Stalexport Autostrada Małopolska SA zawnioskowała do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zmianę stawek opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków dla wszystkich kategorii pojazdów. Podwyżka miałaby obowiązywać od 1 kwietnia. Wzrost cen spółka uzasadniła kumulacją wydatków inwestycyjnych wynikających ze zbliżającego się końca umowy koncesyjnej.
Stawki opłat za przejazdy pojazdów miałyby wzrosnąć: dla kategorii 1 (innych niż motocykle) – o 1 zł, z kwoty 15 PLN do kwoty 16 PLN; kategorii 2, 3, 4 i 5 – o 3 zł, z kwoty 46 PLN do kwoty 49 PLN. Oznacza o podwyżkę o około 6,5 procent.
Zmienione stawki mają obowiązywać na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO) – w Mysłowicach i Balicach. Wraz z nowymi stawkami SAM SA utrzyma bonifikaty dla motocykli oraz pojazdów kategorii 2 i 3. Ich wysokość zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Obecnie wysokość bonifikaty dla motocykli wynosi ponad 50 proc., natomiast dla pojazdów kategorii 2 i 3 ponad 40 proc.
Duże inwestycje związane z końcem koncesji
Zgodnie z umową koncesyjną, zarządca odcinka A4 Katowice-Kraków ma obowiązek przekazać autostradę stronie publicznej w 2027 roku w doskonałym stanie technicznym. Oznacza to konieczność intensyfikacji szeregu prac związanych z utrzymaniem trasy, budowlanych i remontowych w ostatnich trzech latach obowiązywania umowy. Będą polegały m.in. na wymianie nawierzchni na całej długości koncesyjnego odcinka A4 czy remontach mostów i wiaduktów. Nie bez znaczenia dla realizacji tych inwestycji jest fakt, że koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26 proc., a ceny asfaltu niemal o 50 proc.
– W najbliższych latach musimy skumulować prace budowlane na A4 Katowice-Kraków, bo tylko w stosunkowo krótkim horyzoncie czasu możemy przewidywać, w jakim stanie będzie infrastruktura w momencie przekazania autostrady stronie publicznej. Dlatego odcinki, które z powodzeniem mogłyby funkcjonować jeszcze jakiś czas bez szkody dla bezpiecznej i komfortowej jazdy, musimy remontować już teraz. Znaczny wzrost cen materiałów budowlanych i usług spowodował, że koszty zaplanowanych do końca koncesji inwestycji będą istotnie wyższe, niż pierwotnie zakładaliśmy. To bezpośrednie przesłanki wnioskowania o zmianę stawek za przejazdy zarządzaną przez nas autostradą – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM SA.
Jak dodaje, od początku obowiązywania koncesji, SAM SA stosowała stawki znacznie niższe od maksymalnego, dopuszczalnego pułapu. Po wprowadzeniu nowych stawek, wysokość opłaty dla samochodów osobowych wyniesie 58 proc. stawki maksymalnej, a dla pojazdów pozostałych kategorii 70 proc.
A4Go gwarancją tańszych przejazdów w dłuższym czasie
Od 16 stycznia nie ma już preferencyjnych stawek dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych – videotollingu i elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Rabat dla płatności automatycznych koncesjonariusz utrzymywał dla kierowców samochodów osobowych aż przez cztery lata.
– Kierowców, którzy płacą na bramkach poprzez aplikację albo A4Go, obowiązują już stawki regularne, ale nadal aktualne pozostają inne benefity związanie z płatnościami automatycznymi, jak szybszy czas przejazdu przez bramki czy większa wygoda – przypomina Rafał Czechowski.
A4Go w formule prepaid, dzięki możliwości doładowywania urządzenia pokładowego impulsami zachowującymi ważność aż przez dwa lata, pozwala korzystać z tańszych przejazdów niezależnie od zmian w cenniku. Dotychczasowi i nowi użytkownicy A4Go do 1 kwietnia br. mogą wykupić pakiet impulsów w aktualnie obowiązującej cenie 15 zł za jeden impuls, którymi będzie można płacić na bramkach przez dwa lata od daty doładowania.
Zarejestrować się w usłudze A4Go i skorzystać z możliwości wykupienia tańszych impulsów można na stronie www.a4go.pl.
Informacje o wszystkich dostępnych na A4 Katowice-Kraków automatycznych metodach płatności za przejazdy są dostępne na stronie
l.
O Stalexport Autostrada Małopolska SA
Spółka zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Jest to pierwsza pełnowartościowa tego typu droga w Polsce, wybudowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jako inwestycja typu brownfield – na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Stalexport Autostrada Małopolska SA uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku. Wymagało to licznych inwestycji. Wszystkie projekty inwestycyjne, a także bieżące utrzymanie pasa drogowego finansowane są z przychodów z tytułu poboru opłat za przejazd odcinkiem koncesyjnym oraz kredytów pozyskanych z międzynarodowego konsorcjum bankowego. Projekt realizowany przez Stalexport Autostrada Małopolska SA, w odróżnieniu od innych koncesji na zarządzanie autostradami płatnymi, nie obciąża Skarbu Państwa żadnymi zobowiązaniami. Spółka nie korzysta z żadnych dotacji, czy też gwarancji Skarbu Państwa.
Nie przeocz
- National Geographic poleca te miejsca w województwie śląskim! Co warto odwiedzić?
- Szczyrk na początku XXI wieku. Tak niedawno wyglądał popularny ośrodek turystyczny
- Gdzie najlepiej zjeść na Śląsku? Te miejsca nie rozczarują! RANKING
- Psiaki ze schroniska w Bytomiu czekają na nowe domy. Spójrzcie tylko w te oczy...
Musisz to wiedzieć
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?