PKP PLK wybrało ofertę konsorcjum polsko-chińskiego. Są odwołania
W minionym tygodniu informowaliśmy o wybraniu przez PKP PLK najkorzystniejszej oferty na przebudowę i modernizację katowickiego węzła kolejowego. Za 3,109 mld zł netto (3,824 mld zł brutto) miało to zrobić polsko chińskie konsorcjum zawierciańskiej firmy Intercor i Stecol Corporation z Chińskiej Republiki Ludowej. Czy tak faktycznie będzie przekonani się po rozpatrzeniu przez Krajową Izbę Odwoławczą dwóch odwołani w tej sprawie.
DROGI,INFRASTRUKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE
- Odwierty na autostradzie A1 w okolicy "fal Dunaju" potrwają jeszcze do poniedziałku
- Stoicie w korku na A1? To przyzwyczajcie się, bo w te wakacje, lepiej już nie będzie
- Czekamy na nową ekspresówkę przez Śląsk za trzy miliardy zł. S11 rodzi się powoli
- Czas "zakrętu idiotów" na obwodnicy Bielska-Białej dobiega końca. Rusza budowa węzła
- Estakada, wysoka jak katowicki Spodek, powstaje w Beskidach. I już wygląda nieźle
- Fotoradar w Rudzie Śląskiej nie jest już rekordzistą! Inny robi dwa razy tyle zdjęć
- W postępowaniu przetargowym w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” obejmującego odcinek Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice (LOT A) wpłynęły dwa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Dotyczyły one wyboru najkorzystniejszej oferty. W związku z tym postępowanie przetargowe nie jest jeszcze zakończone. Zgodnie z procedurami dalsze działania będą zależne od rozpatrzenia odwołania i wyroku KIO – powiedziała nam Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK na Śląsku.
KIO zwykle rozpoznaje odwołanie w terminie 15 dni od dnia jego doręczenia prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Termin składania odwołań we wspomnianym przetargu upłynął 31 sierpnia. Należy się więc spodziewać rozstrzygnięcia w połowie września.
Przypomnijmy. W przetargu, a potem aukcji wzięło udział pięć firm. Oferty dwóch z nich odrzucono z powodu „rażąco niskiej ceny” – oferta firmy Budimex S.A i z powodu nie wyrażenia pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą – to dotyczyło firmy PORR S.A.. Drugą pozycję, jeśli chodzi o najkorzystniejszą ofertę zajęło konsorcjum Torpol S.A. i Intop Warszawa sp. z o.o. Trzecie było konsorcjum ZUE S.A., Mota Engil Central Europe S.A, Track Tec Construction sp. z o.o.
Umowy z pozostałymi wykonawcami wciąż nie są podpisane
Tymczasem wciąż nie podpisano jeszcze umów z wykonawcami wcześniejszych odcinków tej gigantycznej kolejowej inwestycji na Śląsku i w Zagłębiu. Cała inwestycja składa się bowiem z trzech odcinków. Udało się już wybrać wykonawców dwóch pozostałych. Nie podpisano jednak jeszcze z nimi umów. Przypomnijmy. Wybrano już wykonawcę prac na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd i jest nią firma ZUE S.A. Na odcinku Tychy – Goczałkowice-Zdrój wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą okazała się oferta firmy Budimex. W obu przypadkach szacowano, że umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugiej połowie 2023 roku.
Do tej gigantycznej przebudowy przygotowują się Koleje Śląskie
Do tej inwestycji muszą się jednak przygotowywać przewoźnicy operujący na śląskich torach. Jednym z nich są Koleje Śląskie. To lokalny przewoźnik w województwie śląskim. Najczęściej z jego usług korzystają pasażerowie dojeżdżający np. do pracy w aglomeracji.
- Potwierdzam, od długiego okresu bardzo skrupulatnie i wielowątkowo przygotowujemy się do tych prac, podejmując i planując szereg działań zapewniających ciągłość realizacji naszych usług, redukujących wszelkie potencjalne utrudnienia – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.
Jak mówi, było wiele spotkań dotyczących działań w obszarze współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej. Przedstawiciele Kolei Śląskich wielokrotnie spotykali się z PKP PLK w celu uzgodnienia oferty rozkładowej i omówienia sytuacji transportowej regionu, w tym miasta Katowice w okresie prowadzonych inwestycji.
Były to spotkania ogólne, inicjujące rozmowy (26 sierpnia 2022r.). We wrześniu 2022 roku mówiono o modelu ruchu proponowanym przez PKP PLK. Koleje Śląskie odrzuciły wówczas propozycję ograniczenia oferty dla pasażerów o ponad 50 procent. W październiku 2022 roku odbyło się spotkanie w sprawie dostępności bazy Intercity podczas przebudowy węzła katowickiego. Omawiano też współpracę z KŚ i PLK w czasie trwania robót. W lutym 2023 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego i przedstawicielami PKP PLK w sprawie przebudowy węzła katowickiego. W marcu, na kolejnym spotkaniu z przedstawicielami PKP PLK omawiano scenariusze działań na wypadek ewentualnych sytuacji kryzysowych.
Odbyło się także spotkanie z przedstawicielami PKP PLK w sprawie zabudowy rozjazdów w stacji Będzin dla zwiększenia przepustowości linii kolejowej nr 1 na czas prowadzonych prac, a także spotkanie z przedstawicielami PKP PLK, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, InterCity i Polregio w sprawie przyjęcia założeń do rocznego rozkładu jazdy 2023/2024. W lipcu odbyły się kolejne dwa spotkania w sprawie przebudowy węzła katowickiego i omówienia propozycji scenariuszy działań na wypadek sytuacji kryzysowych.
- Zorganizowano także spotkania z Intercity i Polregio w zakresie współpracy i wprowadzenia ułatwień dla pasażerów w czasie przebudowy. Odbyło się szereg spotkań z ZTM w sprawie zacieśnienia współpracy w związku z przebudową węzła katowickiego. Wielokrotnie rozmawialiśmy z PLK o rozwiązywaniu kwestii remontowych. Obie strony są w pełni otwarte na współpracę – dodaje Maciej Zaremba. - Potwierdzeniem efektywności działań Kolei Śląskich jest przyjęcie aż tylu naszych pociągów do rocznego rozkładu jazdy. Spadki liczby uruchamianych pociągów są w takich sytuacjach nieuchronne, ale, proszę zwrócić uwagę, jak mała jest ta liczba. Ponadto mamy propozycję scenariuszy działania, które w sytuacjach awaryjnych pozwolą na usprawnienie przewozów i ułatwienie podróży oraz przepływu informacji. Te scenariusze są tematem naszych uzgodnień z zarządcą oraz z innymi przewoźnikami pasażerskimi – kończy Zaremba.
Kiedy zacznie się przebudowa węzła katowickiego i cała inwestycja kolejowa?
Kiedy zaczną się faktyczne utrudnienia na torach i rozpocznie największa inwestycja kolejowa w województwie śląskim? PKP PKL jest tu bardzo oszczędna w deklaracjach. Pod koniec sierpnia firma deklarowała, że jeśli procedury, niezbędne przed podpisaniem umowy, przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w czwartym kwartale tego roku. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w I kwartale 2024 roku.
Prace budowlane dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice - Katowice Piotrowice realizowane będą w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość inwestycji (według oferty wybranej przez PKP PLK) to 3,1 mld zł netto.
Projekty na odcinkach: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości 85 procent wartości zadań – czyli łącznie 937 mln euro.
Nie przeocz
- Ogrody Kapias w Goczałkowicach zachwycają o każdej porze roku!
- Ktoś opuścił ten domek pod lasem. Wewnątrz - same skarby. Zajrzycie? Mamy ZDJĘCIA
- Otwarcie stawu Kalina w Świętochłowicach i piknik dla mieszkańców. Staw oczyszczony
- Tu tysiące górników ze Śląska spędzało wspaniałe wakacje. Zostały wspomnienia...
Musisz to wiedzieć
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?