Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zarząd Transportu Metropolitalnego wybiera wykonawców obsługi połączeń autobusowych za ponad 300 mln zł

PAP
PAP
W ramach działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonują tzw. metrolinie
W ramach działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii funkcjonują tzw. metrolinie ZTM
Zarząd Transportu Metropolitalnego wybiera wykonawców, którzy przez osiem lat blisko 40 autobusami obsłużą 17 linii przebiegających przez 16 miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W przetargu o wartości ok. 300 mln zł ZTM dostał cztery oferty.

To był jeden z największych przetargów w kraju

Ogłaszając przetarg w grudniu ub. roku ZTM akcentował, że to jedno z największych postępowań tego typu w kraju. Podzielono je na dwie części (obszary). Jak wynika z informacji na platformie zamówień Zarządu, w każdym z nich wpłynęły dwie oferty.

W pierwszej części, na sfinansowanie której ZTM przeznaczył 178,5 mln zł brutto, oferty złożyły konsorcja firm Lazar i PKS Południe (prawie 180 mln zł brutto) oraz PKS w Gostyninie i PKS w Tarnobrzegu (200,3 mln zł brutto). W drugiej części zamówienia - z budżetem niespełna 103,5 mln zł brutto - oferty złożyły firmy Kłosok (91,9 mln zł brutto) oraz Pawelec (89 mln zł brutto).

Zarząd szeroko informował o postępowaniu, zapraszając do składania ofert długoletniej współpracy przewoźników z Polski i spoza kraju.

Transport w ramach metropolii organizuje ZTM

Organizacja transportu publicznego to zadanie własne miast i gmin, w obrębie GZM przekazane przez samorządy członkowskie zrzeszającej je Metropolii. Utrzymywane jest ze składki zmiennej, opłacanej co roku przez gminy oraz z biletów.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia organizuje komunikację miejską poprzez swoją jednostkę budżetową - Zarząd Transportu Metropolitalnego. To jeden z największych organizatorów transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących wysyła 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do kilkudziesięciu operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na ok. 7 tys. przystanków.

W 2021 r. Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej, należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te dostają zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.

Poszerzają siatkę połączeń autobusowych w regionie

Pod kątem dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników, ogłaszane są postępowania, które m.in. mają pozwalać rozszerzać siatkę połączeń i uruchamiać kolejne tzw. linie metropolitalne. Są to linie finansowane bezpośrednio przez GZM, które mają uzupełniać ofertę transportową w regionie przed docelowym rozwojem sieci Kolei Metropolitalnej.

W ub. roku ZTM ogłaszał już takie przetargi, w większości rozstrzygnięte w częściach. Obecne postępowanie objęło co najmniej 25 mln wozokilometrów, do realizacji których potrzebnych będzie prawie 40 autobusów. Orientacyjną wartość zamówienia oszacowano na 308 mln zł. Dzięki podpisanym kontraktom zapewnione mają zostać połączenia na 17 liniach w 16 miejscowościach.

Zamawiana praca przewozowa ma być wykonywana m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach oraz Zabrzu.

Przetarg obejmuje m.in. dwie nowe linie metropolitalne: M12, której trasa ma biec od Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr oraz M13, która ma łączyć Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu.

Przetarg ma też zabezpieczyć pulę pracy przewozowej na zaplanowane w tym roku zmiany w układzie połączeń – tak na Śląsku, jak i w Zagłębiu. Kontrakty mają obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez osiem lat. Przetarg zakłada prawo opcji – zwiększenie łącznej pracy przewozowej.

Jako jeden z powodów ogłoszenia przetargu przedstawiciele ZTM wskazywali wolę odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej - z racji ich trudnej sytuacji kadrowej w grupie zawodowej kierowców.

Aktualne przetargi ZTM uwzględniają poprawę standardów w komunikacji miejskiej. Nowe umowy przewozowe zobowiązują przewoźników do stopniowego upowszechniania w pojazdach m.in. monitoringu, klimatyzacji, WiFi, odpowiedniego oświetlenia i informacji pasażerskiej, alkoblokad czy urządzeń przytrzymujących rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.(PAP)

autor: Mateusz Babak
mtb/ jann/

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera