Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga! Gdzie kupić bilet? Jak go skasować? Tymczasowe zasady obowiązujące w komunikacji miejskiej z powodu awarii ŚKUP

Szymon Kwiatkowski
Szymon Kwiatkowski
ZTM
Wczoraj 9 lutego Zarząd Transportu Metropolitarnego poinformował użytkowników o awarii systemu ŚKUP. ZTM przygotował najważniejsze informacje dla pasażerów dotyczące tymczasowych zasad korzystania z komunikacji miejskiej. Awaria nie skończy się wcześniej niż przed poniedziałkiem 13 lutego.

W związku z awarią systemu ŚKUP Zarząd Transportu Metropolitarnego przygotował instrukcję w sprawie biletów na ten okres.

Bilety jednorazowe

Mimo awarii, zakup biletu jednorazowego w wersji elektronicznej jest dostępny w zewnętrznych aplikacjach mobilnych takich jak: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Wersję papierową biletu można zakupić w kioskach oznaczonych logo ŚKUP, Punktach Obsługi Pasażera, u kierowców oraz w 12 automatach solarnych, których lista znajduje się na stronie internetowej ZTM.

Bilet skasujemy w tradycyjnych kasownikach znajdujących się w środku pojazdu. W sytuacji, kiedy – z jakichkolwiek powodów – nie jest to możliwe, należy udać się do kierowcy, który skasuje bilet poprzez specjalne oznaczenie. Na czas trwania awarii dopuszczona jest jeszcze możliwość kasowania biletów w awaryjnie zamontowanych kasownikach dziurkujących. W takiej sytuacji na odwrocie biletu należy jednocześnie nanieść długopisem datę oraz godzinę skasowania biletu. Ostatnią alternatywną opcją może być samodzielne naniesienie daty i godziny skasowania biletu.

Bilety średniookresowe

Zakup oraz skasowanie biletów „24h + Kolej” oraz „Dziennego” jest możliwe poprzez zewnętrzne aplikacje mobilne (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade).

Bilety długookresowe

Zakupione wcześniej (przed awarią) bilety długo okresowe są ważne tradycyjnie do czasu, na jaki pasażer je zakupił. Osoby, które posiadają na swoich kartach ŚKUP zakodowane ważne bilety długookresowe, będą mogły podróżować na ich podstawie za okazaniem karty ŚKUP.

W przypadku zakupu nowego biletu miesięcznego pasażerowie mają dwie możliwości:

  • Zakup w wersji papierowej w Punktach Obsługi Pasażerów (płatność tylko gotówką).
  • Zakup internetowy — przelewając środki na wyznaczone konto (nr konta 45 1090 1186 0000 0001 3708 1372) za dany bilet, wpisując w tytule przelewu kolejno: numer karty ŚKUP, rodzaj biletu, informację czy kupujemy bilety ulgowy (U) czy normalny (N), czas jego obowiązywania oraz ewentualnie miasto (bądź miasta), w którym ma być ważny oraz ewentualnie imię i nazwisko (tylko w przypadku, kiedy osobą korzystającą z biletu nie będzie nadawca przelewu).

W czasie podróży należy mieć ze sobą potwierdzenie przelewu oraz ważną kartę ŚKUP. W przypadku pasażerów, którzy chcą zakupić Metrobilet, przygotowany został zamiennik o nazwie „Superbilet”, który można nabyć w kasach Kolei Śląskich. Uprawnia do korzystania zarówno z pociągów Kolei Śląskich, jak i połączeń ZTM.

Tymczasowo zawieszone bilety

Na czas awarii systemu ŚKUP zawieszeniu ulega możliwość zakupu wszystkich biletów kodowanych oraz kupowanych za pomocą kart ŚKUP. W praktyce oznacza to, że tymczasowo nie można kupować i nie można korzystać z biletów z taryfy odległościowej, z biletów kupowanych za pomocą karty płatniczej w czytnikach ŚKUP, biletów wieloprzejazdowych oraz biletów jednorazowych kodowanych na kartach ŚKUP.

Nie będzie możliwości skasowania biletów wieloprzejazdowych i jednorazowych, znajdujących się na karcie ŚKUP. W związku z tym podróżni muszą korzystać z innych rodzajów biletów. Pasażerowie, którzy posiadają na swojej karcie ŚKUP bilety wieloprzejazdowe, a w wyniku awarii muszę kupować drożej wychodzące bilety jednorazowe, będą mogli ubiegać się o zwrot różnicy w kosztach.

W celu zminimalizowania utrudnień kierowcy będą sprzedawać trzy rodzaje biletów jednorazowych: 20 min, 40 min oraz 90 min.

Infolinia ZTM

Z wszelkimi szczegółowymi pytaniami pasażerowie mogą zwracać się do pracowników ZTM w Punktach Obsługi Pasażerów, czy też dzwoniąc na infolinię pod numer: 800 16 30 30. Pomocy w tej sytuacji udzielą również kontrolerzy biletów.

Nie wiadomo, ile będzie trwała awaria, ale skontaktowaliśmy się w tej sprawie z obsługą ZTM, która powiadomiła nas, że nie ma informacji, kiedy ten przejściowy okres się zakończy, jednak zostaliśmy zapewnieni, że awaria nie skończy się przed poniedziałkiem 13 lutego.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera