Inspekcja Handlowa w Katowicach oraz Urząd Ochrony Kontroli i Konsumentów przygotowały specjalne poradniki o tym, na co trzeba zwracać uwagę, gdy wybieramy się na wakacje lub gdy już na nich jesteśmy.
Żądaj wymiany!
Jeżeli zamówiłeś posiłek w restauracji czy lokalu gastronomicznym, pamiętaj:
- W każdym lokalu musi znajdować się aktualny cennik wraz z gramaturą i poje-mnością oferowanych potraw i napojów. Klient ma prawo wiedzieć, ile i za co płaci. Takie same informacje powinna zawierać karta menu.
- Jeżeli danie, które nam podano, jest nieświeże, lub zimne zamiast gorące - mamy prawo złożyć reklamację, żądając jego zamiany lub zwrotu pieniędzy.
- Warto też dokładnie przeanalizować wystawiony rachunek, by nie płacić za coś, czego nie zamawialiśmy.
- W sklepach sprawdzajmy daty ważności i zwracajmy szczególną uwagę na warunki przechowywania towarów - czy są zgodne z tymi, które producent zalecił na opakowaniu. MOKR
NASZE SPRAWY NA DZIENNIKZACHODNI.PL [WEJDŹ]
Wycieczka, obiad i… prezentacja produktów
Firm organizujących jednodniowe wycieczki w promocyjnych cenach z bezpłatnym obiadem i obowiązkową prezentacją produktów, jest coraz więcej. Niestety, coraz więcej jest także klientów, którzy padają ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców. Sygnały o nieuczciwych praktykach niektórych firm docierają także do Inspekcji Handlowej. Produkty oferowane na takich prezentacjach nie zawsze posiadają "cudowne właściwości", o których zapewniają prezenterzy, a ich ceny kilkakrotnie przewyższają ceny podobnych produktów na rynku.
Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup "cudownych" garnków, foteli, materacy, zastanówmy się, czy to dobry interes.
Jeśli już podpiszemy umowę z akwizytorem i nabędziemy towar, mamy prawo odstąpić od tej umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Podobnie wygląda sprawa z kredytem konsumenckim, który zaciągniemy na zakup tego towaru. Od umo-wy kredytu konsumenckiego możemy odstąpić w ciągu 14 dni. MOKR
Czy nasz hotel jest aby hotelem?
Katarzyna Kielar, rzeczniczka prasowa Inspekcji Handlowej w Katowicach
Okazuje się, że nie każdy hotel to hotel, a liczba gwiazdek - to często tylko chwyt reklamowy.
Każdy obiekt hotelarski, aby mógł nazywać się hotelem, motelem czy pensjonatem, musi spełniać pewne wymogi architektoniczne i mieć odpowiedni standard wyposażenia. Powyższe potwierdza decyzja marszałka województwa, w którym zlokalizowany jest dany obiekt - o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju. Podobna decyzja wydawana jest w sprawie kategoryzacji obiektu, czyli przyznawania gwiazdek.
Nie jest to tylko formalność, gdyż za każdą gwiazdkę płacimy więcej, więc dlaczego mamy płacić za standard bezgwiazdkowy tak jak za czterogwiazdkowy?
Informację o tym, czy wy-brany przez nas obiekt jest hotelem i do jakiej kategorii został zaszeregowany, można uzyskać na stronach Ministerstwa Sportu i Turystyki (www.turystyka.gov.pl), a także u marszałka konkretnego województwa.
Kategoryzacje hoteli w innych krajach, zwłaszcza tych egzotycznych, mogą być inne i standard, który tam oznaczono czterema gwiazdkami, niekoniecznie odzwierciedla ten, który znamy. MOKR
Zobacz, co powinno być w umowie
Zanim podpiszemy umowę z biurem podróży, przeczytajmy ją dokładnie. Umowa powinna określać m.in. organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru organizatorów turystyki oraz pośredników turystycznych.
W umowie musi być podane miejsce pobytu lub trasa wycieczki, czas trwania całej imprezy, jej program obejmujący: rodzaj, charakter i kategorię środka transportu, datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu oraz liczbę i rodzaj posiłków. Nie może zabraknąć ceny wraz
z wyszczególnieniem koniecznych należności, jeżeli nie są one zawarte w cenie, a także jasno sformułowanych okoliczności podwyższenia ceny. Cena może być podwyższona tylko w przypadku wzrostu: kosztów transportu, kursu walut, opłat urzędowych, podatków lub opłat za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych i pod warunkiem, że przewidziane jest to w umowie.
Uwaga - cena ustalona w umowie nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. MOKR
*DŁUGOTERMINOWA PROGNOZA POGODY NA LIPIEC 2013
*Sławny śląski aktor Jacenty Jędrusik nie żyje [ZOBACZ NAJLEPSZE ROLE]
*Alarmy bombowe w Polsce i na Śląsku. Sprawcy napisali: WYDAJEMY WYROK ŚMIERCI
*Gwałtowne burze na Śląsku. Dramat mieszkańców Pszczyny, Czechowic i Goczałkowic ZDJĘCIA i WIDEO
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?