Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wracają po dwóch latach do Dąbrowy Górniczej. Ogromna inwestycja i wymiana 5 km torowiska na finiszu

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Większość nowego torowiska została już ułożona Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Większość nowego torowiska została już ułożona Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W Dąbrowie Górniczej powstaje niemal w całym mieście nowe torowisko tramwajowe. Coraz bliżej powrót tramwajów do tego zagłębiowskiego miasta, a na koniec sierpnia lub początek września planowany jest przejazd techniczny pierwszego składu po prawie dwuletniej przerwie. Sprawdziliśmy, jak dziś przebiegają prace przy tej ogromnej inwestycji i co jeszcze zostało do zrobienia.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej: ułożyli 10 km toru pojedynczego

To największa od lat 70. minionego wieku inwestycja „tramwajowa” w Dąbrowie Górniczej. Wymiana prawie 5 km torowiska (10 km toru pojedynczego), przebiegającego przez środek miasta, zmierza do końca. Przebudowa całego torowiska tramwajowego to duże wyzwanie, zwłaszcza, że trzeba było wymienić szyny w obie strony (w stronę Będzina i byłej Huty Katowice) na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego aż do ul. Kasprzaka. Do tego cała inwestycja toczy się na głównej osi komunikacyjnej miasta, gdzie ruch pojazdów osobowych oraz autobusów komunikacji miejskiej jest największy.

Przedsięwzięcie rozpoczęło się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Na odcinku od pętli przy ul. Sobieskiego do Alei Róż aktualnie trwają prace związane z montażem sieci trakcyjnej. W ramach prac przy torowisku dotychczas wykonane zostało torowisko tramwajowe wraz z podbudową w technologii podsypkowej na długości ok. 7 km oraz bezpodsypkowej na długości ok. 3 km. Zamontowane zostały cztery smarownice, 8 sztuk napędów, wykonana została regulacja torowiska oraz w 90 procentach gotowe są nowe perony.

Z kolei w ramach tzw. robót sieciowych zamontowane zostały słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe na odcinku od ul. Kasprzaka do byłej KWK Paryż. Wykonana została sieć trakcyjna płaska na długości ok. 1,9 km i łańcuchowa na długości ok. 7,8 km. Zamontowano osprzęt sieciowy, ułożono kable trakcyjne i sterownicze od stacji Szopena do zasilaczy i izolatorów sekcyjnych.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej: kiedy tramwaje wrócą na tory?

Inwestycja zbliża się więc do finału. Co jeszcze zostało zatem do wykonania? Trzeba dokończyć budowę peronów, układanie kostki, ustawianie barier oraz montaż wiat peronowych.

- Przed nami także montaż brakujących odcinków torowiska, których nie można było dotąd wykonać w związku z przebudową układu drogowego realizowanego przez miasto Dąbrowa Górnicza. Pozostał też montaż torowiska tramwajowego na rondach i przejściach pieszo – rowerowych, w tym z płyt barwionych – informuje Joanna Olszówka, kierownik Działu Public Relations w Tramwajach Śląskich.

W miniony weekend 12 i 13 sierpnia trwało łączenie sieci trakcyjnej od strony Będzina na odcinku KWK Paryż do Centrum Dąbrowy Górniczej przy wyłączonym napięciu na pętli. Do połączenia sieci pozostanie fragment na Al. Róż, łączący dwa zadania.

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej po prawie dwuletniej przerwie czekają na powrót tramwajów do miasta.

- Termin przejazdu technicznego planujemy na przełamie sierpnia i września.  W późniejszym terminie powiadomimy Państwa o dokładnej dacie i godzinie przejazdu. Wznowienie ruchu tramwajowego planowane jest natomiast w pierwszej połowie września – zapowiada Joanna Olszówka.

Przebudowa całego torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej została podzielona na dwa zadania. Przedsięwzięcie pn.: „Przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ul. Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka" - zadanie nr 2.6 ma kosztować 20 mln 177 tys. 403,55 zł. Z kolei zadanie pn.: „Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od Pętli KWK Paryż do Al. Róż” - zadanie nr 2.5 ma zamknąć się kwotą 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Ostateczna wartość zadań zostanie jednak określona po zakończeniu i rozliczeniu zadań, co związane jest z realizacją tak zwanych rozliczeń powykonawczych.

Budowa torowiska tramwajowego w Dąbrowie Górniczej połączona z budową rond i przebudową dróg

W Dąbrowie Górniczej trwa jednocześnie przebudowa wszystkich głównych dróg, prowadzących przez miasto: ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego.

Na głównych ulicach, prowadzących przez miasto pojawi się sześć nowych rond, a licząc z tymi, które już są będzie ich dziesięć.

Nowe ronda powstają na skrzyżowaniach ulic: ul. Sobieskiego i ul. Chopina, ul. Królowej Jadwigi i ul. Wojska Polskiego, ul. Królowej Jadwigi, al. Piłsudskiego, ul. Poniatowskiego i ul. Majakowskiego, al. Piłsudskiego i ul. Granicznej, al. Piłsudskiego i ul. Morcinka i ul. Leśnej oraz al. Piłsudskiego i ul. Tysiąclecia.

Nowe przystanki autobusowo-tramwajowe powstają natomiast w ciągu ul. Królowej Jadwigi na Redenie (przy rondzie obok al. Róż) oraz w dzielnicy Gołonóg w ciągu ul. Piłsudskiego (na wysokości osiedla Manhattan). Koniec tych prac drogowych planowany jest w 2023 roku.

Nie przeocz

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera