Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 1,6 miliarda zł na 100 km linii kolejowych w GZM w ramach programu Kolej Plus. Kolejne 35 km torów połączy Katowice i Jastrzębie-Zdrój

Marcin Śliwa
Marcin Śliwa
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
W środę 20 kwietnia w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki ogłosił listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu "Kolej+". Na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zrealizowane zostaną wszystkie z sześciu zgłoszonych projektów.
W środę 20 kwietnia w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki ogłosił listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu "Kolej+". Na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zrealizowane zostaną wszystkie z sześciu zgłoszonych projektów. Fot. Malgorzata Genca / Polska Press
Sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzyma dofinansowanie na budowę torów w ramach programu Kolej Plus. Wszystkie z nich wpisują się w koncepcję Kolei Metropolitalnej, a łączny koszt ich realizacji jest szacowany na ok. 1,65 mld zł. Znaczna część tej kwoty (od 75 do 85 procent w zależności od projektu) zostanie pokryta z budżetu programu. Dzięki dofinansowaniu i programowi Kolej Plus nowe tory lub całkowicie zmodernizowane pojawią się m.in. w Dąbrowie Górniczej, Bytomiu, Tychach, Żorach, Rudzie Śląskiej, Katowicach i Gliwicach. Siódmy projekt, złożony przez Urząd Marszałkowski, to odbudowa połączenia kolejowego Katowic z Jastrzębiem-Zdrojem.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem we wszystkich zgłoszonych projektach. Realizacja inwestycji w ramach programu "Kolej+" potrwa do 2028 roku.

– Zakwalifikowanie wszystkich naszych projektów liniowych, które zgłosiliśmy to bardzo duży sukces. Przede wszystkim przybliża nas w dużym stopniu do powstania Kolei Metropolitalnej w GZM – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM. – Realizacja projektów kolejowych jest bardzo kosztowna. Sfinansowanie inwestycji z budżetu Programu „Kolej Plus” realnie przyspieszy rozwój kolei na obszarze GZM. Pozwoli nam płynnie przechodzić z fazy planowania do realizacji inwestycji – dodaje.

Zakwalifikowane projekty liniowe z obszaru GZM:

  • Prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska.
  • Odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto.
  • Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142.
  • Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald.
  • Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.

Siódmy projekt to uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Długość tej linii to 35 km.

W środę 20 kwietnia w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki ogłosił listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu "Kolej+".
W środę 20 kwietnia w Janowie Lubelskim premier Mateusz Morawiecki ogłosił listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach programu "Kolej+". Na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zrealizowane zostaną wszystkie z sześciu zgłoszonych projektów. GZM

Ważna rola wkładu własnego

Metropolia wspólnie z gminami podjęła wcześniej decyzję, aby zwiększyć wkład własny dla wszystkich projektów. Wzmocnienie wewnętrznego finansowania zwiększyło szansę poszczególnych inwestycji na realizację, gdyż za wkład własny przyznawane były dodatkowe punkty w rankingu.

– Szacowany wkład własny zagwarantowany przez GZM dla zakwalifikowanych sześciu projektów, które mają zostać zrealizowane w Programie „Kolej+” to ponad 305 mln zł – przyznaje Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.

Oprócz zakwalifikowanych projektów w trakcie prac w ramach programu Kolej+ opracowano także dokumentację (Wstępne Studia Planistyczno-Prognostyczne – WSPP) dla kilku innych lokalizacji punktowych.

– Ubiegłoroczny wysiłek obejmujący projekty niezakwalifikowane nie zostanie zmarnowany, gdyż opracowana dokumentacja stanie się częścią prac studialnych Kolei Metropolitalnej. Zakwalifikowane projekty będą natomiast jej pierwszymi zwiastunami po stronie infrastrukturalnej, jako że dodatkowe przewozy kolejowe organizujemy i finansujemy już od kilku lat. Dziękuję całemu zespołowi, który przyczynił się do sukcesu naszych projektów – mówi Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu.

Wnioski do Programu „Kolej Plus” zostały złożone w sierpniu 2020 roku. Po uzyskaniu kwalifikacji do II etapu, w maju 2021 roku rozpoczęły się prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji, w tym Wstępnych Studiów Planistyczno-Prognostycznych. Część prac została wykonana w ramach Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej, co pozwoliło na obniżenie kosztów. Kompletna dokumentacja trafiła do PKP PLK pod koniec listopada ubiegłego roku. Realizacja inwestycji w ramach programu Kolej+ potrwa do 2028 roku.

W sumie ponad 1200 km torów zostanie całkowicie zmodernizowanych

W sumie ponad 1200 km linii kolejowych w całym kraju będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.

- Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

- Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – podkreślił premier Mateusz Morawiecki. I dodał: – To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych.

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.

- Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 roku obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Projekty w programie Kolej Plus obejmują:

  • 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
  • 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
  • 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
  • 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach programu. Pierwsze przetargi mogą zostać ogłoszone pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie wspólnej ich realizacji.

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł - do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera