Po montażu kładek nad remontowaną DK91 w Częstochowie przyszedł czas na kolejne prace przy wyburzonej i postawionej na nowo estakadzie na Rakowie. Drogowcy w ostatnich dniach montowali pierwsze pierścienie, które stanowić będą elementy "tuneli" wygłuszających na nowej estakadzie. Każda jezdnia będzie miała osobny tunel, czyli powstaną dwie niemal identyczne tuby. Ma to wygłuszyć ruch samochodowy, na który od lat narzekają mieszkańcy bloków ustawionych tuż przy dawnej "gierkówce". To jednak nie jedyne prace, które toczą się w obrębie estakady - powstają też nasypy, który doprowadzą jezdnie na szczyt estakady.
Prace budowlane w innych rejonach tego przedsięwzięcia pozwalają na zmiany w komunikacji, które weszły lub wejdą w życie z początkiem września.
Zmiany w komunikacji. Otworzą przejazd pod wiaduktem na ul. Bór
- Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego kierowców i pasażerów w naszym mieście czeka kilka pozytywnych zmian za sprawą korekt tymczasowych organizacji ruchu przy realizacji strategicznych inwestycji drogowych. Najważniejszą z nich, szczególnie dla południowej części miasta, jest udrożnienie przejazdu pod obiektem mostowym na osi ulic Bór –Bardowskiego, co wedle deklaracji wykonawcy ma nastąpić z dniem 4 września (poniedziałek) - informuje Maciej Hasik, rzecznik MZD w Częstochowie.
Kolejne ułatwienia wejdą w życie również na początku września. Wykonawca deklaruje, że najpóźniej od środy 6 września nastąpi także powrót do pierwotnej organizacji ruchu w ul. Rakowskiej w obrębie objętego pracami obiektu mostowego (likwidacja ruchu wahadłowego). Tramwaj linii nr 3 wróci tam na swoje stałe trasy już od piątku (1.09). W ślad za udrożnieniem przejazdu u zbiegu ulicy Kolorowej z ul. Przejazdową sprzed kilku dni, od poniedziałku (4.09) na swoje stałe trasy przez Kolorową wracają autobusy częstochowskiego MPK.
Kiedy wyremontowany odcinek DK 91 w Częstochowie będzie gotowy?
Finał prac związanych z przebudową DK91 zaplanowano na koniec 2023 roku. Wtedy też trasą powinny pojechać pierwsze samochody.
Celem całej inwestycji związanej z dawną DK 1 (obecnie DK 91) jest m.in. poprawa płynności transportowej północ-południe w zakresie tranzytu, ruchu lokalnego, dostępności terenów inwestycyjnych i dostępności regionalnej, poprzez likwidację wąskich gardeł drogowych. Droga Krajowa nr 91 (w tym aleja Wojska Polskiego w Częstochowie), znajduje się w Korytarzu Sieci Podstawowej Bałtyk-Adriatyk.
Z szacunków wynika, że przebudowa pochłonie 359 mln zł. Inwestycja realizowana jest z dofinansowaniem ze środków UE. Dotychczasowe dofinansowanie unijne, zdobyte w okresie programowania 2014-2020 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i działania „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu” wynosiło 160,1 mln zł.
Później środki z konkursu zorganizowanego przez Komisję Europejską wraz z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na projekty z sektora transportu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 zwiększyły udział środków Unii Europejskiej w tej częstochowskiej inwestycji do blisko 194 mln zł.
Niedawno - wraz z dofinansowaniem pierwotnym - kwota zewnętrznego wsparcia finansowego przy budowie nowej alei Wojska Polskiego w Częstochowie przekroczyła 200 mln zł.
Nie przeocz
- „Jedynki" na listach Prawa i Sprawiedliwości są już znane. Wiemy, kto wystartuje!
- Lotnisko w Pyrzowicach w 2030 roku będzie nie do poznania. Zmieni się prawie wszystko
- Coraz gorsza sytuacja w szkołach. Skala przeraża, terapeuta bije na alarm!
- Żółty szlak na Babią Górę został zamknięty. Dlaczego i na jak długo? Zobacz WIDEO
Musisz to wiedzieć
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?