Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trwa renowacja ocalałego fragmentu muru z czasów powstania kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Częstochowie

Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Trwa renowacja ocalałego fragmentu muru z czasów powstania kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Częstochowie.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Trwa renowacja ocalałego fragmentu muru z czasów powstania kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Częstochowie.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Ciastek
Mur przy ulicy Piłsudskiego w Częstochowie pamięta czasy budowy kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. W trakcie budowy węzła przesiadkowego jego ogromna część została zburzona. Teraz ostatnie fragmenty muru poddawane są renowacji.

Pierwotnie mur biegnący wzdłuż ulicy Piłsudskiego, który oddzielał tereny kolei od miasta miał zostać całkowicie wyburzony. Pojawiła się też koncepcja częściowego demontażu z pozostawieniem miejsca na wjazd i wyjazd z budowanego za murem parkingu.

W końcu jednak z 61 przęseł budowli wyburzono 45 z nich. Przeciwko wyburzeniu protestowało wiele organizacji miejskich, ale MZDiT tłumaczył, że obiekt nie był zabytkiem, a na jego pozostawienie nie pozwalał stan techniczny.

Mur jest już częściowo wyczyszczony

Obecnie trwa czyszczenie pozostawionej "przy życiu" części muru na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Piotrkowskiej. Będzie on stanowił pamiątkę po historii kolei w Częstochowie, a takich pamiątek jest już niewiele - pozostały jeszcze budynek pomocniczy nazywany konduktorownią i dawny szalet.

Odnowieniem pozostałej części muru odbywa się w ramach miejskiej inwestycji budowy centrów przesiadkowych.

- Prace są prowadzone etapami ze względu na konieczne uzgodnienia ze służbami konserwatorskimi. Potencjalna odbudowa pozostałej części muru w części lub fragmencie wychodzi poza zakres zadania i jeśli zostaną na takie przedsięwzięcie wygospodarowane środki w przyszłości, zostanie zrealizowana w ramach odrębnej inwestycji i odrębnego finansowania. Do tego czasu teren zostanie zabezpieczony innego rodzaju wygrodzeniem w ramach inwestycji. Ustalenia co do ostatecznej formy trwają m.in. z miejskimi pełnomocnikami zajmujących się sprawami przestrzeni miejskiej -informuje Maciej Hasik, rzecznik MZDiT.

Centra przesiadkowe

Centrum przesiadkowe przy ul. Piłsudskiego jest jednym z trzech. Pozostałe dwa będą na Stradomiu i Rakowie.

Nie przegap

Parking przy dworcu PKP Częstochowa Główna od strony ul. Piłsudskiego będzie miał 4 zadaszone perony dla autobusów, 5 miejsc postojowych dla taksówek, 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 15 miejsc dla rowerów oraz 50 miejsc dla samochodów osobowych.

Na Rakowie jeden zadaszony peron przystankowy dla autobusów, 4 miejsca postojowe dla taksówek, tyle samo dla osób niepełnosprawnych, parking zadaszony dla 15 rowerów, 30 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Przy każdym węźle powstanie ok. 7 km ścieżek rowerowych. Inwestycja ma zostać zrealizowana do 30 czerwca 2020 roku.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera