Tramwaj Południe w Katowicach: Ostateczny przebieg linii...

    Tramwaj Południe w Katowicach: Ostateczny przebieg linii tramwajowej Brynów - Bażantowo ZDJĘCIA

    Zdjęcie autora materiału

    Justyna Przybytek - Pawlik

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Trasa nowej linii tramwajowej w Katowicach
    1/12
    przejdź do galerii

    Trasa nowej linii tramwajowej w Katowicach ©Mat. UM Katowice

    Gotowa i zatwierdzona jest ostateczna trasa przebiegu nowej linii tramwajowej z pętli w Brynowie do nowo planowanej pętli w Bażantowie. Trasę skorygowano, jak poinformowali w środę urzędnicy, ze względu na protesty mieszkańców ulic Glebowej, Jagodowej i Jarzębinowej. I tak linia, która pierwotnie miała biec skrajem lasu, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, zostanie przesunięta o 150 do 200 metrów i poprowadzona wzdłuż torów kolejowych. Także w środę urzędnicy podtrzymali zapewnienie, że tramwaj ominie rezerwat Ochojec. Zapowiedzieli też, że w pierwszym etapie inwestycji wybudowana zostanie linia tramwajowa oraz ścieżka rowerowa, natomiast droga planowana wzdłuż niej powstanie najwcześniej w 2030 roku.
    Jak zapowiedział Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic, do końca trzeciego kwartału tego roku ma zostać wybrany wykonawca dokumentacji projektowej nowej linii tramwajowej. - Zakładam, że jest szansa na to, aby w ciągu 55 do 65 miesięcy od dzisiaj pierwszy kurs tą linią tramwajową mieszkańcy mogli wykonać – zadeklarował. Inwestycja ma pochłonąć około 110 milionów złotych, zaś większą część tej kwoty ma pochodzić z dofinansowania unijnego, które na realizację planuje pozyskać miasto.

    Tramwaj na południe za 65 miesięcy



    Aktualnie miasto wciąż kompletuje dokumentację konieczną do ogłoszenia przetargu na projekt. W tym celu przeprowadzano spotkania i konsultacje z podmiotami zarządzającymi terenami, z którymi ma sąsiadować inwestycja, m.in. z PKP PLK, Regionalną Dyrekcją Lasów Państwowych i TAURON Ciepło, ale także konsultacje z mieszkańcami. To właśnie wśród mieszkańców południowych dzielnic „Tramwaj na południe” budzi największe obawy, a bywa, że i protesty. Dlatego też, jak wyjaśnił Sobula, miasto opracowało pięć zasad, które mają obowiązywać przy realizacji inwestycji, a które te obawy mają rozwiać.

    Za wycięte drzewo miasto posadzi dwa nowe


    Zgodnie z pierwszą z nich nowa sieć tramwajowa ma przebiegać wzdłuż istniejącej już infrastruktury ciepłowniczej i kolejowej.

    PRZEBIEG NOWEJ LINII TRAMWAJOWEJ


    - Nie tworząc tym samym nowej bariery pomiędzy mieszkańcami a lasem – wyjaśniał Sobula. W kolejnej urzędnicy deklarują konsultowanie inwestycji z mieszkańcami na etapie przygotowywania projektu. - Projektanci w możliwie największej liczbie detali istotnych z perspektywy codziennych użytkowników i sąsiadów inwestycji będą musieli uwzględnić opinię mieszkańców – zapewniają. Następna dotyczy planowanej przez miasto drogi, która ma biec wzdłuż linii tramwajowej.

    Tak wyglądała pierwotna trasa linii tramwajowej


    Nowa droga w 2030 roku


    - Prezydent podjął decyzję, że powstanie najwcześniej w 2030 roku – mówił Sobula. Zastrzegł przy okazji, że miasto z tej inwestycji nie rezygnuje. - Ta droga jest potrzebna, mówią o tym różne dokumenty opracowane przez ekspertów. Jeśli rozwój południa będzie postępował w takim tempie jak obecnie, nikt nie będzie mógł twierdzić, że inna forma komunikowania mieszkańców południowych dzielnic ze Śródmieściem nie będzie potrzebna. Stosujemy zasadę zrównoważonego transportu, wiemy, że są tacy, którzy preferują transport publiczny, wiemy też że są osoby, które preferują komunikację samochodową. Staramy się podejść do tematu zdroworozsądkowo – klarował.

