Trasa N-S w Rudzie Śląskiej – budowa kolejnego odcinka za półmetkiem
Trasa N-S powstająca w Rudzie Śląskiej ma być łącznikiem między autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową. Prace trwające w okolicy ul. Bielszowickiej są związane z budową czwartego odcinka trasy. Powstający fragment drogi biegnie od ul. Kokota do połączenia z autostradą A4.
- Realizowane obecnie zadanie dotyczy odcinka od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z węzłem, przebudową ul. Bielszowickiej, budową ronda na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Bielszowickiej oraz przebudową ul. 1 Maja od ul. Żwirki i Wigury do ul. Gabora – informuje rudzki Urząd Miasta.
Jak mówi Jacek Morek, wiceprezydent Rudy Śląskiej, postęp prac oceniany jest ogólnie na około 65 proc., a przebudowa magistrali wodociągowej została wykonana w mniej więcej 95 procentach. Na tym prace przy czwartym odcinku trasy N-S nie kończą się.
- Wykonano już m.in. 2 przejścia dla zwierząt, przejście i przejazd dla rowerów w rejonie ogródków działkowych, wiadukt nad ulicą Bielszowicką, rozbiórkę przepustu w ciągu ulicy 1 Maja nad Potokiem Bielszowickim, a także palowanie pod nowy przepust – wylicza Jacek Morek.
W trakcie prac przebudowano ponadto sieci uzbrojenia podziemnego branży teletechnicznej, sanitarnej i elektroenergetycznej. Na przebudowywanej ul. Bielszowickiej rozebrano nawierzchnię. Na jej miejscu wykonana została podbudowa jezdni z kruszywa oraz warstwa podbudowy z mieszanki asfaltowej, powstało również miejsce do ważenia pojazdów.
Prace związane z budową głównego ciągu trasy N-S obejmują wykonanie nasypów drogowych i podbudowy z kruszywa oraz mieszanki asfaltowej.
- W trakcie są prace brukarskie przy budowie chodników i ścieżki rowerowej. Trwają również roboty związane z przebudową ulicy 1 Maja na odcinku od ulicy Żwirki Wigury do ulicy Gabora – informuje Urząd Miasta.
Władze Rudy Śląskiej przypominają, że budowa czwartego odcinka trasy N-S jest dużą i kosztowną inwestycją. Z tego powodu została podzielona na dwa zadania. Koszt realizacji trwających właśnie prac wynosi przeszło 100 mln zł. Zdecydowana większość tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.
- Na drugie zadanie, dzięki któremu domknięte zostanie połączenie Drogowej Trasy Średnicowej i autostrady A4, chcemy pozyskać środki z zatwierdzonego właśnie przez Komisję Europejską programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Naboru wniosków spodziewamy się wiosną przyszłego roku – informuje Aleksandra Skowronek, wiceprezydent Rudy Śląskiej, nadzorująca pozyskiwanie funduszy zewnętrznych.
Trasa N-S to jedna z najważniejszych inwestycji w Rudzie Śląskiej
Jak podkreśla Michał Pierończyk, prezydent Rudy Śląskiej, budowa trasy N-S to kluczowe przedsięwzięcie w mieście, nie tylko ze względu na usprawnienie systemu drogowego, ale również na nowe tereny inwestycyjne, które „otworzą się” dzięki sfinalizowaniu budowy. Michał Pierończyk dodaje, że w projekcie przyszłorocznego budżetu trasa N-S jest jednym z głównych punktów. Podkreśla, że zaplanowany budżet Rudy Śląskiej jest bardzo prorozwojowy – aż 25 proc. wydatków zostanie przeznaczonych na różne inwestycje.
Dotychczas ukończone trzy odcinki trasy N-S mają długość ok. 3,4 km. Pierwszy oddano do użytku na początku 2013 roku, kolejny – w sierpniu 2016 roku.
- Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł – informuje Urząd Miasta Ruda Śląska.
Rudzcy urzędnicy przypominają, że na budowę wszystkich odcinków trasy N-S miasto pozyskało środki z Unii Europejskiej. Jak podają, pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, a na budowę drugiego i trzeciego pozyskano ok. 82 mln zł.
Na doprowadzeniu połączenia do autostrady A4 inwestycja nie skończy się. Choć wg pierwotnych założeń trasa N-S miała połączyć autostradę i popularną „deteeśkę”, władze miasta chcą przedłużyć powstającą drogę w kierunku północnym.
- Projektowany przebieg składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Na realizację pierwszego odcinka pozyskano 65 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład – informują władze Rudy Śląskiej.
Zanim inwestycja zostanie ukończona, kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu drogowym, które są spowodowane zwężeniem jezdni ul. 1 Maja. Zmiany organizacji ruchu w tym rejonie miasta będą występować aż do ukończenia zadania, czyli do listopada 2023 roku.
- Obecnie w rejonie skrzyżowania ul. 1 Maja i ul. Bielszowickiej ruch pojazdów poprowadzony jest tymczasową drogą, równolegle do ul. 1 Maja, co jest związane z budową nowego przepustu – informuje Mariusz Pol, naczelnik Wydziału Dróg i Mostów UM.
Nie przeocz
- Najpiękniejsze Ślązaczki na Instagramie. One królują w mediach społecznościowych!
- Te choroby wykluczają powołanie do wojska i ćwiczeń wojskowych. Sprawdźcie
- W tych miastach na Śląsku umiera najwięcej osób. Jest tu Twoje? Zobacz raport GUS
- Katowice w PRL-u. Zobaczcie niezwykłe zdjęcia Katowic z lat 60., 70. i 80. XX wieku
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?