Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Blisko pół godziny szybciej koleją z Koluszek do Częstochowy

Redakcja
O blisko pół godziny ma skrócić się czas przejazdu pociągiem na trasie Koluszki - Częstochowa. We wtorek PKP Polskie Linii Kolejowe podpisały umowę na rewitalizację tej trasy kosztem blisko 600 mln zł.

To jeden z dużych projektów rewitalizacyjnych PLK mających zwiększać absorpcję środków unijnych na kolei. Rewitalizacje polegają na odtworzeniu pierwotnego stanu linii kolejowej i są tańsze i prostsze niż modernizacje - zakładające zwykle poprawę parametrów i zwiększanie szybkości. Ich najważniejszymi efektami są podwyższenie bezpieczeństwa ruchu i likwidacja ograniczeń prędkości.

Linia nr 1 na odcinku Koluszki - Częstochowa to fragment dawnej kolei warszawsko-wiedeńskej. Choć większość dalekobieżnych pociągów na trasie z Warszawy do Katowic i Krakowa kursuje obecnie równoległą, nowocześniejszą Centralną Magistralą Kolejową, to także ta linia jest intensywnie używana w ruchu regionalnym i ponadregionalnym.

Jak poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z PKP PLK, plan robót w ramach zawartego we wtorek kontraktu obejmuje wymianę torów na długości ponad 158 km, wymianę ok. 83 km sieci trakcyjnej, oraz remont 51 obiektów inżynieryjnych (30 mostów, 5 wiaduktów, 15 przepustów, 1 muru oporowego). Zaplanowano też odnowienie 43 peronów, remont 24 przejazdów i wymianę 142 rozjazdów.

Zakres rewitalizacji obejmie łącznie 11 stacji: Koluszki, Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Rozprza, Gorzkowice, Gomunice, Radomsko, Widzów Teklinów, Kłomnice oraz Rudniki koło Częstochowy.

Wartą 594,5 mln zł umowę na te prace zawarto z konsorcjum, w którym liderem jest Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA, a partnerami firmy Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Wykonawca najpierw sporządzi dokumentację projektową (w 150 dni), a potem przystąpi do zasadniczych robót, które powinien zakończyć w 730 dni od podpisania umowy.

Prowadzone są starania, by projekt "Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki - Częstochowa" dostał unijne finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inne duże rewitalizacje, które mają być finansowane z tego źródła, obejmują m.in.: linię nr 18 Kutno - Piła na odcinku Toruń - Bydgoszcz, linię nr 143 na odcinku Kalety - Kluczbork, linię nr 61 i fragment linii nr 700 na odcinku Częstochowa - Fosowskie, linię nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka - Opole Proszowice, linię 353 na odcinku Inowrocław - Jabłonowo Pomorskie (bez fragmentu
w Toruniu) oraz linie 1, 133, 160 i 186 na odcinku Zawiercie - Dąbrowa Górnicza Ząbkowice - Jaworzno Szczakowa. PAP


*Kutz: Autonomia okazała się oszustwem. Ślązakom należy się status mniejszości etnicznej [WYWIAD RZEKA]
*TYLKO W DZ: Niesamowite zdjęcia górników i kopalń z XIX w. Maxa Steckla
*Cygańskie wesele w Rudzie Śl. On - 21 lat, ona 16 lat. ZOBACZ ZDJĘCIA Z ZABAWY
*Serial Anna German [STRESZCZENIA ODCINKÓW]

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!