    Urzędnicy obiecują też ograniczyć wycinkę drzew, którą trzeba będzie przeprowadzić pod budowę tramwaju, do minimum, zaś za każde usunięte drzewo posadzić dwa nowe. - Nie byłbym uczciwy, gdybym powiedział, że budowa linii nie pociągnie za sobą wycinki drzew, oczywiście, że pociągnie, ale nie będzie to wycięcie lasu pod szosę. Punktowa, selekcyjna, w tych miejscach, gdzie to będzie potrzebne, wycinka drzew, które usunąć trzeba. W zamian za każde wycięte drzewo zasadzimy dwa nowe – tłumaczył.

    Wiceprezydent przypomniał także, że budowa linii tramwajowej, to jeden z elementów planowanych w południowych dzielnicach inwestycji.

    – Zależy nam także, aby wszyscy mający wpływ na realizację tej inwestycji pamiętali, że jest ona elementem całego pakietu rozwiązań mających poprawić komunikację na południu miasta. W jego skład wejdą także nowe autobusy i tramwaje, obiekty Park & Ride, budowa wielopoziomowych skrzyżowań w ciągu ulicy DK 81 w Piotrowicach i Giszowcu – wymieniał.


    Przebieg linii tramwajowej i ścieżki rowerowej

    1. Odcinek w ul. Rzepakowej od pętli „Brynów” do ul. Kolejowej
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po wschodniej stronie ul. Rzepakowej. Ścieżka rowerowa poprowadzona będzie od pętli „Brynów” wzdłuż ul. Jankego do ul. Kolejowej, a następnie po północnej stronie ul. Kolejowej do ul. Rzepakowej.

    2. Skrzyżowanie z ul. Kolejową
    Zakłada się przebudowę skrzyżowania z sygnalizacją świetlną nadającą priorytet dla ruchu tramwajowego. W układzie docelowym jezdnia ulicy Kolejowej poprowadzona zostanie pod linią tramwajową i ścieżką rowerową.

    3. Odcinek od ul. Kolejowej do skrzyżowania z linią kolejową
    Zakłada się lokalizację przystanków oraz poprowadzenie linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej po wschodniej stronie drogi stanowiącej przedłużenie ul. Rzepakowej.

    4. Skrzyżowanie z linią kolejową
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej pod linią kolejową.

    5. Odcinek od skrzyżowania z linią kolejową do ul. Szenwalda
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej przy linii kolejowej.

    6. Odcinek od ul. Szenwalda do ul. Ziołowej
    Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Szenwalda oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowanej.

    7. Odcinek w ul. Ziołowej
    Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po południowej stronie ul. Ziołowej. Zakłada się odtworzenie istniejących parkingów, częściowo zajmowanych w celu poprowadzenia linii tramwajowej i ścieżki rowerowej.

    8. Odcinek w ul. Cegielnia Murcki
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej po zachodniej stronie ul. Cegielnia Murcki.

    9. Odcinek od ul. Cegielnia Murcki do ul. Krynicznej
    Zakłada się lokalizację przystanków na przedłużeniu ul. Krynicznej oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż przebudowywanej magistrali ciepłowniczej, bez jakiegokolwiek zajmowania terenu rezerwatu „Ochojec” i ingerencji w zabudowę mieszkaniową.

    10. Odcinek od ul. Krynicznej do łącznika ulic Radockiego i Bażantów
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej wzdłuż istniejącej magistrali ciepłowniczej - częściowo przebudowywanej.

    11. Odcinek wzdłuż ul. Radockiego
    Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową oraz poprowadzenie linii tramwajowej na terenie pomiędzy ulicą Radockiego i ogródkami działkowymi.

    12. Odcinek od ul. Radockiego do ul. Bażantów
    Zakłada się lokalizację przystanków zintegrowanych z komunikacją autobusową, parkingu Park&Ride oraz poprowadzenie linii tramwajowej i ścieżki rowerowej na przedłużeniu ulicy Zabłockiego.

    13. Odcinek wzdłuż ulicy Bażantów
    Zakłada się poprowadzenie linii tramwajowej po północnej stronie ul. Bażantów.

    14. Pętla „Kostuchna” przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej
    Zakłada się lokalizację przystanków końcowych i początkowych zintegrowanych z komunikacją autobusowa.

