Z aglomeracji śląsko-dąbrowskiej na Pustynię Błędowską dotrzemy nową trasą
Lockdown, trwający niemal od połowy marca 2020 roku sprawił, że inwestycję trzeba było odwiesić na kołku. Pojawiło się wręcz niebezpieczeństwo, że projekt zostanie skreślony z planu.
- Nie mogłem się z tym pogodzić, bo zrobiliśmy wszystko, by transgraniczna trasa między województwami śląskim i małopolskim powstała – przekonuje Grzegorz Cekus, nadleśniczy Nadleśnictwa Siewierz dodając, że mimo kłopotów nie zatrzymano działań projektowych, trwały uzgodnienia terenowe.
- Na koniec, mając zapewnione finansowanie, po skompletowaniu dokumentacji i uzyskaniu decyzji administracyjnych, przystąpiliśmy do opracowania dokumentacji przetargowej, jednocześnie nie zapominając o przygotowaniu terenu pod inwestycję – wylicza Maciej Wolski, sekretarz Nadleśnictwa Siewierz.
Nie przeocz
Marcin Polak, nadleśniczy Nadleśnictwa Olkusz mówi, że w ogłoszonym przetargu 22 grudnia 2020 r , najlepszą ofertę według kryteriów przetargowych zaoferowała firma Hucz z Boronowa. - We wtorek 13 kwietnia podpisaliśmy umowę na realizację projektu – dodaje.
Anita Fiuk-Gamrat, odpowiedzialna w Nadleśnictwie Olkusz za inwestycje i remonty nie kryje zadowolenia.
- Po podpisaniu umowy z wykonawcą, inwestycja wraca do gry. I chociaż leśnicy z Siewierza twierdzą, że droga połączy Dąbrowę Górniczą z gminą Klucze w Małopolsce, to naszym zdaniem jest akurat odwrotnie – śmieje się zwracając uwagę, że realizacja transwojewódzkiego projektu jest możliwa, ponieważ Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach obejmuje swym zasięgiem nie tylko woj. śląskie, ale i część Małopolski - stąd do budowy drogi wystarczyły uzgodnienia między dwiema jednostkami tej samej dyrekcji Lasów Państwowych.
- Podpisując umowy z Nadleśnictwami Siewierz i Olkusz zobowiązaliśmy się, do wykonania inwestycji w ciągu 270 dni. Jestem przekonany, że będzie oddana do użytku przed kolejnym, sezonem czyli nie później niż na początku 2022 r. – powiedział nam Piotr Hucz, przedstawiciel wykonawcy.
Pierwotnym celem projektu „Wrota do Pustyni Błędowskiej”, zwanej na roboczo drogą pustynną, było stworzenie w Nadleśnictwie Siewierz trasy do sprawnej obrony lasu przed żywiołem. Leśnicy nie mieli bowiem szybkiego dojazdu do jednego z dużych kompleksów leśnych, co mogło powodować trudne do opanowania sytuacje kryzysowe.
- Projektując drogę zauważyliśmy, że transwojewódzki dukt leśny idealnie nadaje się dla turystyki rowerowej czy nordic walkingu. To także spacerowa trasa widokowa i alternatywa dla kilkunastu istniejących dziś szlaków wokół Pustyni Błędowskiej – dodaje nadleśniczy Grzegorz Cekus.
Dziś wybierając się na Pustynię Błędowską z aglomeracji Śląskiej można zaparkować w sąsiedztwie istniejącego w Dąbrowie Górniczej Eurocampingu - bazy biwakowo-campingowo-rekreacyjnej. W tym miejscu zaczyna się Szlak Pustynny PTTK o długości 28,5 km. Niedaleko stąd jest również do Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd.
Lasy Państwowe wybudują drogę o łącznej długości 9 km. Po połączeniu z już istniejącymi w tym terenie drogami powstanie sieć licząca blisko 30 kilometrów. To szansa aby w przyszłym sezonie ruszyć rowerami, bądź pieszo i podziwiać największy w Europie obszar pustynny zupełnie nowym szlakiem.
Pustynia Błędowska - trochę zapomniana, gdzieś na marginesie Śląska i Małopolski, to perła, która odpowiednio wypromowana może stać się na nowo niebywała atrakcją turystyczną - ocenia Marcin Polak.
Zobacz koniecznie
Musisz to wiedzieć
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?