Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bielsko-Biała oczyści ulice z reklam. Koniec ze szpeceniem miasta i krajobrazu?

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Reklamy znikną z Bielska-Białej.
Reklamy znikną z Bielska-Białej. Pixabay
Rada Miejska w Bielsku-Białej podjęła uchwałę o uporządkowaniu reklam w mieście. Szacuje się, że na dobry początek zniknie ich prawie 40 proc. Całkiem możliwe, że i więcej, bo uchwała w bardzo szczegółowy sposób określa zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych. Podobne zmiany zostaną wprowadzone w Bytomiu, gdzie od dawna mieszkańcy domagali się uporządkowania chaosu reklamowego.

Reklamy znikną z Bielska-Białej. Koniec z zaśmiecaniem miasta?

Od lat, nie tylko w Bielsku-Białej, słychać narzekania na zaśmiecanie przestrzeni miejskiej reklamami, które nie tylko szpecą miasto, ale poprzez swoją liczbę utrudniają życie kierowcom. W związku z tym Rada Miejska Bielska-Białej przyjęła tzw. uchwałę reklamową regulującą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Przyjęte zmiany mają na celu kształtowanie ładu przestrzennego, uporządkowanie przestrzeni publicznej miasta, poprawę estetyki i jakości przestrzeni oraz ochronę wyjątkowych walorów krajobrazowych Bielska-Białej, a co za tym idzie także poprawa wizerunku miasta.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Szczegółowe zasady i warunki

Uchwała reklamowa ustala bardzo szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach, a także dla obiektów małej architektury. Będzie obowiązywała w podziale miasta na dwa obszary, gdzie będą obowiązywały różne zasady i warunki, przy czym te bardziej restrykcyjne dotyczyć będą obszaru I – czyli ścisłego centrum miasta, gdzie występuje najwięcej obiektów zabytkowych, objętych ochroną konserwatorską. Obszar II obejmuje pozostałą część miasta.

Jak poinformował bielski magistrat, ten temat był bardzo długo procedowany z dwóch powodów. Pierwszym było to, że samorządowcy zastanawiali się nad rozwiązaniami, które zlikwidują nielegalne reklamy i szpecące miasto, a jednocześnie zapewnią branży reklamowej działającej zgodnie z prawem okres, w którym będą mogli dostosować swoją działalność do nowych rozwiązań, które przyjęła Rada Miejska. Drugą przesłanką były liczne wnioski i poprawki złożone przez podmioty zainteresowane kształtem uchwały reklamowej. Nad każdym z wniosków radni dyskutowali i w głosowaniu decydowali o jego przyjęciu bądź odrzuceniu.

Ostatecznie większość radnych obradujących w sali sesyjnej bielskiego Ratusza przyjęła uchwałę z uwzględnieniem poprawki Klubu Radnych Jarosława Klimaszewskiego. Uchwała z poprawką przewiduje 5-letni okres dostosowawczy dla tablic i urządzeń reklamowych nieumieszczonych na obiektach budowlanych oraz billboardów w obszarze II oraz 2-letni okres dostosowawczy dla pozostałych tablic i urządzeń reklamowych. Przepisy wynikające z uchwały reklamowej wejdą w życie po upływie 30 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

Jak szacuje bielski magistrat, na terenie miasta prawie 40 proc. reklam jest usytuowanych niezgodnie z przepisami prawa, więc zostaną usunięte.

Koniec z reklamową „wolną amerykanką” w Bytomiu

W Bytomiu również dojdzie do uporządkowania reklam w mieście, o co od dawna upominali się mieszkańcy podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Ostatecznie, 30 stycznia, bytomscy radni podjęli stosowną w tej sprawie uchwałę, która pozwoli zakończyć panujący chaos reklamowy.

Jak podał Urząd Miejski w Bytomiu, najczęściej bytomianie zwracali uwagę na „szyldozę” w Śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach, dlatego też projekt uchwały powstawał wiele miesięcy, a było to spowodowane skomplikowaną procedurą wymagającą dodatkowo wielu uzgodnień, m.in. z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

W myśl nowych przepisów, Bytom podzielono na trzy strefy. W strefie wrażliwej znalazło się Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta. Na strefę przyrodniczą składają się tereny zielone, a na komercyjną – pozostałe rejony miasta. Do każdej z części dostosowane zostały zapisy uchwały.

Przepisy określają dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach i ograniczają lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w uchwale jest dopuszczenie możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach. W strefie komercyjnej dopuszczone będzie stosowanie szyldów większego formatu w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych i produkcyjnych oraz stacji benzynowych.

W Bytomiu zmiany obejmą również gastronomię

Nowe przepisy wprowadzają również określone zalecenia dla ogródków gastronomicznych. Restauratorzy ujednolicą kolorystykę i będą korzystać z określonych materiałów w ogródkach gastronomicznych, będą też musieli zadbać o jednolity wystrój w ramach jednej kawiarenki.

- Ogródki usytuowane w strefie wrażliwej – czyli m.in. na bytomskim Rynku – powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych, powinny być ozdobione wyłącznie naturalną zielenią, a parasole i markizy stanowiące zadaszenie ogródków powinny mieć biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony kolor – poinformował bytomski urząd.

Na efekty przyjętej uchwały trzeba będzie poczekać.

- Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, wprowadzono okresy dostosowawcze. W przypadku siatek i banerów reklamowych czas na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały wynosi 12 miesięcy, szyldów – 2 lata. W przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – w strefie wrażliwej 5 lat, a w strefach komercyjnej i przyrodniczej – 8 od daty wejścia w życie uchwały reklamowej – wylicza UM Bytom.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera