza granicami Polski jest słowacka autostrada D3.

W grudniu ubiegłego GDDKiA ogłosiła ostatni przetarg związany z budową drogi ekspresowej S1, czyli przetarg na budowę obwodnicy Oświęcimia. Obwodnica Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44, będzie drogą o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Będzie przebiegać przez województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy Bojszowy i Oświęcim. Obwodnica Oświęcimia będzie miała długość ponad 9 km.

Trwa budowa drugiej nitki S1 od Podwarpia

Na odcinku od Podwarpia do Pyrzowic budowana jest druga jezdnia drogi ekspresowej S1, która w tym miejscu miała tylko po jednym pasie w każdym kierunku. Dochodziło tu często do tragicznych wypadków, drogę nazywano z tego powodu drogą śmierci. Po dobudowaniu drugiego pasa ma się to zmienić

S1 w Dąbrowie Górniczej

Odcinek Podwarpie-Dąbrowa Górnicza to kolejny „spowalniacz” na S1. Głównie dlatego, że choć droga w tym miejscu ma po dwa pasy jezdni, to daleko jej do parametrów ekspresówki, bo na 7,5-km odcinku co rusz przecinają ją skrzyżowania, zjazdy i wjazdy. Na razie udało się rozstrzygnąć przetarg na projekt przebudowy tego odcinka.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jeżeli Ktoś jest zainteresowany jak działa GDDKIA i Marek Niełacny

wystarczy wejść na www.gddkia.eu. Korupcja i bezprawie

j
jan 43
30 stycznia, 14:37, gostek:

trzeba pogonić tą pisoHOŁOTĘ , przegrali wybory w SOSNOWCU to się mszczą taka ich wredna natura

Tyś naprawdę jesteś Gostek nie ty jeśteś dupek pierwszej klasy

j
jan 43
30 stycznia, 14:37, gostek:

trzeba pogonić tą pisoHOŁOTĘ , przegrali wybory w SOSNOWCU to się mszczą taka ich wredna natura

30 stycznia, 21:19, Gość:

A ciebie do Rybnika zamknąć

31 stycznia, 13:26, Gość:

A CIEBIE piso[wulgaryzm] DO LUBLIŃCA I POCAŁUJ MISIA W DÓPEE

Gorol ty naprawdę jesteś taki osioł

j
jan 43

Wiadomo że trzeba ich odzielić od Ślaska bo zrobia najazd na naszą ziemie przikład Budka skrył się w poniemieckich Gliwicach

M
Może

Może Marek Nielacny gddkia K-ce załatwi sobie finansowanie podstawiajac Anonim o niebezpieczeństwie i zapewni finansowanie jak to uczynił w Dabrowie Górniczej Wystarczy pismo od rzekomych kierowcow ,że jest niebezpieczenstwo na drodze a kasa sie moze znajdzie jak na barierki w Dabrowie Górniczej Ma juz doswiadzczenie w takich sprawach

P
PeReZ tu PeReZ tam

Gdzie Pan poseł był jak było wydwane pozwolenie na budowę takowych hal magazynowych? Może za młody jeszcze był? Hm. Ludzie idąc tam do pracy muszą iść poboczem co wiąże się z zabrudzeniem odzieży i złego człowieka bo błoto wywożone z Ctl-u robi swoje a droga wązka.Kto wydał pozwolenie na budowę takiego kompleksu magazynowego bez wcześniejszego rozbudowania węzła drogowego absurd goni absurd. Godziny szczytu S1stoi niwka, dandowka, Lenartowicza stoi a prezydent siedzi na fb i sie chwali stawikami paranoja! Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę. Jak się chce podatki pobierać to trzeba do tego się porządnie przygotować a nie na odwal się a jakoś to będzie.

G
Gość
30 stycznia, 14:37, gostek:

trzeba pogonić tą pisoHOŁOTĘ , przegrali wybory w SOSNOWCU to się mszczą taka ich wredna natura

30 stycznia, 21:19, Gość:

A ciebie do Rybnika zamknąć

A CIEBIE piso[wulgaryzm] DO LUBLIŃCA I POCAŁUJ MISIA W DÓPEE

Z
Zurek

A policzyli ile setek tysiécy hektaròw drzew wycieli na budowaniu I czy posadzá te drzewa np wzd£uz tychze autostrad ?

G
Gość
30 stycznia, 14:37, gostek:

trzeba pogonić tą pisoHOŁOTĘ , przegrali wybory w SOSNOWCU to się mszczą taka ich wredna natura

A ciebie do Rybnika zamknąć

g
gostek

trzeba pogonić tą pisoHOŁOTĘ , przegrali wybory w SOSNOWCU to się mszczą taka ich wredna natura

Dodaj ogłoszenie