Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polowanie na turystę: Jak nie dać się oszukać przez biuro podróży

Monika Krężel
Zaplanujmy wakacyjny wypoczynek tak, by nic go nam nie zakłóciło
Zaplanujmy wakacyjny wypoczynek tak, by nic go nam nie zakłóciło 123rf
Wraz z początkiem wakacji i sezonu turystycznego rozpoczyna się prawdziwy "sezon na turystę". Dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, gdy podpisujemy umowę z biurem podróży, albo co zrobić, gdy w restauracji lub w hotelu zaserwują nam nieświeży posiłek. Kiedy masz prawo do reklamacji, zmiany hotelu i czy musisz się zgodzić na zmiany w programie wycieczek?

Inspekcja Handlowa w Katowicach oraz Urząd Ochrony Kontroli i Konsumentów przygotowały specjalne poradniki o tym, na co trzeba zwracać uwagę, gdy wybieramy się na wakacje lub gdy już na nich jesteśmy.

Żądaj wymiany!

Jeżeli zamówiłeś posiłek w restauracji czy lokalu gastronomicznym, pamiętaj:

  • W każdym lokalu musi znajdować się aktualny cennik wraz z gramaturą i poje-mnością oferowanych potraw i napojów. Klient ma prawo wiedzieć, ile i za co płaci. Takie same informacje powinna zawierać karta menu.
  • Jeżeli danie, które nam podano, jest nieświeże, lub zimne zamiast gorące - mamy prawo złożyć reklamację, żądając jego zamiany lub zwrotu pieniędzy.
  • Warto też dokładnie przeanalizować wystawiony rachunek, by nie płacić za coś, czego nie zamawialiśmy.
  • W sklepach sprawdzajmy daty ważności i zwracajmy szczególną uwagę na warunki przechowywania towarów - czy są zgodne z tymi, które producent zalecił na opakowaniu. MOKR

NASZE SPRAWY NA DZIENNIKZACHODNI.PL [WEJDŹ]

Wycieczka, obiad i… prezentacja produktów

Firm organizujących jednodniowe wycieczki w promocyjnych cenach z bezpłatnym obiadem i obowiązkową prezentacją produktów, jest coraz więcej. Niestety, coraz więcej jest także klientów, którzy padają ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców. Sygnały o nieuczciwych praktykach niektórych firm docierają także do Inspekcji Handlowej. Produkty oferowane na takich prezentacjach nie zawsze posiadają "cudowne właściwości", o których zapewniają prezenterzy, a ich ceny kilkakrotnie przewyższają ceny podobnych produktów na rynku.

Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup "cudownych" garnków, foteli, materacy, zastanówmy się, czy to dobry interes.
Jeśli już podpiszemy umowę z akwizytorem i nabędziemy towar, mamy prawo odstąpić od tej umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Podobnie wygląda sprawa z kredytem konsumenckim, który zaciągniemy na zakup tego towaru. Od umo-wy kredytu konsumenckiego możemy odstąpić w ciągu 14 dni. MOKR

Czy nasz hotel jest aby hotelem?

Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach
Okazuje się, że nie każdy hotel to hotel, a liczba gwiazdek - to często tylko chwyt reklamowy.
Każdy obiekt hotelarski, aby mógł nazywać się hotelem, motelem czy pensjonatem, musi spełniać pewne wymogi architektoniczne i mieć odpowiedni standard wyposażenia. Powyższe potwierdza decyzja marszałka województwa, w którym zlokalizowany jest dany obiekt - o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju. Podobna decyzja wydawana jest w sprawie kategoryzacji obiektu, czyli przyznawania gwiazdek.

Nie jest to tylko formalność, gdyż za każdą gwiazdkę płacimy więcej, więc dlaczego mamy płacić za standard bezgwiazdkowy tak jak za czterogwiazdkowy?

Informację o tym, czy wy-brany przez nas obiekt jest hotelem i do jakiej kategorii został zaszeregowany, można uzyskać na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki (www.turystyka.gov.pl), a także u marszałka konkretnego województwa.
Kategoryzacje hoteli w innych krajach, zwłaszcza tych egzotycznych, mogą być inne i standard, który tam oznaczono czterema gwiazdkami, niekoniecznie odzwierciedla ten, który znamy. MOKR

Zobacz, co powinno być w umowie

Zanim podpiszemy umowę z biurem podróży, przeczytajmy ją dokładnie. Umowa powinna określać m.in. organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych.

W umowie musi być podane miejsce pobytu lub trasa wycieczki, czas trwania całej imprezy, jej program obejmujący: rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu oraz liczbę i rodzaj posiłków. Nie może zabraknąć ceny wraz
z wyszczególnieniem koniecznych należności, jeżeli nie są one zawarte w cenie, a także jasno sformułowanych okoliczności podwyższenia ceny. Cena może być podwyższona tylko w przypadku wzrostu: kosztów transportu, kursu walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych i pod warunkiem, że przewidziane jest to w umowie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera