Remont Dworca w Bytomiu. Renowacja obejmuje m.in. 28 kilometrów torów
Prace pod hala peronową zostały zakończone w zakresie konstrukcji peronów numer 2 i 3, obecnie trwają prace nad peronem numer 1 oraz montażem wind w przestrzeniach szybów windowych. Całość prac jest częścią większego projektu modernizacji linii kolejowej między Chorzów Batory a Nakło Śląskie, którego koszt wynosi 1,3 miliarda złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.
Dwa ukończone perony posiadają wzorzystą nawierzchnię, ławki oraz tablice informacyjne. W toku są prace nad trzecim peronem oraz instalacją wind. Budowane jest również nowe przejście podziemne zapewniające dostęp do peronów.
Renowacja obejmuje 28 kilometrów torów, instalację nowej sieci trakcyjnej oraz systemów sterowania ruchem kolejowym. Ukończono już budowę lokalnego centrum sterowania w Bytomiu.
Trwa odnawianie elewacji zabytkowej nastawni, która ma odzyskać swój dawny wygląd i stać się punktem orientacyjnym stacji. Przebudowano również wiadukt kolejowy nad ulicami Zabrzańską, Łagiewnicką i Miarki, zachowując stalowe konstrukcje i odtwarzając ceglane ściany oraz gzymsy.
Hala została wzniesiona wraz z dworcem w stylu modernistycznym w 1929 roku
Hala, wzniesiona wraz z dworcem w stylu modernistycznym w 1929 roku, jest unikatowa na skalę kraju – podobne znajdują się tylko we Wrocławiu i Legnicy. Dzięki renowacji, bytomska hala zyskuje nowe życie. Zastąpiono nieestetyczną blachę drewnianymi elementami i zainstalowano nowe pokrycie dachowe z blachy cynkowo-tytanowej, a także odbudowano historyczne przeszklenia. Nowy dach hali peronowej wykonano z blachy cynkowo-tytanowej i przywrócono historyczne elementy szklane. Struktura została wzmocniona, a prace odbywają się zgodnie z wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, aby zachować historyczny charakter budynku.
Wzmocnienie konstrukcji hali było niezbędne. Udało się nawet zachować historyczną stalową belkę, zdeformowaną przez bombę w czasie II wojny światowej. Obecnie, szklana fasada zdobią nowoczesne ledowe oznaczenia stacji, zastępując dawne neony, które zostały usunięte i zabezpieczone. Pod zadaszeniem peronów widać postęp prac – na odnowionych peronach utrzymano charakterystyczny wzór płytek, a dodano ławki oraz tablice informacyjne. Trwa budowa trzeciego peronu oraz instalacja wind, które zapewnią lepszą dostępność dla osób niepełnosprawnych. Stacja zostanie wyposażona w nowy system nagłaśniający i oświetleniowy. Prace modernizacyjne obejmują również przejście podziemne.
Nie przeocz
- To koniec kosmicznej willi w Jastrzębiu-Zdroju! Słynna rezydencja do rozbiórki
- Igry 2024 w Gliwicach. Na scenie Tymek i Otsochodzi. Tak bawią się studenci!
- Zwiedziliśmy luksusowy hotel Mercure Szczyrk Resort. Zobaczcie ZDJĘCIA!
- Osiedle ATAL Sky+ w Katowicach już prawie gotowe. Powstanie tu ponad 800 mieszkań!
Musisz to wiedzieć
Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?