MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Hala peronowa na dworcu kolejowym w Bytomiu już prawie gotowa. Robi wrażenie? To nie koniec zaplanowanych prac. Zobaczcie zdjęcia!

Magdalena Grabowska
Magdalena Grabowska
Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotych
Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotych Fot. Szymon Grochowski/PKP PLK/ Magdalena Grabowska
Montaż nowego pokrycia dachowego na hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu dobiega końca. Dla wykonawcy projektu, firmy PORR SA, pozostają ostatnie prace wykończeniowe. Latem rozpocznie się instalacja systemu oświetleniowego hali. Całość prac to część większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotych.

Remont Dworca w Bytomiu. Renowacja obejmuje m.in. 28 kilometrów torów

Prace pod hala peronową zostały zakończone w zakresie konstrukcji peronów numer 2 i 3, obecnie trwają prace nad peronem numer 1 oraz montażem wind w przestrzeniach szybów windowych. Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Dwa ukończone perony posiadają wzorzystą nawierzchnię, ławki oraz tablice informacyjne. W toku są prace nad trzecim peronem oraz instalacją wind. Budowane jest również nowe przejście podziemne zapewniające dostęp do peronów.

Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda zł
Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotychFot. Szymon Grochowski/PKP PLK/ Magdalena Grabowska

Renowacja obejmuje 28 kilometrów torów, instalację nowej sieci trakcyjnej oraz systemów sterowania ruchem kolejowym. Ukończono już budowę lokalnego centrum sterowania w Bytomiu.

Trwa odnawianie elewacji zabytkowej nastawni, która ma odzyskać swój dawny wygląd i stać się punktem orientacyjnym stacji. Przebudowano również wiadukt kolejowy nad ulicami Zabrzańską, Łagiewnicką i Miarki, zachowując stalowe konstrukcje i odtwarzając ceglane ściany oraz gzymsy.

Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda zł
Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotychFot. Szymon Grochowski/PKP PLK/ Magdalena Grabowska

Hala została wzniesiona wraz z dworcem w stylu modernistycznym w 1929 roku

Hala, wzniesiona wraz z dworcem w stylu modernistycznym w 1929 roku, jest unikatowa na skalę kraju – podobne znajdują się tylko we Wrocławiu i Legnicy. Dzięki renowacji, bytomska hala zyskuje nowe życie. Zastąpiono nieestetyczną blachę drewnianymi elementami i zainstalowano nowe pokrycie dachowe z blachy cynkowo-tytanowej, a także odbudowano historyczne przeszklenia. Nowy dach hali peronowej wykonano z blachy cynkowo-tytanowej i przywrócono historyczne elementy szklane. Struktura została wzmocniona, a prace odbywają się zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, aby zachować historyczny charakter budynku.

Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda zł
Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotychFot. Szymon Grochowski/PKP PLK/ Magdalena Grabowska

Wzmocnienie konstrukcji hali było niezbędne. Udało się nawet zachować historyczną stalową belkę, zdeformowaną przez bombę w czasie II wojny światowej. Obecnie, szklana fasada zdobią nowoczesne ledowe oznaczenia stacji, zastępując dawne neony, które zostały usunięte i zabezpieczone. Pod zadaszeniem peronów widać postęp prac – na odnowionych peronach utrzymano charakterystyczny wzór płytek, a dodano ławki oraz tablice informacyjne. Trwa budowa trzeciego peronu oraz instalacja wind, które zapewnią lepszą dostępność dla osób niepełnosprawnych. Stacja zostanie wyposażona w nowy system nagłaśniający i oświetleniowy. Prace modernizacyjne obejmują również przejście podziemne.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Euro 2024: STUDIO-EURO ODC-3 PRZED MECZEM POLSKA - AUSTRIA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni