Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje wróciły do Dąbrowy Górniczej po dwóch latach. Trzeba było sprawdzić, czy nowe 5-kilometrowe torowisko jest bezpieczne

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tramwaj znów pojawił się po dwóch latach na torowisku w Dąbrowie Górniczej. A tak wygląda dziś z perspektywy tramwaju miasto w budowie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tramwaj znów pojawił się po dwóch latach na torowisku w Dąbrowie Górniczej. A tak wygląda dziś z perspektywy tramwaju miasto w budowie Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
W środę 11 października na ulicach Dąbrowy Górniczej po dwóch latach przerwy znów pojawiły się tramwaje. Fakt ten wywołał spore zdziwienie, ale też zaciekawienie mieszkańców. Wszyscy czekają bowiem na dzień, kiedy zaczną znów regularnie kursować po całkowicie nowym torowisku, jakie pojawiło się w całym mieście.

Tramwaje w Dąbrowie Górniczej: 10 km pojedynczego toru. To trzeba przetestować

Skład w kolorze czerwonym wyruszył z przystanku przy Powiatowym Urzędzie Pracy w Dąbrowie Górniczej w kierunku Gołonoga. Na razie to przejazd techniczny, pozwalający sprawdzić czy ułożone torowisko spełnia wszystkie wymogi i zachowuje parametry, pozwalające na bezpieczny transport pasażerów. A jest co sprawdzać, bo krakowska firma ZUE, odpowiedzialna za całą inwestycję, musiała wymienić torowisko na odcinku prawie 5 km – od pętlu przy ul. Sobieskiego aż do ronda Budowniczych Huty Katowice w Gołonogu (to prawie 10 km toru pojedynczego w dwóch kierunkach).

Środowy przejazd techniczny z postojami na kilku peronach przebiegał bez problemów. Motorniczy prowadził tramwaj sprawnie, a na prostym odcinku sprawdził też, jak skład zachowuje się przy wyższej prędkości. Okazuje się więc, że torowisko ułożone zostało dobrze i odpowiednio przygotowane do powrotu tramwajów do miasta. Czy to oznacza, że stanie się to wkrótce? Nie tak do końca. Na całej długości torowiska trwają bowiem nadal prace drogowe, m.in. przy budowie kilku nowych rond oraz infrastruktury drogowej, jeździ ciężki sprzęt, pracują maszyny. To sprawia, że pasażerowie nie mają jeszcze pełnego komfortu, pozwalającego na bezpieczne korzystanie z nowych peronów.

Dlatego, co potwierdzają władze samorządowe Dąbrowy Górniczej, najwcześniej tramwaje wrócą do tego zagłębiowskiego miasta w listopadzie. Wszystko uzależnione będzie od tempa prac na dąbrowskich drogach.

Tramwaje w Dąbrowie Górniczej: co zostało do zrobienia?

Przedsięwzięcie rozpoczęło się jesienią 2021 roku od usunięcia starych torów. Teraz zmierza do finału. Co ważne połączone jest z tak zwaną miejską częścią przebudowy całego układu komunikacyjnego w mieście, w ramach którego powstają wspomniane nowe ronda, chodniki, drogi rowerowe, wymieniana jest nawierzchnia na głównych drogach prowadzących przez Dąbrowę Górniczą – Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego.

Nowe torowisko, nowe perony oraz dwa nowe, wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe zdecydowanie mają poprawić komfort podróży pasażerów.

- Nowe torowisko oznacza, że będzie ciszej i bezpieczniej. Przebudowane zostały perony przystankowe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. To również wiąże się z podniesieniem bezpieczeństwa i komfortu dla pasażerów – tłumaczy Joanna Olszówka, kierownik działu public relations w Tramwajach Śląskich.

Zostały też przebudowane przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerów. Pojawiły się nowe wiaty przystankowe.

Inwestycje w Dąbrowie Górniczej realizowane są w ramach projektów pn.: „Zintegrowany Projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I oraz etap II” współfinansowanych przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Pierwsze z tych przedsięwzięć trwało od stycznia 2019 do sierpnia 2020 roku. Wówczas przebudowane zostało torowisko tramwajowe w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej, od skrzyżowania ul. Piłsudskiego i ul. Kasprzaka do skrzyżowania ul. Kasprzaka i ul. Zaplecze. Całość prac kosztowała 53 mln 604 tys. 717,50 zł, a dofinansowanie z UE wyniosło 65 procent.

Dwa kolejne zadania zmierzają do końca. Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Sobieskiego i ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej, od pętli KWK Paryż do Al. Róż ma kosztować 26 mln 296 tys. 666,02 zł. Dofinansowanie z UE wyniesie około 65 procent wszystkich kosztów.

Z kolei przebudowa torowiska wydzielonego w ciągu ulicy Królowej Jadwigi i ul. Piłsudskiego w Dąbrowie Górniczej na odcinku od Al. Róż do ul. Kasprzaka to wydatek w wysokości 20 mln 177 tys. 403,55 zł, a dofinansowanie z funduszy UE też ma wynieść około 65 procent.

- W związku z rozliczeniem powykonawczym zadań jeszcze trwających całkowita wartość inwestycji wraz z dofinansowaniem będzie znana po ich zakończeniu i końcowym rozliczeniu – wyjaśnia Joanna Olszówka.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera