Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy pojedziemy nową "obwodnicą" centrum Dąbrowy Górniczej? Potrzebne jeszcze próby obciążeniowe i zezwolenie użytkowania drogi

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Nowa "obwodnica" śródmieścia Dąbrowy Górniczej jest prawie gotowa. Pojedziemy nią najpóźniej w marcu, ale może uda się to wcześniej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Nowa "obwodnica" śródmieścia Dąbrowy Górniczej jest prawie gotowa. Pojedziemy nią najpóźniej w marcu, ale może uda się to wcześniej Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
W Dąbrowie Górniczej powstaje nowe centrum przesiadkowe. Prace zmierzają do finału, a kierowcy i pasażerowie mogą już korzystać m.in. z nowych przystanków przed dworcem kolejowym oraz wiaduktu, pod którym bezpiecznie jadą na drugą stronę miasta. Jednym z najbardziej wyczekiwanych elementów tego przedsięwzięcia jest też tak zwana „obwodnica” śródmieścia, a więc całkowicie nowa droga, prowadząca od urzędu pracy za Hutą Bankową i Centrum Handlowym Pogoria do ul. Kościuszki, Kolejowej i Cieplaka. Kiedy pojedziemy nią po raz pierwszy?

Obwodnica nieco później niż było to zapowiadane

Po otwarciu przejazdu pod wiaduktem kolejowym w śródmieściu oraz udostępnieniu kierowcom całego nowego układu drogowego z kilkoma rondami, dzięki któremu szybko możemy się dziś dostać m.in. do Parku Zielona oraz nad Pogorię III, kierowcy i mieszkańcy pytają teraz coraz częściej o nową obwodnicę. Już kilka tygodni temu informowaliśmy, że w planach było jej otwarcie na przełomie grudnia i stycznia lub w styczniu. Okazuje się jednak, że na razie to nie nastąpi.

Główne roboty konstrukcyjno-budowlane związane z dwoma wiaduktami drogowymi zlokalizowanymi w ciągu "obwodnicy" zostały zakończone. Na całej długości jezdni ułożona została już warstwa ścieralna nawierzchni, gotowe są droga rowerowa i chodnik wzdłuż całego odcinka.

- Trwają jeszcze, uzależnione jednak od warunków atmosferycznych, prace związane z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego przy wiaduktach, prace porządkowe związane z uporządkowaniem zieleńców przy nich i kontrole weryfikujące poprawność wykonania – mówi Piotr Purzyński z Biura Prasowego w dąbrowskim Urzędzie Miejskim.

- Po potwierdzeniu przez inspektora kompletności obiektów przeprowadzona zostanie próba obciążeniowa. Po niej konieczne będzie jeszcze uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie obiektu z nadzoru budowlanego. Zakładamy, że wiadukty wraz z drogą zostaną dopuszczone do użytkowania w ramach trwania umowy z wykonawcą, to znaczy do końca marca bieżącego roku – dodaje.

Dzięki nowej "obwodnicy" kierowcy, jadący od strony Będzina, będą mogli ominąć zakorkowane często w godzinach szczytu komunikacyjnego ścisłe centrum Dąbrowy Górniczej. Jadąc nową drogą będą mogli skierować się na Zieloną, nad Pogorię III lub też w kierunku Targowiska Miejskiego oraz dzielnicy Gołonóg. Z kolei jadąc od al. Majkowskiego i Gołonoga też będzie można ominąć całe centrum, wyjeżdżając obok Powiatowego Urzędu Pracy, a więc blisko granicy z Będzinem. Niezależnie, z którego kierunku pojedziemy łatwiej i szybciej dotrzemy też do dworca kolejowego w centrum, a także Centrum Handlowego Pogoria.

Całe śródmieście z nowymi drogami, rondami, wiaduktami i przejściami podziemnymi

Prace przy budowie nowego centrum przesiadkowego oraz nowego układu komunikacyjnego w śródmieściu Dąbrowy Górniczej rozpoczęły się w 2020 roku. Mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2023 roku, tak więc to już ostatnie tygodnie, kiedy w rejonie ulic Kościuszki, Konopnickiej, Limanowskiego oraz Cieplaka nieodłącznym elementem jest widok koparek, spychaczy, ciężkich samochodów, walców oraz wszelkiego innego ciężkiego sprzętu.

Najtrudniejsza sytuacja dla kierowców związana była z koniecznością korzystania z odległego objazdu, prowadzącego na drugą stronę miasta, podzielonego torowiskiem kolejowym. Na szczęście te utrudnienia skończyły się w październiku 2022 roku, kiedy to otwarty został przejazd pod wiaduktem kolejowym w centrum, dzięki czemu dziś bez większych problemów można już dojechać do Korzeńca, terenów rekreacyjnych nad Pogorią III, Parku Zielona oraz dalej, w kierunku Łęknic, a w drugą stronę do Będzina.

Inwestycję drogowo-komunikacyjną wraz z budową nowego centrum przesiadkowego przed dworcem kolejowym realizuje konsorcjum firm Nowak-Mosty oraz Complex z Dąbrowy Górniczej. Po dwóch stronach dworca powstanie tu 375 miejsc parkingowych, a wcześniej pojawiły się trzy nowe ronda oraz wspomniany wiadukt kolejowy. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa, a do tego przejazd drogowy przez torowisko kolejowe w ciągu ulicy Konopnickiej zastąpiony został bezpiecznym przejściem pod torami dla pieszych i rowerzystów.

Całe przedsięwzięcie ma wartość 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Obecnie trwa także w śródmieściu Dąbrowy Górniczej remont dworca kolejowego, którym zajmuje się w ramach osobnego zadania na zlecenie PKP SA firma Berger-Bau. Całość prac ma się zakończyć w pierwszej połowie 2023 roku. Gotowe są nowe perony oraz windy i przejścia podziemne, wykonane wraz z trwającą obecnie budową nowego układu komunikacyjnego.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera