Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojewoda Jarosław Wieczorek oglądał inwestycje w Dąbrowie Górniczej. To m.in. nowe centra przesiadkowe i tereny w strefe gospodarczej

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Wojewoda śląski Jarosław Wieczorek odwiedził Dąbrowę Górniczą, gdzie m.in. zobaczył zmierzającą do finału budowę nowego centrum przesiadkowego oraz remontowany dworzec kolejowyZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Wojewoda śląski Jarosław Wieczorek odwiedził Dąbrowę Górniczą, gdzie m.in. zobaczył zmierzającą do finału budowę nowego centrum przesiadkowego oraz remontowany dworzec kolejowyZobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Piotr Sobierajski
We wtorek 14 lutego wojewoda śląski Jarosław Wieczorek gościł w Dąbrowie Górniczej. Okazją do wizyty były ogromne, nowe inwestycje w mieście, z którym się bliżej zapoznał. To m.in. generalny remont dworca kolejowego w śródmieściu, budowa centrum przesiadkowego i nowego układu komunikacyjnego tuż obok, a także miejsca dla nowych inwestorów w strefie gospodarczej w dzielnicy Tucznawa. Część tych projektów współfinansowana jest przez fundusze rządowe oraz europejskie.

Budowa centrum przesiadkowego w centrum miasta zmierza już do finału, a jej zakończenie zaplanowane zostało w pierwszym kwartale tego roku. To oznacza, że większość zaplanowanych prac jest na ukończeniu. W ramach tej inwestycji m.in., przebudowane zostały perony przy remontowanym dworcu, powstało nowe przejście podziemne wraz z windami, a tuż obok powstało centrum przesiadkowe, gdzie już zatrzymuje się kilka linii autobusowych i jedna metrolinia 103.

Wrażenie na wszystkich, którzy uczestniczyli w spotkaniu w Dąbrowie Górniczej, a oprócz wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka byli to także m.in. posłowie na sejm RP Robert Warwas i Waldemar Andzel, a także Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, miejscy radni, zrobił nowy układ drogowy, jaki powstał w śródmieściu na przedłużeniu ulicy Kościuszki. Kierowcy od października 2022 roku jeżdżą na drugą stronę miasta pod nowym wiaduktem kolejowym, który zastąpił niefunkcjonalny przejazd z rogatkami, mieszczący się kilkaset metrów dalej, w ciągu ulicy Konopnickiej. Tam z kolei powstało nowe przejście pod torami kolejowymi, z którego korzystają piesi i rowerzyści. Na terenie nowego centrum przesiadkowego do dyspozycji kierowców będzie też 375 nowych miejsc parkingowych.

Takie wizyty to znacznie lepsza perspektywa, zupełnie inne spojrzenie

- Obecnie powstaje w naszym regionie wiele inwestycji samorządowych, także przy wsparciu funduszy europejskich oraz przy współpracy z władzami wojewódzkimi. Dziś mamy okazję zobaczyć powstający praktycznie od nowa dąbrowski dworzec, centrum przesiadkowe w śródmieściu oraz dzielnicy Gołonóg, a także tereny przygotowane dla inwestorów w strefie gospodarczej w Tucznawie. Tam też skierowane są fundusze z Programu Inwestycji Strategicznych. To jest prawie 50 milionów złotych na przygotowanie dróg i całej infrastruktury pod te przedsięwzięcia. Tak więc są to bardzo ważne, patrząc z perspektywy całego regionu i województwa, inwestycje, dzięki którym powstają nowe miejsca pracy, lokują się u nas uznane firmy z całego świata – mówił Jarosław Wieczorek. - Takie wizyty w miastach i powiatach naszego województwa trwają od dawna, od kiedy objąłem urząd wojewody. Byliśmy ostatnio w powiecie zawierciańskim, przed nami jeszcze wizyta w tym tygodniu. Każda z nich pozwala spojrzeć na to, co dzieje się w terenie, jak rozwija się nasz region z zupełnie innej perspektywy niż zza biurka. A to też jest niezwykle ważne, Wtedy łatwiej podejmować konkretne decyzje, kiedy wszystko zobaczy się na miejscu. Kiedy widzimy na miejscu realne efekty prac – dodał.

Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się nie tylko z postępem prac przy remontowanym w ramach osobnego zadania dąbrowskim dworcu (za ponad 15 mln zł zajmuje się tym na zlecenie PKP firma Berger Bau), ale także planami kolei na rozbudowę infrastruktury oraz budowę kolejnych torów.

- Obecnie w Dąbrowie Górniczej mamy dwa trzy perony, a docelowo jest miejsce także na czwarty peron. Zachowana została tutaj bowiem rezerwa pod kolei metropolitalną, która pozwoli odseparować ruch lokalny od dalekobieżnego. Warto wspomnieć o projekcie Kolej Plus, w ramach którego Dąbrowa Górnicza ma też zyskać bezpośrednie połączenie z Krakowem – przekazali przedstawiciele PKP PLK.

- Obie inwestycje, a więc budowa dworca i centrum przesiadkowego, choć odrębne, realizowane są w jednym czasie, co wymaga dużej koordynacji, ale także wyrozumiałości i cierpliwości ze strony pasażerów. Bardzo nas cieszy, że wszystko zmierza już ku końcowi. Można powiedzieć, że Dąbrowa Górnicza wreszcie będzie miała dworzec, bo przez wiele lat tego nam właśnie brakowało. Dworzec to nie tyko sam budynek, ale także wiele funkcjonalnych rozwiązań dla pasażerów, dzięki czemu będą mogli korzystać z bezpiecznych dojść na perony, poczekalni, przesiadek na autobusy – podkreślił Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Ważną częścią całego projektu jest też nowa „obwodnica” śródmieścia, która powstała od ul. Sobieskiego i prowadzi za Centrum Handlowym Pogoria oraz Hutą Bankowa do centrum przesiadkowego pod dworcem PKP i dalej w kierunku dzielnicy Gołonóg. Jest już prawie gotowa, ale na jej otwarcie jeszcze chwilę trzeba będzie poczekać.

- Brakuje nam kilku tygodni dobrej pogody, która pozwoliłaby na zakończenie wszystkich prac. Jak tylko się warunki się poprawią ekipy budowlane zrealizują ostatnie, brakujące elementy całości. Mam nadzieję, że uda się otworzyć tę ważną dla miasta i mieszkańców drogę w marcu, ale konkretnej daty nie mogę dziś zadeklarować – tłumaczył prezydent Dąbrowy Górniczej.

Budowa centrum przesiadkowego w śródmieściu, za którą odpowiadają dąbrowskie firmy Complex oraz Nowak-Mosty kosztować będzie 229 mln zł, z czego 82,5 mln zł to zewnętrzne dofinansowanie - 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Drugie centrum przesiadkowe i nowe tereny dla inwestorów w Tucznawie

Wojewoda Jarosław Wieczorek wraz z zaproszonymi na wizytę w Dąbrowie Górniczej gośćmi zobaczył także, jak wygląda postęp prac przy budowie drugiego centrum przesiadkowego, w dzielnicy Gołonóg. Tam PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i miasto Dąbrowa Górnicza realizują pierwszy etap tego przedsięwzięcia.

Obecnie ekipy budowlane firmy Nowak Mosty koncentrują swoje prace m.in. na zadaszeniu wejść do przejść podziemnych na stacji kolejowej w Gołonogu. Na tej stacji od niedzieli 11 grudnia podróżni skorzystają już z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Podróżni mogą korzystać z przejścia podziemnego pod linią kolejową, ale trzeba je jeszcze dokończyć, tak by można było się szybko i sprawnie dostać na swój peron. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej. Najbardziej skomplikowana część budowy nowego centrum przesiadkowego, to budowa nowego wiaduktu kolejowego pod torami. To tam skierowany zostanie finalnie cały ruch samochodowy, dzięki czemu zlikwidowane zostanie kolizyjny przejazd z rogatkami. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik.

Zakończenie tego etapu prac planowane jest w drugim kwartale 2023 roku. Do tego czasu czynny jest tymczasowy przejazd w poziomie szyn. Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.

Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”. Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w 2021 roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Projekt ubiega się o dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Rozwój regionu i województwa związany jest także nierozerwalnie z nowymi inwestycjami prywatnych przedsiębiorców. Takich inwestorów w strefie gospodarczej w Tucznawie jest już kilku, a będzie jeszcze więcej. To wszystko dzięki rozbudowie dróg dojazdowych do kolejnych działek oraz przygotowaniu odpowiedniej infrastruktury w terenie. Samorząd lokalny Dąbrowy Górniczej ma na to przedsięwzięcie otrzymać wspomnianych 48 mln złotych.

W ramach piątej edycji Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych łącznie prawie 650 mln zł trafi bowiem do woj. śląskiego, z czego około 400 mln zł zostanie przekazane do Zagłębia, właśnie na poprawę funkcjonowania stref przemysłowych, w tym budowę łączników do nich. Najważniejsza będzie nowa droga, czyli łącznik między drogą krajową nr 94, a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie. Na to przedsięwzięcie samorząd lokalny Sławkowa otrzyma wsparcie w wysokości 250 mln zł. Pieniądze dostanie też Częstochowa.

Strefa gospodarcza „Tucznawa” w Dąbrowie Górniczej to sprawdzone i chętnie wybierane miejsce przez inwestorów. W Tucznawie jest już sześć dużych podmiotów. W październiku 2021 roku SK hi-tech battery materials Poland, spółka należąca do koreańskiego koncernu SK Innovation, uruchomiła fabrykę separatorów do baterii litowo-jonowych, wykorzystywanych w akumulatorach aut elektrycznych. Firma rozbudowuje swój zakład, a wraz ze zwiększeniem produkcji, która ma sięgnąć 860 mln m kw. separatorów rocznie, będzie to wiodący zakład SK Innovation.

Od 2017 r. działa tam japońska fabryka NGK Ceramics, produkująca filtry cząstek stałych, robionych z węglika krzemu i stosowanych w samochodowych układach wydechowych. Działki inwestycyjne posiadają także Schade Polska (magazyny i logistyka), Outokumpu Distribution Polska (wyroby stalowe) i Instanta (produkcja kawy). Budowę zakładu finalizuje Convert Paper (produkcja tektury).

Kluczowym momentem dla tego miejsca było oddanie do użytku pod koniec 2014 r. nowej drogi o długości 9 km, która skomunikowała tereny inwestycyjne w Tucznawie z najważniejszymi drogami przebiegającymi przez Dąbrowę Górniczą – od przebudowanego węzła DK 94/ DW 790, poprzez DW 790, ul. Koksowniczą, ul. Gołonoską i nowy odcinek prowadzący przez Las Bienia do skrzyżowania z ul. Idzikowskiego. Przebudowa objęła też utworzenie rond na skrzyżowaniach: DW 790/Składowa, DW 790/Koksownicza, Koksownicza/Gołonoska, Gołonoska/Ząbkowicka/Związku Orła Białego.

Obszar inwestycyjna obejmuje 256 ha, z czego 211 ha to działki, na których można prowadzić działalność gospodarczą, a pozostała część przeznaczona jest dla niezbędnej infrastruktury, którą przygotowało miasto, m.in. dróg, chodników, sieci energetycznych, sieci wodno-kanalizacyjnych czy zbiorników retencyjnych. Ponad 130 ha jest już zagospodarowywanych przez firmy, a 81,6 ha czeka na nowych właścicieli.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera