Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach. Dwa odwołania wpłynęły po wyborze przez PKP PLK oferty polsko-chińskiego konsorcjum

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Pasażerowie muszą się przygotować na utrudnienia, jakie czekają ich gdy rozpocznie się przebudowa węzła kolejowego w Katowicach. To największa inwestycja kolejowa na Śląsku i w Zagłębiu w ostatnich dziesięcioleciachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Pasażerowie muszą się przygotować na utrudnienia, jakie czekają ich gdy rozpocznie się przebudowa węzła kolejowego w Katowicach. To największa inwestycja kolejowa na Śląsku i w Zagłębiu w ostatnich dziesięcioleciachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Marzena Bugala-Astaszow Polska Press
Wpłynęły dwa odwołania od rozstrzygnięcia przetargu na wykonawcę przebudowy kolejowego węzła w Katowicach. To jedna najważniejszych inwestycji kolejowych ostatnich dziesięcioleci i jedna z największych. Przypomnijmy. PKP PLK jako najkorzystniejszą ofertę wybrała konsorcjum polsko- chińskie Intercor i Stecol Corporation. Tymczasem koleje Śląskie przygotowują się już do rozpoczęcia prac podczas tej inwestycji, choć nie należy się spodziewać, by rozpoczęły się bardzo szybko. Wciąż nie podpisano jeszcze bowiem umów z wykonawcami pozostałych dwóch odcinków tego ogromnego projektu.

PKP PLK wybrało ofertę konsorcjum polsko-chińskiego. Są odwołania

W minionym tygodniu informowaliśmy o wybraniu przez PKP PLK najkorzystniejszej oferty na przebudowę i modernizację katowickiego węzła kolejowego. Za 3,109 mld zł netto (3,824 mld zł brutto) miało to zrobić polsko chińskie konsorcjum zawierciańskiej firmy Intercor i Stecol Corporation z Chińskiej Republiki Ludowej. Czy tak faktycznie będzie przekonani się po rozpatrzeniu przez Krajową Izbę Odwoławczą dwóch odwołani w tej sprawie.

DROGI,INFRASTRUKTURA, ZOBACZ KONIECZNIE

- W postępowaniu przetargowym w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” obejmującego odcinek Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice (LOT A) wpłynęły dwa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Dotyczyły one wyboru najkorzystniejszej oferty. W związku z tym postępowanie przetargowe nie jest jeszcze zakończone. Zgodnie z procedurami dalsze działania będą zależne od rozpatrzenia odwołania i wyroku KIO – powiedziała nam Katarzyna Głowacka, rzeczniczka PKP PLK na Śląsku.

KIO zwykle rozpoznaje odwołanie w terminie 15 dni od dnia jego doręczenia prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej. Termin składania odwołań we wspomnianym przetargu upłynął 31 sierpnia. Należy się więc spodziewać rozstrzygnięcia w połowie września.

Przypomnijmy. W przetargu, a potem aukcji wzięło udział pięć firm. Oferty dwóch z nich odrzucono z powodu „rażąco niskiej ceny” – oferta firmy Budimex S.A i z powodu nie wyrażenia pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą – to dotyczyło firmy PORR S.A.. Drugą pozycję, jeśli chodzi o najkorzystniejszą ofertę zajęło konsorcjum Torpol S.A. i Intop Warszawa sp. z o.o. Trzecie było konsorcjum ZUE S.A., Mota Engil Central Europe S.A, Track Tec Construction sp. z o.o.

Umowy z pozostałymi wykonawcami wciąż nie są podpisane

Tymczasem wciąż nie podpisano jeszcze umów z wykonawcami wcześniejszych odcinków tej gigantycznej kolejowej inwestycji na Śląsku i w Zagłębiu. Cała inwestycja składa się bowiem z trzech odcinków. Udało się już wybrać wykonawców dwóch pozostałych. Nie podpisano jednak jeszcze z nimi umów. Przypomnijmy. Wybrano już wykonawcę prac na odcinku Będzin – Katowice Szopienice Płd i jest nią firma ZUE S.A. Na odcinku Tychy – Goczałkowice-Zdrój wybrano najkorzystniejszą ofertę, którą okazała się oferta firmy Budimex. W obu przypadkach szacowano, że umowy z wykonawcami zostaną podpisane w drugiej połowie 2023 roku.

