DTŚ Gliwice: Drogowa Trasa Średnicowa została sfrezowana

Maria Olecha-LisieckaZaktualizowano 
W miniony czwartek, 1 września, drogowcy sfrezowali odcinek w Gliwicach, kilkaset metrów za granicą z Zabrzem
W miniony czwartek, 1 września, drogowcy sfrezowali odcinek w Gliwicach, kilkaset metrów za granicą z Zabrzem FOT ARKADIUSZ GOLA
Drogowa Trasa Średnicowa „zafalowała”. DZ ustalił, że materiał do podbudowy dostarczyła ta sama firma, co w Zabrzu. Czy w Gliwicach powtórzy się scenariusz zabrzański i konieczny będzie generalny remont drogi?

Do sfrezowanego asfaltu na fragmencie Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu, od centrum do granicy z Gliwicami, kierowcy zdążyli się przyzwyczaić. Podobnie do tego, że na tym niespełna 3-kilometrowym odcinku trasa „faluje” i trzeba zdjąć nogę z gazu. Jednak nierówności na DTŚ w Gliwicach, dokładnie nad ul. Wschodnią, są zaskoczeniem. Drogowcy zareagowali błyskawicznie - w ubiegły czwartek, 1 września, sfrezowali drogę.

- Odnotowano „ruchy” w obrębie dwóch obiektów, mostów w ciągu DTŚ nad ul. Wschodnią i w zasadzie cała sprawa dotyczy tylko tego obszaru - mówi Jadwiga Jagiełło-Stiborska, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. - Nie stwierdzono nieprawidłowości na innych odcinkach - dodaje Jagiełło-Stiborska.

Naprawę wykonała Skan-ska, która była generalnym wykonawcą średnicówki w Gliwicach - od granicy z Zabrzem do węzła w rejonie ul. Kujawskiej (to odcinek, gdzie DTŚ łączy się z autostradą A1 wielkim węzłem).

O przyczynach powstania nierówności na gliwickim odcinku DTŚ oficjalnie wiadomo niewiele. Agnieszka Kotela, specjalista ds. komunikacji w Skans-ce, podkreśla, że na ich określenie jest za wcześnie.

- W ramach gwarancji wykonaliśmy korekcyjne frezowanie. Aktualnie droga jest dostępna dla kierowców. Ustalane są przyczyny powstania tej nierówności - zaznacza Agnieszka Kotela.

Także Jadwiga Jagiełło-Stiborska zaznacza, że trwa ustalanie przyczyn deformacji trasy, a generalny wykonawca, Skanska, przygotowuje ekspertyzę w tej sprawie.

DZ jednak ustalił, że podwykonawcą Skanski realizującej budowę gliwickiej DTŚ-ki była firma Haller z Katowic. Ta sama, która była podwykonawcą Eurovii, generalnego wykonawcy fragmentu DTŚ od ronda na de Gaulle’a w centrum Zabrza do granicy z Gliwicami. Tu droga wciąż „faluje”. I nie wiadomo, czy przestanie.

Przypomnijmy: do budowy nasypu w ciągu DTŚ w Zabrzu użyta została mieszanka, która składa się z wielu składników, wśród nich jest m.in. anhydryt występujący np. w kopalnianych popiołach. Anhydryt, po połączeniu z wodą, wchodzi w reakcję chemiczną dając etryngit. I pęcznieje powiększając swoją objętość aż 17-krotnie! Efekt? Asfalt „faluje”. Frezowanie, które drogowcy wykonali w Zabrzu już trzy razy to doraźne rozwiązanie. Konieczny będzie generalny remont oddanej dwa lata temu trasy. - Eksperci orzekli, że proces „ruchów” uspokaja się. Za rok, bo taki okres obserwacji określiliśmy z wykonawcą, powinniśmy ustalić program naprawczy i wtedy będzie remont drogi - mówi Kazimierz La-dziński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu.
Przyczynę „falowania” DTŚ w Zabrzu potwierdzają dwie ekspertyzy przygotowane przez niezależnych ekspertów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na zlecenie DTŚ SA.

- Jak już powszechnie wiadomo przyczyną deformacji nawierzchni jest materiał zastosowany do budowy nasypu - mówi Małgorzata Nowakowska, menadżer ds. komunikacji w Eurovii.

Mieszankę użytą do podbudowy feralnego odcinka DTŚ w Zabrzu dostarczyła firma Haller SA z Katowic. Marcin Sumień z firmy Haller mówi, że związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy użytą do budowy nasypu mieszkanką a „falowaniem” drogi jest przedmiotem ekspertyz i bieżących obserwacji. - Obserwowane zjawisko „falowania” jest problemem złożonym i wymaga analiz również o charakterze chemicznym. Materiał posiadał aprobatę Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie i podlegał w trakcie realizacji zadania bieżącym badaniom - podkreśla Sumień.

Małgorzata Nowakowska potwierdza, że materiał ten posiadał niezbędne dopuszczenia do stosowania w budownictwie i w związku z tym, zgodnie z zapisami kontraktu, został zaakceptowany przez Zamawiającego (DTŚ SA - red.) w oparciu o dostarczone dokumenty

- Roboty ziemne wykonywane były przez naszego podwykonawcę (spółkę Haller - red.), który w ramach zawartej umowy zajmował się zarówno ich wykonaniem, jak i dostarczeniem niezbędnego materiału - tłumaczy Nowakowska.

Z kolei Agnieszka Kotela potwierdza, że firma Haller była podwykonawcą Skanski na budowie DTŚ w Gliwicach, oddanej w listopadzie 2014 roku. Co więcej, Skanska wykorzystała mieszankę firmy Haller do budowy trasy. - Jednak w bardzo wąskim zakresie. Jedynie do „obsypki” obiektów, na których dokonywano frezowania - zastrzega Kotela.

Czy to składnik mieszanki, anhydryt, spowodował, że trasa w Gliwicach zaczęła „pracować” i konieczne było jej sfrezowanie?

- Po zgromadzeniu kompletu dokumentacji będzie można wyciągnąć wnioski. Na obecnym etapie trudno wyrokować czy jest to ten sam, czy podobny problem jak zabrzański - podkreśla Jadwiga Jagiełło-Stiborska z ZDM w Gliwicach.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3