    JAK OCENIASZ OSTATECZNY PRZEBIEG TRASY TRAMWAJU? ZAGŁOSUJ W NASZEJ SONDZIE!

    *WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
    *Koniec papierowych biletów KZK GOP. A gdzie są czytniki kart ŚKUP?
    *1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU
    *Mechanik płakał jak naprawiał ZOBACZ, JAK NIE NALEŻY NAPRAWIAĆ AUT
    *Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz

    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (13)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wciąż w korkach

    Seba (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Taki przebieg linii tak naprawdę omija sedno problemu - Ligota, Panewniki, Ochojec, Podelsie, Zadole, Kostuchna wciąż stoją w korkach. Powie mi ktoś, po co inwestować kasę i nerwy mieszkańców w...rozwiń całość

    Taki przebieg linii tak naprawdę omija sedno problemu - Ligota, Panewniki, Ochojec, Podelsie, Zadole, Kostuchna wciąż stoją w korkach. Powie mi ktoś, po co inwestować kasę i nerwy mieszkańców w (drogie!) półśrodki? Za kilka lat okaże się, że znów trzeba będzie planować, robić przetargi, budować kolejny tramwaj na to samo południe. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    O CO TU CHODZI?

    Z OSIEDLA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Teraz z osiedla do centrum jadę autobusem 20 minut i mam miejsce siedzące . To po co ten tramawaj? będę szybciej czy co? a może będe leżeć? No ale z drugiej strony jak ktoś będzie chciał pojeździc...rozwiń całość

    Teraz z osiedla do centrum jadę autobusem 20 minut i mam miejsce siedzące . To po co ten tramawaj? będę szybciej czy co? a może będe leżeć? No ale z drugiej strony jak ktoś będzie chciał pojeździc po lesie to faktycznie uzasadnia potrzebę tramwaju przez las. Może wreszcie jacyś fachowcy z głową na karku uporządkują ten chory system rozwiązań połączeń komunikacyjnych i tanim kosztem będziemy jeździć bez korków? A czy doliczono w tych 110 mln zł koszty przesunięcia gazociągu? To jest chore...tak szastać naszymi pieniędzmi!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Głosami PISu odrzucono projekt uchwały obywatelskiej

    Uchwała obywatelska miała ochronić las (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Na radzie miasta głosowano nad projektem uchwały obywatelskiej w sprawie ochrony lasu na Podlesiu. W czasie dyskusji PIS zgłosił wniosek o jej przerwanie. Wniosek przeszedł głosami PISu i Uszoków....rozwiń całość

    Na radzie miasta głosowano nad projektem uchwały obywatelskiej w sprawie ochrony lasu na Podlesiu. W czasie dyskusji PIS zgłosił wniosek o jej przerwanie. Wniosek przeszedł głosami PISu i Uszoków. Pis zgłosił kolejny wniosek o odrzucenie projektu ustawy mieszkańców Katowic. Znowu został przegłosowany i upadł. Kolejny wniosek z inicjatywy Krupy o ochronie rezerwatu (rezerwat chroni prawo ) poparł pis i wniosek przeszedł. Dobre i to ,ale pokazuje mechanizm ustawionych głosowań PIS -Uszoki. Pozostaje niesmak. po "dobrej zmianie" zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tramwaj w lesie....

    z Katowic (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

    to jakaś totalna porażka taki przebieg tramwaju, nikt z Jankego czy z dużej części osiedla Odrodzenia nie skorzysta nigdy z tego tramwaju, tak więc autobusy jak jeździły dalej będą jeździć.......rozwiń całość

    to jakaś totalna porażka taki przebieg tramwaju, nikt z Jankego czy z dużej części osiedla Odrodzenia nie skorzysta nigdy z tego tramwaju, tak więc autobusy jak jeździły dalej będą jeździć.... lepiej niech już zbudują linię Brynów Pętla - Ligota - Panewniki, to będzie miało dużo większy sens ale pewnie też by ją poprowadzili naokoło i przez łąki i lasy gdyby były....
    Dawne plany sprzed x lat zakładały że tramwaj będzie wzdłuż ulicy Spokojnej, tam do dzisiaj nie ma praktycznie zabudowań a potem ul Radockiego wzdłuż osiedla Odrodzenia. Wystarczy popatrzeć na mapę jak to wygląda...
    Dziwie się ze takie duże miasto nie posiada praktycznie żadnej strategi budowy nowych lini tramwajowych, poza łącznikiem Gliwicka - Chorzowska nic się nie planuje. Ale to tylko pokazuje jakim bez sensem była likwidacja skrętu Zawodzie - Rondo oraz likwidacja możliwości zawracania na Rynku i na Dworcowej. Już dawno powinny być plany budowy np, na Osiedle Witosa, Osiedla Tysiąclecia, Osiedla Paderewskiego, Bogucice / Kukuczki, Dąbrówki Małej, Nikiszowiec, Giszowiec, Józefowiec, także zastąpienie autobusów tramwajami na Mikołowskiej do Brynowa, Piotrowic i Ligoty, na Sokolskiej a sama linia do Bażantowa już powinno być planowane przedłużenie do Kostuchny a drugie do Podlesia
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    marnotrawienie pieniędzy

    ala (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

    Mam nadzieję, że ktoś beknie za forsowanie tego głupiego pomysłu!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Urzednicy wreszczie przyznali sie do budowy drogi

    POWSTANIE OBWODNICA ZAMIAST LASU - czas uciekac z Piotrowic, bo niedlugo nie bedzie tu mozna mieszka (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    A podobno obwodnicy miasta zamiast piotrowickiego lasu mialo nie byc? Czy budowa linii tramwajowej jest pretekstem do budowy tej autostrady/obwodnicy wzdluz linii tramwajowej? Dlaczego nikt tego...rozwiń całość

    A podobno obwodnicy miasta zamiast piotrowickiego lasu mialo nie byc? Czy budowa linii tramwajowej jest pretekstem do budowy tej autostrady/obwodnicy wzdluz linii tramwajowej? Dlaczego nikt tego nie skonsultowal z mieszkancami? Beda ekrany akustyczne?
    https://www.facebook.com/Protest-przeciwko-wycince-ochojeckiego-lasu-pod-budow%C4%99-tramwaju-i-szosy-881775525263419/zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zmowa

    ala (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Chodzi pewnie o to, żeby wyciąć las i postawić kolejne blokowiska murapolowskodombudowe!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Protest mieszkancow: http://www.naszlas.katowice.pl

    http://www.naszlas.katowice.pl (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Mieszkańcy Ochojca i Piotrowic protestują przeciwko odcięciu od lasu i wycince lasu.
    Zebrali 800 podpisów wraz z numerem PESEL przeciwko wycince lasu pod budowę drogi i tramwaju, ale urzędnicy nie...rozwiń całość

    Mieszkańcy Ochojca i Piotrowic protestują przeciwko odcięciu od lasu i wycince lasu.
    Zebrali 800 podpisów wraz z numerem PESEL przeciwko wycince lasu pod budowę drogi i tramwaju, ale urzędnicy nie chcą tych glosow w ogóle pod uwagę. Juz niedługo zamiast lasu z osiedla Radockiego będziemy patrząc na wstrętne ekrany akustyczne oddzielające osiedle od strasznie glosnej autostrady, tramwaju i resztek lasu, jaki zostanie za autostradą. A dla reszty mieszkańcow Ochojca i Piotrowic tez dobre wieści: liczba kursujących autobusów się zmniejszy, bo inwestycja 110 zl w leśny tramwaj dla niewiadomo kogo musi się zwrocic...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    W

    W (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 4

    Tramwaju bardziej omijającego cokolwiek nie dało się zaprojektować. Kto będzie z tego korzystać? Dla kogo to ma być tramwaj?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    mm

    kk (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Nie dla jaskiniowców tylko ludzi postępu.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Tramwaj!!!!

    Ochojczanin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    Nareszcie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dla deweloperów

    ala (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

    Dla deweloperów


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wreszcie cywilizacja w Pietrowicach

    asia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Ludzie co wy piszecie..Tramwaj jest potrzebny aby normalnie żyć.Szlak mnie trafia gdy mam jechać autobusem i godzine stać w korku aby przejechać 8 km.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    DZ poleca

    Murale w Hawanie. Zaułki starego miasta kryją arcydzieła

    Murale w Hawanie. Zaułki starego miasta kryją arcydzieła

    Zobaczcie, jak mieszkają polscy milionerzy ZDJĘCIA

    Zobaczcie, jak mieszkają polscy milionerzy ZDJĘCIA