reklama

Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie już otwarte ZDJĘCIA

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk
Zaktualizowano 
Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie Jolanta Pierończyk
Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie już otwarte. Przy dworcu PKP powstał budynek z poczekalnią, pomieszczeniami do sterowania ruchem, Biurem Informacji Turystycznej, toaletami i pokojem dla rodziców z dzieckiem. Obok jest sześć stanowisk, z których codziennie odjeżdżać będzie 178 autobusów różnych linii, a w weekendy - kilkadziesiąt. Są też tablice, na których wyświetlany jest faktyczny, a nie planowany czas przyjazdu autobusu. W sąsiedztwie jest zadaszony parking na 180 rowerów oraz parking na około 200 aut. I jest postój taksówek.

- Powiat pszczyński jest jedynym powiatem ziemskim na Śląsku, który podjął się realizacji takiej inwestycji i który wziął na swoje barki organizację komunikacji w tej wersji. Od lat w Pszczynie nie ma dworca autobusowego. Ulokowanie inwestycji w XIX-wiecznej dzielnicy Pszczyny, która nie była przez lata zagospodarowana, w lokalizacji bliskiej dworca kolejowego, tworzy z niej centrum przesiadkowe, które będzie służyć mieszkańcom powiatu i wszystkim, którzy Pszczynę odwiedzać będą. To nowoczesny obiekt, a jednocześnie nawiązujący architekturą, stylem i materiałami do historii - mówił podczas otwarcia centrum przesiadkowego Paweł Sadza, pomysłodawca inwestycji, przewodniczący Rady Powiatu Pszczyńskiego.

Przypomniał także, że kiedy powiat planował centrum przesiadkowe, PKP kreśliło plany przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Dworcowej.

- Mam nadzieję, że wrócimy do tych dokumentów, które pokazywały, że da się to zrobić, choć to inwestycja kosztowna - dodał.

- To miejsce integruje wszystkie środki transportu: kolej, autobus, samochód i rower. Teraz pasażerowie w komfortowych warunkach mogą oczekiwać na transport oraz znacznie szybciej przesiadać się pomiędzy różnymi środkami lokomocji - mówiła Barbara Bandoła, starosta pszczyński. - Obiekt jest wyposażony w monitoring oraz rejestrator obrazów. Prócz poczekalni są tu też toalety, pomieszczenia dla rodzin z dzieckiem, pomieszczenie do obsługi pasażerów i kierowania ruchem.

Powiatowe Centrum Przesiadkowe jest obiektem energooszczędnym: na budynku oraz dachu peronów autobusowych zainstalowano ponad 200 paneli fotowoltaicznych i samoodśnieżających.

- 116 paneli fotowoltaicznych, 93 panele samoodśnieżające – razem 209 paneli o łącznej mocy 34 kW. W przypadku wyprodukowania większej ilości energii, nadwyżka zostanie zmagazynowana w sieci i będzie wykorzystana później - powiedziała starosta Barbara Bandoła.

W tym nowoczesnym centrum przesiadkowym znajdują się elektroniczne rozkłady jazdy oraz tablice informacyjne, a także dwa infokioski, z których pasażerowie będą czerpać najważniejsze informacje o powiecie i komunikacji.

Paweł Sadza, przez dwie kadencje starosta pszczyński, obecnie przewodniczący Rady Powiatu Pszczyńskiego, podkreślił, że najkosztpwniejsza była przebudowa układu drogowego w rejonie ulicy Sokoła (chodzi o plac dworcowy oraz ulice Sokoła i Kościuszki. Pochłonęła ona ponad 11 mln zł.

- Za te pieniądze zostało przebudowanych od podstaw, od samego gruntu, 19 tys. metrów kwadratowych nawierzchni - powiedział Paweł Sadza, który podczas swojej drugiej kadencji w charakterze starosty pszczyńskiego, zainicjował tę największą w historii powiatu inwestycję.

Zobaczcie koniecznie

Przed budynkiem wyeksponowano fragment schronu przeciwlotniczego z II wojny światowej.

Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie stanęło w miejscu, które przed jego budową było niewielkim wzgórzem czy wałem, w którym ukryty był rzeczony schron. Po usunięciu ziemi, schron został odsłonięty.

Powiatowe Centrum Przesiadkowe w Pszczynie zaczęło działać 4 listopada o świcie. Pierwszych pasażerów starostwo powiatowe witało kawą i herbatą. Uroczyste otwarcie nastąpiło w samo południe. Wstęga nie została przecięta, ale przerwana przez wjeżdżający na dworzec autobus.

Podczas uroczystości burmistrz Pszczyny, Dariusz Skrobol, jako szef partnera projektu (gmina wybuduje dwa mniejsze centra przesiadkowe i sieć dróg rowerowych) wręczył staroście Barbarze Bandole autobus-zabawkę z życzeniem, by kiedyś komunikacja w Pszczynie była wspólna: miejsko-powiatowa.

Nie przegapcie

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jerzy p

Należało zamknąć tego urzędnika który sprzedał duży dworzec PKS pod markety.Pan Sadza jest jego następcą i to taka sama afera jak sprzedaż jedynego szpitala w powiecie firmie prywatnej co było niezgodne z polskim prawem.Teraz za wielkie pieniądze trzeba to naprawiać ale nikt nie jest pociągnięty do odpowiedzialności.

P
PW

Mam wątpliwości, czy rzeczywiście jest powód do dumy dla urbanistów i władz ? Duży dawny plac po dworcu PKS oddano pod markety. Na tym placu można było zrobić to samo i autobusy oraz samochody z nowego centrum przesiadkowego nie tworzyły by jeszcze większych korków przy przejeździe kolejowym.

Wycięto starodrzew, zdemolowano piękną aleję an terenie, który za kilak lat i tak okaże się za mały.

M
MK

czy są Pszczynie służby odpowiedzialne za porządek ? Chyba tylko na Rynku

G
Gość

PSZSZYNA JEST BRUDNA I TO BARDZO. WALAJĄCE SIĘ LIŚCIE RÓWNIEŻ W POBLIŻU CENTRUM PRZESIADKOWEGO .POPROSTU IDZIE SIĘ W LIŚCIACH WSTYD .

M
Mr. X
5 listopada, 08:55, Damian:

Niech Pszczyna zajmie się problemem zanieczyszczonego powietrza a nie niepotrzebnymi inwestycjami

Oby nowe centrum nie podzieliło losów tego w Katowicach-Ligocie.

Parkingi w zamierzeniu miały być płatne ( obecnie nie pobierają opłat z powodu braku zainteresowania Ale i tak max liczba parkujacych to około 3-samochody),

swój rower strach zostawić , nawet solidnie przypiety na parkingu dla rowerów.

opłata za przewóz roweru w pociągu to 7 złotych za każdy przejazd.

Rower miejski którym możnaby dojechać działa tylko przez około pół roku.

Studenci i tak wolą dojeżdżać autobusem który ma przystanek wprost przed akademikami ( najwyżej się spóźnią na zajęcia )

Także kilkanaście wydanych milionów przełożyło się na wzrost pasażerów w granicach 1%.

Dojazd samochodem, albo autobusem z tej dzielnicy wychodzi taniej ,bezpieczniej i wygodniej....a tyle br[orbaźliwe]ch , obskurnych kamienic w centrum możnaby wyremontować za ta kasę.

D
Damian

Niech Pszczyna zajmie się problemem zanieczyszczonego powietrza a nie niepotrzebnymi inwestycjami

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3