MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi ekspresowej S1 Oświęcim Dankowice postępuje. Uwagę zwracają budowy wiaduktów nad zbiornikami wodnymi

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice to dla drogowców spore wyzwanie, bo część trasy biegnie nad zbiornikami wodnymiZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S1 Oświęcim - Dankowice to dla drogowców spore wyzwanie, bo część trasy biegnie nad zbiornikami wodnymiZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Ekspresowa „jedynka” na odcinku Oświęcim Dankowice będzie biegła nad kilkoma zbiornikami wodnymi, to stawy i zbiorniki retencyjne. Technicznie to spore utrudnienie dla budowlańców, którzy muszą wybudować wcześniej podpory wiaduktu w środku takiego zbiornika. Jak te prace wyglądają? Oto zdjęcia z marca tego roku. Przypomnijmy, że prace ruszyły tam dopiero jesienią ubiegłego roku.

To część 40-km odcinka S1 Mysłowice Kosztowy - Bielsko-Biała Suchy Potok

Jak już informowaliśmy, na tym dość długim odcinku (15,6 km) budowa drogi odbywa się w zupełnie nowym przebiegu. To część 40-kilometrowego, całkiem nowego odcinka śląskiej eskpresówki S1. Na trasie nowej drogi między Oświęcimiem i Dankowicami jest kilka zbiorników wodnych. Nowa dwupasmówka będzie przebiegała nad nimi, stąd obecnie trwają prace związane z budową podpór i przyczółków wiaduktów, które pozwolą poprowadzić trasę góra.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Drogowcy jak hydrotechnicy, budują wiadukt przez środek zbiornika wodnego

Budowa takich obiektów, choć dla drogowców niełatwa, jest dość widowiskowa zwłaszcza jeśli można ją zobaczyć z lotu ptaka. Jedną z najbardziej zaawansowanych budowli jest estakada, która będzie przebiegała na linią kolejową, drogą powiatową i stawem. Patrząc na tę inwestycję z lotu ptaka nie sposób nie zatrzymać wzroku na jednym z obiektów inżynierskich. Jak już kiedyś pisaliśmy, to obiekt, który na pierwszy rzut oka wygląda jak, niedawno pokazywana ze wszystkich stron, budowa przekopu Mierzei Wiślanej. Tu budowlańcy nic nie przekopują, wręcz przeciwnie usypali na stawie Tesznowiec sporą groblę. To część większego obiektu, estakady, która będzie przebiegała nad tym stawem. Dzięki nasypowi, inżynierowie z firmy PORR S.A. mogą, na środku stawu prowadzić prace i budować podpory prawie półkilometrowej estakady. Obiekt będzie miał 480 metrów długości i będzie przebiegał nad drogą powiatową w miejscowości Jawiszowice, nad wspomnianym stawem Tesznowiec oraz nad dwutorową linią kolejową Trzebinia – Zebrzydowice.

Ten odcinek S1 dostał pozwolenie na budowę we wrześniu 2022 roku

To jeden z pierwszych nowych odcinków S1, jaki uzyskał pozwolenie na budowę. Mowa o 40-kilometrowej trasie między Mysłowicami i Bielsko-Białą, podzielonej na kilka odcinków. Ten konkretny odcinek ma pozwolenie na budowę dopiero od września ubiegłego roku. Wykonawca otrzymał je po półtora roku od złożenia wniosku do wojewody. Procedura przeciągała między innymi dlatego, że nowa trasa ma przebiegać przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole.

Po oddaniu budowanych właśnie w okolicy Katowice Airport  dróg, dojazd do samego lotniska oraz do strefy cargo będzie dużo bardziej komfortowy. Będzie także można dojechać tam koleją. Budowana jest bowiem nowa linia kolejowa do lotniska.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebudowa układu drogowego w okolicy lotniska w Pyrzowicach...

Kiedy trasa S1 Oświęcim Dankowice będzie gotowa?

Jak już wspomnieliśmy, prace budowlane ruszyły dopiero jesienią ubiegłego roku. Pierwotnie ta część drogi ekspresowej S1 miała być gotowa w sierpniu 2023 roku, jednak patrząc na plac budowy i mając na uwadze wcześniejsze opóźnienia, związane z wydaniem pozwolenia na budowę, jest to niewykonalne. Zresztą, jak usłyszeliśmy w katowickim oddziale GDDKiA, wykonawca złożył już roszczenia terminowe, dotyczące tej inwestycji.

Prawdopodobnym terminem oddania tych prawie szesnastu kilometrów nowej trasy jest, jak się dowiedzieliśmy w GDDKiA, koniec roku 2024.
Budowa tego odcinka będzie kosztowała prawie 990 milionów złotych. Wykonawcą jest firma PORR S.A.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni