Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie prawa ma turysta? Może tabela frankfurcka? [PRAWA KONSUMENTA]

Iwona Zapart
Iwona Zapart, prezes Federacji  Konsumentów, oddział Katowice
Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice ARC
Konsumenci zwracający się o pomoc do Federacji Konsumentów najczęściej pytają o to, czy organizator może dokonywać modyfikacji ceny usługi turystycznej - mówi Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice

Konsumenci zwracający się o pomoc do Federacji Konsumentów najczęściej pytają o to, czy organizator może dokonywać modyfikacji ceny usługi turystycznej.

PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
Wakacje 2014: Turyści mają swoje prawa. Biura podróży musza ich przestrzegać

Umowa powinna w sposób wyraźny precyzować okoliczności podwyższenia ceny. Generalnie cena raz ustalona nie powinna być zmieniana, chyba że organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności: wzrostu kosztów transportu; wzrostu opłat urzędowych, podatków i innych (np. opłat lotniskowych); wzrostu kursu walut. Jednak bez względu na okoliczności w okresie 20 dni przed datą wyjazdu, cena ustalona w umowie nie może być zmieniona. W niektórych krajach taka zamiana ceny stanowi podstawę do odstąpienia przez konsumenta od umowy bez konsekwencji finansowych. Uwaga! W przypadku oferty "first minute" lub "last minute" obowiązują takie same przepisy dotyczące warunków zmiany ceny.

Gdy umowa została wykonana niewłaściwie, konsument musi niezwłocznie zawiadomić wykonawcę/organizatora o nieprawidłowościach (w sposób określony w umowie). Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić klientowi przyjęcie reklamacji, a w wypadku jej niezałatwienia - przekazania jej niezwłocznie organizatorowi. Przedsiębiorca jest obowiązany uzasadnić na piśmie przyczyny odrzucenia reklamacji. Jeżeli organizator nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie, w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej - a w wypadku zgłoszenia tej reklamacji po zakończeniu imprezy turystycznej w terminie 30 dni od jej złożenia - uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

Pomocna w określaniu roszczenia jest tzw. Tabela Frankfurcka, w której procentowo określono możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości. Tabela jest nieformalnym dokumentem przygotowanym przez Sąd Krajowy w Niemczech stosowanym w praktyce także w innych krajach. Określa np. takie nieprawidłowości jak: różnica w położeniu obiektu np. od plaży, różnica w rodzaju pokoi, brak balkonu, widoku na morze, brak klimatyzacji, wady posiłków np. zepsute lub monotonny jadłospis itp.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera