Obecnie ekipy budowlane dąbrowskiej firmy Nowak Mosty koncentrują swoje prace m.in. na zadaszeniu wejść do przejść podziemnych na stacji kolejowej w Gołonogu. Na tej stacji od niedzieli 11 grudnia podróżni skorzystają już z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Podróżni mogą korzystać z przejścia podziemnego pod linią kolejową, ale trzeba je jeszcze dokończyć, tak by można było się szybko i sprawnie dostać na swój peron. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej. Najbardziej skomplikowana część budowy nowego centrum przesiadkowego, to budowa nowego wiaduktu kolejowego pod torami. To tam skierowany zostanie finalnie cały ruch samochodowy, dzięki czemu zlikwidowane zostanie kolizyjny przejazd z rogatkami. Jak widać na zdjęciach wykonany został już przekop, a teraz, w zależności od warunków atmosferycznych, prowadzone będą kolejne prace.
Dwa tory, dwa perony, więcej pociągów, a na finał nowy wiadukt
Generalnie całe to miejsce nadal jest faktycznie placem budowy, a prace realizują tu wspólnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza. W Dąbrowie Górniczej – Gołonogu powstaje bowiem pierwsza część centrum przesiadkowego. Na stacji pojawi się dodatkowo czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind.
Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK. Zakończenie tego etapu prac planowane jest w drugim kwartale 2023 roku. Do tego czasu czynny będzie tymczasowy przejazd w poziomie szyn. Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.
Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w 2021 roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.
W Dąbrowie Górniczej do finału zmierza inwestycja związana z innym centrum przesiadkowym, w śródmieściu, którego budowa wraz z oddaniem do użytkowania nowej „obwodnicy" centrum ma się zakończyć w pierwszym kwartale tego roku. W mieście nie jeżdżą też tramwaje (dojeżdżają od strony Będzina tylko do pętli przy urzędzie pracy), ponieważ na długości ok. 5 kilometrów wymieniane są cały czas tory wraz z budową dwóch wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych oraz wielu innych, nowych rozwiązań komunikacyjnych.
Nowa inwestycja w Myszkowie. Tu też ma być bezpieczniej
Firma Nowak-Mosty rozpoczyna jednocześnie kolejną inwestycję. - Tym razem nie lubuskie i nie małopolskie, a śląskie gdzie w Myszkowie w ciągu ulicy Koziegłowskiej startujemy z budową bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 789 z linią kolejową nr 1. Za nami pierwsze prace przygotowawcze polegające na zabezpieczeniu czynnych torów kolejowych ściankami szczelnymi, dzięki czemu bez zbędnej zwłoki możemy przystąpić do budowy fundamentów i podpór przyszłego wiaduktu drogowego. Następnie przy bardziej sprzyjającej, wiosennej pogodzie przystąpimy do zasadniczych robót drogowych oraz budowy kluczowych elementów dojazdu do wiaduktu jakimi będą mury oporowe z gruntu zbrojonego - poinformowała dąbrowska firma Nowak-Mosty.
Obecnie przejazd przez ulicę Koziegłowską będzie odbywał się na dotychczasowych zasadach bez znacznych ograniczeń, mogą jednak wystąpić lokalne zawężenia jezdni.
- Bezkolizyjne skrzyżowanie zaprojektowaliśmy i wybudujemy na zlecenie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA - przekazała firma Nowak-Mosty.
Nie przeocz
- Toksyczni ludzie. Lepiej się trzymać od nich z daleka. Jak ich rozpoznać?
- Gdzie najwięcej uczniów uczęszcza na lekcje religii w Śląskiem? Sprawdźcie!
- TOP 7 najlepszych sanatoriów na Śląsku. To najlepiej oceniane uzdrowiska. ZNACIE JE?
- HIT INTERNETU! Ksiądz tańczy na studniówce do przeboju zespołu Long & Junior! WIDEO
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?