Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa N-S w Rudzie Śląskiej z kolejnym dofinansowaniem. Inwestycja dalej pod znakiem zapytania

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Magdalena Grabowska
Ruda Śląska otrzymała 65 mln zł w ramach kolejnej odsłony Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Pieniądze zostaną w całości przeznaczone na budowę odcinka trasy N-S od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej w dzielnicy Ruda. Ruda Śląska podjęła się realizacji ważnej zarówno dla mieszkańców samego miasta, jak i regionu inwestycji. Mimo, że prace budowy trasy N-S idą pełną parą, już w styczniu zakończenie zadania stało pod znakiem zapytania.

Przypomnijmy, że budowa trasy N-S w kierunku północnym objęta została dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 100 mln zł. Łączna długość czterech odcinków północnej części trasy to prawie 5 km, a szacowana wartość inwestycji to 324 mln zł. Koncepcja trasy N-S w kierunku północnym zakłada budowę dwóch dwupasmowych jezdni rozdzielonych pasem zieleni, czterech rond, drogi rowerowej oraz ciągów pieszych. – 100 mln zł, które mamy otrzymać z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przedłużenie trasy N-S w kierunku północnym, to niewątpliwie duży „zastrzyk finansowy” dla naszego miasta. Niestety, jak zwykle „diabeł tkwi w szczegółach”, bo ta kwota nie zabezpiecza całościowego kosztu wykonania tej inwestycji, której kosztorysowa wartość to 320 mln zł - wyjaśniał jeszcze w styczniu Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Teraz miastu udało się pozyskać kolejne środki na inwestycję. Rudzcy samorządowcy do II naboru Programu Inwestycji Strategicznych złożyli łącznie trzy wnioski, czyli maksymalną liczbę, jaką można było zgłosić.

- Ruda Śląska wzięła na swoje barki ogromną inwestycję, budowę trasy N-S. Nie jest w stanie jej samodzielnie dokończyć, stąd udało się pozyskać 65 mln - mówi poseł Marek Wesoły. - Wszystko opiera się o lobbing. Po to jesteśmy parlamentarzystami, żeby zabiegać, chodzić po ministerstwach. Lobbing polega na tym, żeby w sposób merytoryczny przekonywać do tego na co w Polsce należy wydawać pieniądze. W Rudzie Śląskiej mamy ułatwione zadanie, bo te inwestycje nie budzą wątpliwości - dodaje.

Dla każdego z wniosków określona była górna granica dofinansowania. Było to odpowiednio 5, 30 i 65 mln zł. - W tym rozdaniu wnioskowaliśmy o 110 mln zł. Niestety nie udało nam się otrzymać dotacji na wszystkie zadania, które chcieliśmy zrealizować, ale to i tak duże wsparcie - mówi wiceprezydent.

Dofinansowany projekt zakłada budowę dwupasmowej jezdni w dwóch kierunkach na odcinku 600 m. - Oprócz jezdni powstaną chodniki, ścieżki rowerowe, nowe oświetlenie, wybudowana zostanie także kanalizacja - dodaje.

Inwestycja zakłada także przebudowę samej ul. Magazynowej na odcinku ponad 400 m. Dodatkowo w miejscu przecięcia nowej trasy ma powstać rondo turbinowe. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 75 mln zł. - Jest to wartość szacowana jeszcze na początku roku, a do tego czasu ceny na rynku robót drogowych poszybowały i zmieniają się z tygodnia na tydzień. Ciężko nam określić, jaka będzie ostateczna cena realizacji.

Ruda Śląska. Budowa trasy N-S dalej pod znakiem zapytania

Dofinansowanie nie pokrywa jednak całości kosztów tej inwestycji. Miasto będzie musiało starać się o kolejne dotacje na budowę trasy N-S, żeby dokończyć prace.

- Nie uda nam się tego skończyć tak szybko. Na pewno ten odcinek do ul. Magazynowej dzięki tym środkom Funduszy Inwestycji Strategicznych dokończymy. Realizacja pozostałych odcinków jest pod znakiem zapytania - mówi Krzysztof Mejer. - Wspólnymi siłami będziemy jeszcze szukać dodatkowych środków finansowania, tak byśmy mogli tę trasę w ciągu 4/5 lat zrealizować - dodaje.

Czy Ruda Śląska ma szanse na pozyskanie tak dużych środków w kolejnym rozdaniu rządowego programu? - Wiem jedno. Będziemy zabiegać o to, żeby ta kwota była wysoka i sprawiedliwa, w kontekście ilości mieszkańców, bo to także jest ważny czynnik jeśli chodzi o podział środków finansowych - mówi senator Dorota Jolanta Tobiszowska.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy docinki trasy N-S. Mają długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania został przekazany w sierpniu 2016 roku. Prowadzi od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo zostało oddane 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S został oddany do użytku jesienią 2018 roku. Odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja opiewa na kwotę 54 mln zł.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera