Stalexport Autostrada Małopolska zapowiada remonty na A4. To przygotowania do przekazania autostrady państwu

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Trwa remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice na autostradzie A4. Utrudnienia powodują korki w godzinach szczytuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Trwa remont wiaduktu na węźle Brzęczkowice na autostradzie A4. Utrudnienia powodują korki w godzinach szczytuZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Magdalena Nowacka-Goik
Jeśli często jeździcie autostradą A4, musicie się przygotować na utrudnienia i to spore. Stalexport Autostrada Małopolska, zarządca koncesjonowanego odcinka autostrady A4 między Krakowem i Katowicami, przygotowuje się powoli do oddania tej drogi państwu, a co za tym idzie, zapowiada kompleksowe remonty za ponad 420 milionów złotych. Jak mówi rzecznik Staleksportu, A4 musi być wtedy w doskonałym stanie, by nie trzeba było jej potem remontować. Takie są zapisy umowy koncesyjnej. Dla kierowców to oznacza sporo utrudnień. A od dziś (7.06) kolejne zmiany w organizacji ruchu na węźle w Brzęczkowicach.

Umowa koncesyjna ze Stalexportem wygasa w 2027 roku

W 2027 roku kończy się trzydziestoletnia umowa koncesyjna na zarządzanie płatnym odcinkiem autostrady A4 między Krakowem i Katowicami. To jeden z bardziej uczęszczanych odcinków A4. Średnio dziennie przejeżdża tędy 46 tysięcy pojazdów, w wakacje nawet ponad 50 tysięcy. Nic więc dziwnego, że tak intensywnie użytkowana trasa, wymaga sporych remontów.

Wiele z nich już trwa, a szykują się kolejne. Bowiem zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, przed przekazaniem autostrady pod zarząd państwa, trasa musi być w dobrym stanie, takim, w jakim koncesjonariusz przejął ją w zarząd.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Będzie kompleksowa wymiana nawierzchni na A4 od Balic do Katowic

Stalexport Autostrada Małopolska zapowiada więc kompleksowy remont i wymianę nawierzchni na prawie całym odcinku A4.

– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych (w tym mostów i wiaduktów), wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów Umowy Koncesyjnej, która nakłada na nas obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Wymiana nawierzchni na A4 ruszy pod koniec wakacji. Dwa pasy ruchu dla kierowców

Jak zapowiada Stalexport, prace związane z remontem nawierzchni autostrady rozpoczną się na przełomie sierpnia i września tego roku, na odcinku pomiędzy Miejscami Obsługi Podróżnych w Kępnicy/Zastawiu a węzłem Balin (od km 362 do km 369).

To będzie duży remont, bo docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Kolejność wykonania prac na poszczególnych odcinkach będzie uzgadniana z wykonawcą, jednak jak zapewnia zarządca A4, kierowcy przez cały czas trwania remontów, będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

– Przy poprzedniej wymianie nawierzchni wprowadziliśmy organizację ruchu, która okazała się być optymalna z punktu widzenia płynności przejazdu i którą wdrożymy również tym razem. Każdy z remontowanych odcinków jezdni będzie odpowiednio krótki, a przez cały okres trwania remontu zachowamy dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zakładamy, że pozwoli to skutecznie zminimalizować uciążliwości dla kierowców – dodaje.

Co obejmie zapowiadany remont autostrady A4?

Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności, prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego.

Jak podkreśla SAM, efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie trasy. W ramach remontu mostów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei poprawi nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.

Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku. Wykonawcą robót jest PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.

Na budowach w województwie śląskim powstają imponujące obiektyZapraszamy do obejrzenia naszego zestawienia najciekawszych obiektów inżynierskich, jakie obecnie powstają w województwie śląskim.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Najciekawsze budowle drogowe w województwie śląskim: Wiadukt...

Trwa remont wiaduktu na węźle w Brzęczkowicach. Tu krzyżują się S1 i A4

Opisane prace zaczną się, jak już wspomnieliśmy na przełomie sierpnia i września, jednak od kilku miesięcy trwają już remonty wiaduktów na autostradzie A4 w Mysłowicach i Chrzanowie. W ubiegłym tygodniu, po przekierowaniu ruchu na objazdy w okolicach zjazdu do Mysłowic, korki na A4 sięgały 10 kilometrów.

7 czerwca 2023 r. na węźle Brzęczkowice nastąpią kolejne zmiany organizacji ruchu - zostanie otwarty zjazd z autostrady A4 na drogę S1 dla kierowców jadących od Katowic w kierunku Tychów, Bielska-Białej i Cieszyna. Objazd poprowadzony został łącznicą Katowice-Łódź węzła Brzęczkowice, następnie z wykorzystaniem węzła Sosnowiec - Jęzor (koło Designer Outlet) - powrót na drogę S1 w kierunku Cieszyna. Przypomnijmy, że trwa tam remont wiaduktu oraz nawierzchni jezdni na węźle.

Z kolei na jezdni w kierunku do Krakowa pod wiaduktem, kierowcy zastaną dwa zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz. Na łącznicy węzła relacji Łódź- Kraków (włączenie ruchu z drogi S1 na A4) ustawiony jest znak „STOP”, a na jezdni w kierunku do Katowic pod wiaduktem, znowu dwa zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz. Na łącznicy węzła relacji Cieszyn-Katowice (włączenie ruchu z drogi S1 na A4) ustawiony jest znak „STOP”. Na drodze S1, na obu jezdniach (w kierunku do Łodzi oraz do Cieszyna) w rejonie wiaduktu nad A4 – także są dwa zwężone pasy ruchu z ograniczeniem prędkości do 60 km/godz.

Wszystkie te utrudnienia z pewnością przełożą się na zatory i spowolnienia ruchu. Zwłaszcza w godzinach szczytu.

Nie przeocz

Zobacz także

Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie