Pierwszy tunel na S1 w Beskidzie Śląskim przebity. Sukces na obejściu Węgierskiej Górki. Zobaczcie ZDJĘCIA i WIDEO

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Pierwszy tunel na S1 w Beskidzie Śląskim został wydrążony. Moment spotkania się dwóch ekip drążących oglądał z bliska minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu infrastruktury nie ukrywał zadowolenia, gratulując zarówno wykonawcom, jak i pracownikom.

Wydrążono tunel tzw. obejścia Węgierskiej Górki

Droga ekspresowa S1 docelowo połączy północ województwa śląskiego z granicą polsko-słowacką w Zwardoniu. We wtorek, 22 listopada, została przebita druga nawa tunelu drążonego w masywie Baraniej Góry na odcinku Przybędza - Milówka. Tym samym wydrążony został cały pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m tzw. obejścia Węgierskiej Górki.

Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. We wtorek podczas konferencji prasowej w Ciściu szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk podziękował za realizację tej i innych inwestycji, inżynierom GDDKiA, zespołom projektowym, nadzorowi, a także generalnemu wykonawcy oraz podwykonawcom.

- Gratuluję wszystkim tym, którzy realizują to jakże ważne przedsięwzięcie. Szczerze wszystkim dziękuję. Jeszcze nie dalej jak tydzień temu otwieraliśmy tunel na Zakopiance, drążony tą samą metodą - metodą górniczą - niebezpieczną, mozolną, wymagającą bardzo dużo wysiłku - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przypomniał także o innych inwestycjach, które zostały już zrealizowane, a także tych, które są w trakcie realizacji.

- Realizujemy inne inwestycje tunelowe, bo trzeba pamiętać chociażby o tym, co dzieje się na drodze ekspresowej S3 przy granicy z Czechami. Tam również drążony jest kolejny tunel. Podobnie jak tunel w Świnoujściu. Także pod Łodzią przebijamy tunel niezmiernie ważny dla komunikacji kolejowej - powiedział.

Jak zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk, dzisiaj w Polsce realizowane są wielkie, trudne wyzwania inżynierskie. - Nikt nie może odmówić polskim inżynierom oraz operatorom maszyn, pracującym codziennie na budowie, determinacji i woli realizacji tych zadań, które rząd PiS przed nami wszystkimi postawił - podkreślił.

W planach resortu infrastruktury jest stworzenie spójnej, dobrze zorganizowanej sieci połączeń drogowych. -Idziemy w kierunku połączenia całej sieci drogowej. I to drogami bezpiecznymi, które dadzą nam szansę na stworzenie ciągu komunikacyjnego, który jest już i będzie silnikiem rozwoju polskiej gospodarki - dodał minister Andrzej Adamczyk.

Uroczystemu przebiciu tunelu drogowego, z udziałem ministra Andrzeja Adamczyka, towarzyszyli również wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, dyrektor oddziału katowickiego GDDKiA Marek Niełacny, prezes Mirbud Jerzy Mirgas, wójt Węgierskiej Górki Piotr Tyrlik, poseł z Żywiecczyzny Kazimierz Matuszny.

Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów

Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również wielka szansa na bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.

Wykonawca może skupić się na dokończeniu drążenia drugiego, także dwunawowego tunelu o długości ok. 1000 m, który umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Ten tunel drążony jest równocześnie z obydwu stron. W nawie, którą będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do wydrążenia pozostało jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie, którą poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Żywca, brakuje jeszcze 550 m.

Budowa odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie prawie 1 km estakady w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, siedem obiektów inżynierskich: mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka.

Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Pierwszy tunel na S1 w Beskidzie Śląskim przebity. Sukces na...

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie