Loty do Erywania z Pyrzowic przesunięte na lipiec
Loty do Armenii, konkretnie do Erywania miały być wisienką na torcie tegorocznych letniej siatki połączeń z lotniska w Pyrzowicach. Katowice Airport informowały o tym, nowym, kierunku już w styczniu. Inaugurację zapowiadano na 29 kwietnia. Połączenia miał realizować Wizz Air. W styczniu przedstawiciele węgierskich linii lotniczych złożyli wniosek o zezwolenie na uruchomienie takiego połączenia z Katowic. Do czwartku, 6.kwietnia, nie uzyskali informacji, czy będzie to możliwe.
W czwartek wieczorem Wizz Air ogłosiły, że przesuwają inaugurację połączeń na lipiec.
INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE
- Lufthansa już od 30 lat w Pyrzowicach. Latali stąd, zanim stało się to modne
- Turcy wybrali Kraków. Nie będzie lotów z Katowic do Stambułu. Klamka zapadła
- 50 mln złotych dla lotniska w Pyrzowicach na bazę paliw i węzeł transportowy
- W historii Katowice Airport jeszcze nigdy nie było takiej zmiany! Winny biegun Ziemi
- Uroczysty salut dla pierwszego samolotu w nowym hangarze w Pyrzowicach WIDEO, ZDJĘCIA
- Zielone pergole, deszczowe ogrody i drzewa na pyrzowickim lotnisku. Ciekawe?
- Wizz Air jest rozczarowany postawą polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją o zezwoleniu Wizz Air na uruchomienie połączenia z Katowic do Erywania, mimo że UE podpisała z Armenią umowę o wspólnej przestrzeni powietrznej, w ramach której zarówno unijni, jak i armeńscy przewoźnicy mogą obsługiwać połączenia lotnicze pomiędzy krajami Unii a Armenią bez żadnych dodatkowych wymogów. Urząd Lotnictwa Cywilnego ogranicza tym samym możliwość podróżowania polskim pasażerom i wstrzymuje rozwój polskich portów regionalnych, uniemożliwiając uruchomienie nowych połączeń do Armenii. Ze względu na brak decyzji administracyjnych ULC, Wizz Air zmuszony jest przełożyć inaugurację połączenia na trasie z Katowic do Erywania. Nowa data pierwszego lotu zaplanowana jest na 02.07.2023 – poinformowała Anna Robaczyńska, w imieniu linii Wizz Air.
Pasażerowie mogą zmienić rezerwacje na inny termin
Jednocześnie węgierskie linie lotnicze miały nadzieję na finalne uzyskanie zgody na realizację połączeń.
- Głęboko wierzymy, że polski regulator dołoży wszelkich starań, aby w najbliższym czasie dokumenty złożone przez Wizz Air zostały zaakceptowane, a tym samym polscy pasażerowie mogli podróżować na nowej trasie - czytamy w komunikacie Wizz Air.
Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji na wiosenne loty do Erywania z Katowic mieli mieć możliwość zmiany terminu wylotu.
- Pasażerowie, których rezerwacji dotyczą zmiany w rozkładzie lotów, są informowani na bieżąco i mają możliwość skorzystania z bezpłatnej zmiany rezerwacji, uzyskania pełnego zwrotu kosztów lub 120 procent pierwotnej wartości rezerwacji w formie punktów na koncie WIZZ. Pasażerowie, którzy dokonali rezerwacji za pośrednictwem biur podróży – w tym internetowych biur podróży – powinni skontaktować się z firmą, w której kupili bilety – informowały linie lotnicze.
Realia są jednak takie, że dziś, czyli w 7 kwietnia, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał decyzję odmowną dotyczącą wydania upoważnienia do wykonywania regularnych przewozów lotniczych pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Armenii przez przewoźnika lotniczego Wizz Air Hungary Ltd.
- Decyzja została wydana na podstawie art. 191 ust. 7 pkt 1, w związku z art. 191 ust. 2 i ust. 15 ustawy Prawo lotnicze. W toku postępowania uwzględniono przepisy zawarte w obowiązującej dwustronnej Umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, która została dostosowana do prawa UE, Umową między Wspólnotą Europejską a Republiką Armenii dotyczącą pewnych aspektów przewozów lotniczych, podpisaną 9 grudnia 2008 r. w Brukseli (Dz. Urz. UE. L 2009 Nr 50, str. 22) - informuje Karina Lisowska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie.
ULC tłumaczy, że postępowanie administracyjne wykazało, że w tej sprawie nie mają zastosowania przepisy Umowy o wspólnym obszarze lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Armenii, z drugiej strony, sporządzoną w Brukseli 15 listopada 2021 r. (Dz. U. L 429 z 1 grudnia 2021 r., str. 17-64, dalej jako Umowa UE-Armenia). Umowa ta nie weszła w życie i nie może być tymczasowo stosowana, a więc nie zastępuje aktualnie obowiązujących przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii o cywilnej komunikacji lotniczej z 27 stycznia 1998 roku, której postanowienia uniemożliwiają pozytywne rozpatrzenie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., ze względu na zawarty w niej warunek monodesygnacji.
-W ramach prowadzonego postępowania Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił się w szczególności do Komisji Europejskiej oraz Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych o wyrażenie opinii w sprawie możliwości stosowania Umowy UE-Armenia. Z otrzymanych odpowiedzi wynika wprost, iż powyższa Umowa nie weszła w życie i nie jest tymczasowo stosowana, jak również nie istnieją regulacje Unii Europejskiej, które mogłyby stanowić podstawę do administracyjnego stosowania umów międzynarodowych (takich jak Umowa UE-Armenia), które nie weszły w życie i nie są tymczasowo stosowane. Zgodnie z postanowieniami umowy UE-Armenia, może ona wejść w życie dopiero po zakończeniu procedury ratyfikacji lub zatwierdzenia przez wszystkie kraje UE - argumentuje rzeczniczka ULC.
Jak wskazuje przedstawicielka ULC, przepisy ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 127, z późn. zm.) w związku z przepisami Konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów (Dz.U. 1990 Nr 74, poz. 439) wymagają dla zastosowania danej umowy międzynarodowej, aby ta weszła w życie albo była tymczasowo stosowana. Z tych przyczyn zastosowanie Umowy UE-Armenia nie było możliwe. Postępowanie w sprawie wniosku przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd. było prowadzone zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. O wszystkich czynnościach podejmowanych w sprawie informowano przewoźnika Wizz Air Hungary Ltd., który na każdym jej etapie miał zapewnione prawo czynnego udziału w postępowaniu, w tym pełny dostęp do wszystkich dokumentów i informacji pozyskanych w procesie rozpatrywania wniosku.
- Ponadto ULC wskazywał przewoźnikowi przy uruchomieniu sprzedaży biletów o konieczności informowania pasażerów o toczącym się postępowaniu i braku pewności, co do wydania przez ULC zgody na loty z Polski do Armenii - kończy Karina Lisowska.
Przedstawiciele Katowice Airport nie chcą komentować sprawy.
Wizz Air to ważny partner Katowice Airport
Wizz Air to jedna z najszybciej rozwijających się europejskich niskokosztowych linii lotniczych. Obsługuje flotę 181 samolotów Airbus A320 i A321. Jak informuje firma, Wizz Air była preferowanym wyborem 27,1 miliona pasażerów w ubiegłym roku. W Pyrzowicach Wizz Air ma swoją bazę. To ważny partner śląskiego lotniska. W lipcu na terenie Katowice Airport otwarto nowy hangar techniczny Wizz Air. Hangar jest największym tego typu obiektem w Pyrzowicach, jego powierzchnia wynosi około 9,3 tys. metrów kwadratowych. Jego najemcą, jak wspomnieliśmy, jest linia lotnicza Wizz Air, która lata z Katowic od 2004 roku. Pierwszy samolot wjechał do hangaru przy uroczystym salucie lotniskowych wozów strażackich 7 lipca ubiegłego roku. Hangar to inwestycja, dzięki której pracę znalazło tu około 200 osób.
Lotów do Erywania nie będzie, podobnie jak do Stambułu
To już kolejne połączenie lotnicze z Katowice Airport w Pyrzowicach, które nie doszło do skutku w zapowiadanym terminie. Nie sposób nie wspomnieć tu o zapowiadanym połączeniu z Pyrzowic do Stambułu. Rozmowy z tureckim przewoźnikiem były już mocno zaawansowane. Na lotnisku w Pyrzowicach powstało już nawet biuro Turkish Airlines. Wówczas też ULC długo zwlekał z decyzją. Argumentowano, że uruchomieniem połączeń z Turcją są zainteresowane również Polskie Linie Lotnicze LOT. Początkowo Turkish Airlines tylko przesunęły inaugurację połączeń, jednak ostatecznie loty do Stambułu odbywają się, tyle że już nie z Katowic a Krakowa. Z Katowic nie uruchomiono także lotów PLL LOT nad Bosfor.
Niedawno "ze względów operacyjnych" z połączeń Katowice Amsterdam, wycofały się też holenderskie linie lotnicze KLM. Pasażerowie mogli z Katowic od listopada ubiegłego roku do 24 marca tego roku latać do lotniska Schiphol w Amsterdamie.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?