Węzły transportowe odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu nowoczesnego transportu zbiorowego. Źle zorganizowane obniżają skuteczność i efektywność działania systemu pasażerskiego. Mogą też stanowić źródło wykluczenia społecznego dla osób ze szczególnymi potrzebami (OzSP). Dlatego też, z inicjatywy Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej przy współpracy z Politechniką Gdańską i Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, realizowany będzie projekt „Przesiadka bez barier”.
Poprzez projekt „Przesiadka bez barier” chcemy przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. Naszym celem jest zwiększenie dostępności węzłów przesiadkowych dla osób ze specjalnymi potrzebami oraz poprawa bezpieczeństwa i komfortu ich podróży. W efekcie chcemy wypracować narzędzia ułatwiające zarządzanie dostępnością tych węzłów dla ich zarządców, a przede wszystkim dla pasażerów – mówi prof. dr hab. inż. Marek Sitarz, Kierownik Katedry Transportu i Informatyki Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej, koordynator projektu.
Badania w ramach projektu „Przesiadka bez barier” mają zidentyfikować bariery i udogodnienia w wybranych zintegrowanych węzłach przesiadkowych. Zostaną one wybrane po ustaleniu pierwszych zadań w projekcie tak, aby każdy z zespołów badawczych mógł określać te same elementy w zakresie ograniczonej mobilności na dworcach, lotniskach czy drogowych centrach przesiadkowych.
Nie przeocz
- Najlepsze porodówki w woj. śląskim. Tu urodzisz w komfortowych warunkach
- Czerwone strefy w woj. śląskim. Jakie obostrzenia rząd wprowadzi w 35 powiatach?
- Jarmark Bożonarodzeniowy w Katowicach trwa. Co możemy kupić i w jakiej cenie?
- Ceny karpia na święta 2021 wyższe niż przed rokiem. Ponad 20 złotych za kilo WIDEO
Do udziału w badaniach zostaną zaproszone Stowarzyszenia i Fundacje zrzeszające osoby o szczególnych potrzebach.
Osoby z niepełnosprawnościami często rezygnują z korzystania z publicznego transportu zbiorowego w obawie przed barierami, które sprawią, że pozostaną one same, bez niczyjej pomocy. Osoby te rezygnują tym samym z rozwoju zawodowego, edukacyjnego czy nawet społecznego. Nowa infrastruktura transportowa teoretycznie uwzględnia potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami, jednak praktyka pokazuje, że wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie dostępności węzłów przesiadkowych. Dlatego też takie projekty, jak „Przesiadka bez barier” są bardzo potrzebne – dodaje prof. Marek Sitarz.
W ujęciu prawnym, w Polsce zostało sklasyfikowanych 11 grup niepełnosprawności. Projekt zakłada opracowanie katalogu większej liczby grup osób o szczególnych potrzebach, czyli takich, u których występują stałe lub tymczasowe cechy wymagające specjalnych potrzeb podczas podróżowania. Są wśród nich np. osoby starsze, podróżujące z dużym bagażem, osoby otyłe, o niskim lub wysokim wzroście czy rodzice podróżujący z dzieckiem w wózku.
Oprócz opracowania uniwersalnych standardów, zasad i procedur, powstanie także specjalna aplikacja mobilna. Będzie ona zawierała bazę barier i udogodnień w wybranych zintegrowanych węzłach przesiadkowych, a informacje znajdujące się w aplikacji będą aktualizowane w sposób ciągły z udziałem użytkowników.
Projekt „Przesiadka bez barier” został dofinansowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pt. „Rzeczy są dla Ludzi”. Badania potrwają 24 miesiące.
Musisz to wiedzieć
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?