W Kaletach zablokują budowę odcinka autostrady A1? Możliwe

Tomasz Klyta
Szacowano, że w szczycie sezonu budowlanego, nawet 200 takich „wanien” tygodniowo miało przejeżdżać przez Kalety GDDKiA Katowice
Budowa autostrady A1, może mieć duży wpływ na zniszczenie dróg lokalnych w Kaletach.

Nawet 200 tirów tygodniowo miało jeździć przez Kalety i dowozić kruszywo pod budowę części autostrady A1, odcinek Woźniki-Pyrzowice. Jednak krótko po tym, jak na początku października rozpoczęły się przewozy, miasto wstrzymało dostawy. Powód? Podobno firma nie wykonała inwentaryzacji dróg.

Za duże obciążenie na te drogi? Tiry przeładowane

- Rozmawialiśmy z kierowcami i powiedzieliśmy, że jeśli dalej będą przewozić kruszywo, zablokujemy drogi naszymi samochodami - mówi Klaudiusz Kandzia, burmistrz Kalet. Władze miasta otrzymywały od mieszkańców skargi na trzęsące się domy. To właśnie w Kaletach rozładowywane na tiry było kruszywo, które później dowożono na plac budowy. Zgodnie z planami wykonawcy budowy, firmą Strabag , od początku października 2016 roku do grudnia 2018, ma zostać przewiezionych aż 250 tys. ton materiału. Na razie zrealizowano 5 przewozów. Problemem jest jednak to, że w Kaletach, obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów o masie powyżej 8 ton, a załadowane tiry ważą nawet 30 ton.

- Strabag nie zrealizował zalecenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczących inwestycji. Jest tam mowa o konieczności inwentaryzacji dróg, którymi dowożone mają być materiały na budowę. Poinformowaliśmy o tym katowicki oddział GDDKiA - mówi burmistrz Kandzia.

W ubiegłym tygodniu w Kaletach, odbyło się spotkanie, w którym wzięły udział władze miasta, a także przedstawiciele firm Strabag i PKP Cargo (spółka realizuje przewozy) oraz GDDKiA. - W wyniku spotkania z władzami miasta, powstała koncepcja postępowania dalszej realizacji dostaw do stacji PKP Kalety. Zakłada ona wspólne wykonanie inwentaryzacji dróg i budynków, w celu określenia ich obecnego stanu istniejącego, a także dalsze działania po zakończeniu realizacji projektu na wypadek ewentualnych usterek - czytamy w komunikacie przesłanym przez Ewę Bałdygę, rzeczniczkę prasową Strabag Sp. z.o.o.
Burmistrz Kalet jest zdziwiony informacją o wspólnej inwentaryzacji. - Nie znam koncepcji polegającej na tym, że mielibyśmy wspólnie ze Strabagiem inwentaryzować nasze drogi. Spotkanie nie zakończyło się porozumieniem - twierdzi Kandzia. Firma Strabag zaznaczyła też, że dostawy materiałów na budowę, zostały zlecone PKP Cargo. - Firma przygotowała koncepcję realizacji dostaw kruszyw, na teren wytwórni betonu w miejscowości Woźniki - informuje rzeczniczka Ewa Bałdyga.

Inne drogi, to większe koszty przewozu

Przedstawiciele PKP Cargo nie ukrywają, że mają problem. Stacja w Kaletach jest położona zdecydowanie najbliżej budowanego węzła w Woźnikach, co znacznie wpływa na koszty transportu. - Do końca roku zostało już niewiele transportów i do tego czasu będziemy realizować dostawy przez alternatywną stację w Herbach Starych - mówi Artur Fryc z centrali PKP Cargo. - Nie ukrywamy jednak, że wolelibyśmy wrócić do Kalet, ze względu na koszty. Rozmawiamy w tej sprawie z władzami miasta - dodaje. Kruszywo pod budowę A1 przywożone jest z miejscowości Pilawa Dolna w woj. dolnośląskim. Dla PKP Cargo to duży kontrakt.

- Nie chodzi tylko o pracę dla naszych ludzi. Musimy stawiać na kolej tam, gdzie się tylko da - mówi Jarosław Ślepaczuk z tarnogórskiego oddziału spółki. - Można byłoby wozić samochodami z Dolnego Śląska, autostradą A4. Ale wtedy trzeba ponieść nie tylko koszty przewozu. Tiry musiałby jeździć np. przez Tarnowskie Góry czy Miasteczko Śląskie. Burmistrzowie tych miast na pewno również by protestowali - dodaje.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hajna

ludzie wy tak godocie jak by w innych rejonach kraju sie nic niy budowało, zniszczą słabą drogę to zrobią nową zawsze muszą sie znojść jakieś hamulcowe postympu

A
Antyjanusz

Zablokujmy wszystkie inwestycje i wróćmy na drzewo!Drogi się powinno remontować zniszczą zrobi się lepsze na tym działa postęp ale na wsi tego nie rozumieją ....mam dość blokowania inwestycji,ktore mogą pomóc w rozwoju regionu.

Z
ZYGA

STRABAG KŁAMIE ZŁODZIEJSKA FIRMA

z
ziga

Nie dwieście a dwa tysiące (2000) tirów dziennie przejeżdża przez Nakło śl (DK78) odkąd jest remontowany wiadukt w Żyglinie i cały ruch tirów z/do A1 kierowany jest przez Nakło i Miasteczko Śl.
A wiadukt remontują już z parę lat
I co? G............................o, takie właśnie duże

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3