Do tej gigantycznej przebudowy przygotowują się Koleje Śląskie

Do tej inwestycji muszą się jednak przygotowywać przewoźnicy operujący na śląskich torach. Jednym z nich są Koleje Śląskie. To lokalny przewoźnik w województwie śląskim. Najczęściej z jego usług korzystają pasażerowie dojeżdżający np. do pracy w aglomeracji.

- Potwierdzam, od długiego okresu bardzo skrupulatnie i wielowątkowo przygotowujemy się do tych prac, podejmując i planując szereg działań zapewniających ciągłość realizacji naszych usług, redukujących wszelkie potencjalne utrudnienia – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich.

Jak mówi, było wiele spotkań dotyczących działań w obszarze współpracy z zarządcą infrastruktury kolejowej. Przedstawiciele Kolei Śląskich wielokrotnie spotykali się z PKP PLK w celu uzgodnienia oferty rozkładowej i omówienia sytuacji transportowej regionu, w tym miasta Katowice w okresie prowadzonych inwestycji.

Były to spotkania ogólne, inicjujące rozmowy (26 sierpnia 2022r.). We wrześniu 2022 roku mówiono o modelu ruchu proponowanym przez PKP PLK. Koleje Śląskie odrzuciły wówczas propozycję ograniczenia oferty dla pasażerów o ponad 50 procent. W październiku 2022 roku odbyło się spotkanie w sprawie dostępności bazy Intercity podczas przebudowy węzła katowickiego. Omawiano też współpracę z KŚ i PLK w czasie trwania robót. W lutym 2023 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego i przedstawicielami PKP PLK w sprawie przebudowy węzła katowickiego. W marcu, na kolejnym spotkaniu z przedstawicielami PKP PLK omawiano scenariusze działań na wypadek ewentualnych sytuacji kryzysowych.

Odbyło się także spotkanie z przedstawicielami PKP PLK w sprawie zabudowy rozjazdów w stacji Będzin dla zwiększenia przepustowości linii kolejowej nr 1 na czas prowadzonych prac, a także spotkanie z przedstawicielami PKP PLK, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, InterCity i Polregio w sprawie przyjęcia założeń do rocznego rozkładu jazdy 2023/2024. W lipcu odbyły się kolejne dwa spotkania w sprawie przebudowy węzła katowickiego i omówienia propozycji scenariuszy działań na wypadek sytuacji kryzysowych.

- Zorganizowano także spotkania z Intercity i Polregio w zakresie współpracy i wprowadzenia ułatwień dla pasażerów w czasie przebudowy. Odbyło się szereg spotkań z ZTM w sprawie zacieśnienia współpracy w związku z przebudową węzła katowickiego. Wielokrotnie rozmawialiśmy z PLK o rozwiązywaniu kwestii remontowych. Obie strony są w pełni otwarte na współpracę – dodaje Maciej Zaremba. - Potwierdzeniem efektywności działań Kolei Śląskich jest przyjęcie aż tylu naszych pociągów do rocznego rozkładu jazdy. Spadki liczby uruchamianych pociągów są w takich sytuacjach nieuchronne, ale, proszę zwrócić uwagę, jak mała jest ta liczba. Ponadto mamy propozycję scenariuszy działania, które w sytuacjach awaryjnych pozwolą na usprawnienie przewozów i ułatwienie podróży oraz przepływu informacji. Te scenariusze są tematem naszych uzgodnień z zarządcą oraz z innymi przewoźnikami pasażerskimi – kończy Zaremba.

Kiedy zacznie się przebudowa węzła katowickiego i cała inwestycja kolejowa?

Kiedy zaczną się faktyczne utrudnienia na torach i rozpocznie największa inwestycja kolejowa w województwie śląskim? PKP PKL jest tu bardzo oszczędna w deklaracjach. Pod koniec sierpnia firma deklarowała, że jeśli procedury, niezbędne przed podpisaniem umowy, przebiegną sprawnie, podpisanie przewidywane jest w czwartym kwartale tego roku. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć w I kwartale 2024 roku.

Prace budowlane dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice - Katowice Piotrowice realizowane będą w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”. Wartość inwestycji (według oferty wybranej przez PKP PLK) to 3,1 mld zł netto.
Projekty na odcinkach: Będzin – Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. – Katowice Piotrowice oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój uzyskały dofinansowanie z Unii Europejskiej z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości 85 procent wartości zadań – czyli łącznie 937 mln euro.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera