Wizualizacje kontra rzeczywistość: w Zawodziu coś nie wyszło
Na wizualizacjach Centrum Przesiadkowe „Zawodzie” wygląda dość nowocześnie, a charakterystycznym elementem całości jest pofalowana wiata nad budynkiem obsługi podróżnych i peronami tramwajowymi. Wiata jest już gotowa, ale efekt końcowy daleki jest od oczekiwanego...
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Na wizualizacjach konstrukcja była lekka i subtelna w formie. W rzeczywistości jest natomiast przyciężka, toporna i zdecydowanie brak tu lekkości.
Niestety to nie pierwszy raz, gdy wizualizacje planowanych w Katowicach inwestycji nijak się mają do ich końcowego efektu. Przykładem niech będzie katowicki rynek, a ostatnio także inny katowicki węzeł przesiadkowy – Międzynarodowy Dworzec Autobusowy „Sądowa”.
Musisz to wiedzieć
Przy Sądowej również miało być spektakularnie – tak obiecywały wizualizacje, a wyszło jak wyszło. W obu przypadkach – przy Sądowej i w Zawodziu – zdecydowanie inaczej i gorzej niż na wizualizacjach wyglądają właśnie wiaty centrów przesiadkowych.
Centrum Przesiadkowe „Zawodzie” kosztuje około 83 mln zł
Dodajmy, że CP „Zawodzie” powstaje na terenie dawnej pętli tramwajowej w rejonie ulic Bagiennej, Krakowskiej, Łącznej i 1 Maja. Będzie to najdroższy węzeł przesiadkowy w Katowicach. Wykonawcą jest konsorcjum, którego liderem jest firma ZUE z Krakowa. Kontrakt na realizację opiewa na 83 mln zł. Budowa rozpoczęła się w 2018 roku i powoli dobiega końca.
Na terenie węzła - pod wiatą - powstał budynek obsługi podróżnych (ma 365 m kw. powierzchni), który pomieści zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety. Obok są parkingi dla 405 samochodów, wiaty dla 36 rowerów oraz miejsca postojowe dla autobusów i punkty postoju Kiss&Ride.
Nie przegap
Trzy centra przesiadkowe w Katowicach
Węzeł „Zawodzie" to jedno z trzech centrów przesiadkowych budowanych obecnie w Katowicach. Kolejne powstają przy ulicy Sądowej przy wjeździe do centrum miasta od strony ulicy Chorzowskiej oraz w rejonie pętli tramwajowej w Brynowie.
Węzły w Zawodziu oraz Brynowie będą miały podobną funkcję: mają integrować komunikację publiczną oraz indywidualną, czyli skłonić kierowców do przesiadki z samochodu na tramwaj, albo autobus. To dlatego zarówno w Zawodziu, jak i Brynowie zaplanowano przy centrach duże parkingi.
Zobacz koniecznie
Z kolei CP "Sądowa" to przede wszystkim nowy Międzynarodowy Dworzec Autobusowy w Katowicach, który ma integrować komunikację autobusową: tę miejską z dalekobieżną, w tym międzynarodową. Przy Sądowej parking dla samochodów osobowych też jest, ale niewielki. Dodajmy, że "Sądowa" jest już gotowa, ma zostać otwarta jeszcze w te wakacje, ale dokładnego terminu dotąd nie potwierdzono.
Tymczasem jedyne dostępne katowickie centrum przesiadkowe to jak na razie niewielki węzeł w Ligocie naprzeciw dworca kolejowego. CP "Ligota" zostało otwarte pod koniec 2018 roku.
Nie przeocz
Bądź na bieżąco i obserwuj

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?