Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko w Pyrzowicach w latach 90. i dziś to jak dwa różne światy. Sporo się tu zmieniło. Mamy zdjęcia

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Dziś lotnisko w Pyrzowicach to miejsce godne naszej części Europy, nowoczesne terminale, duży pas startowy, ogromna płyta parkingowa, nowoczesny terminal i hangary cargo. Tymczasem nieco ponad 20 lat temu stał tu jedynie niewielki budynek zwany terminalem pasażerskim, pas startowy był krótszy, a cała infrastruktura, z które dziś korzystają pasażerowie po prostu jeszcze nie istniała. Nie wierzycie? Zapraszamy na wycieczkę w czasie…

Dziś nowoczesny port lotniczy, ale w latach 90. dopiero raczkował...

Katowicki Port Lotniczy im. Wojciecha Korfantego – to dziś nowoczesne lotnisko, z którego chętnie mieszkańcy województwa śląskiego latają czarterami na wakacje, lub korzystają z całej sporej siatki połączeń regularnych. Do dyspozycji pasażerów są nowoczesne terminale, parkingi, jest nowy większy pas startowy, nowa większa płyta parkingowa, nowe hangary techniczne, terminal cargo, nowoczesna wieża kontroli lotów.
Tylko tym roku szacuje się że z lotniska skorzysta około 4,5 mln pasażerów. A plany rozwojowe tego miejsca sięgają już przyszłości, w której będzie stąd latało około 10 mln pasażerów.

INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE

Najpierw rządziło tu wojsko...

Nie zawsze jednak tak było. Lotnisko w ciągu nieco ponad 20 ostatnich lat przeszło ogromną metamorfozę.
W 1994 roku Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. przejęło od P.P. Porty Lotnicze infrastrukturę do obsługi ruchu cywilnego. Trzeba przyznać, że była to bardzo skromna infrastruktura – składał się na nią niewielki terminal pasażerski o powierzchni 550 metrów kwadratowych,który od południa graniczył z parkingiem dla 125 pojazdów, a od północy z niewielką płytą postojową, na której jednocześnie mogły stać cztery samoloty wielkości Tu-134. W północno-wschodniej części lotniska znajdowała się, ciągle używana przez wojsko, druga płyta postojowa. Użytkowana wspólnie z armią droga startowa miała 2380 metrów długości.
Wojsko opuściło lotnisko na dobre dopiero w 1999 roku. Wtedy właśnie otworzyły się możliwości rozbudowy tego portu lotniczego.
Na początku spółka zarządzająca lotniskiem skupiła się na rozbudowie istniejącego terminalu pasażerskiego. Odbywało się to w kilku etapach w latach 1994 - 2004. W tym czasie powierzchnia terminalu pasażerskiego wzrosła z 550 m kw. do 7 600 m kw. To była już spora różnica jakościowa dla pasażerów. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku GTL S.A. zdecydowało o budowie terminalu towarowego.

7 lipca uroczyście otwarto nowy hangar techniczny na lotnisku w PyrzowicachZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Nowy hangar techniczny otwarty na lotnisku w Pyrzowicach. Pr...

- W tym przypadku prace także podzielono na etapy, były realizowane w latach 1996, 1998 i 2000. Ostatecznie powstał obiekt o powierzchni 5 700 metrów kwadratowych. Pierwszym użytkownikiem nowej infrastruktury została w sierpniu 1996 roku firma kurierska DHL – mówi Piotr Adamczyk, rzecznik Katowice Airport.

Większa droga startowa i droga kołowania na lotnisku w Pyrzowicach

Jedną z ważniejszych inwestycji było powiększenie istniejącej drogi startowej. Zdecydowano o poszerzeniu z 15 do 23 metrów głównej, równoległej do drogi startowej, drogi kołowania. Na przełomie wieków wydłużono także o 420 metrów drogę startową, która osiągnęła długość 2 800 metrów.
Ruch na śląskim lotnisku wzrastał regularnie, dlatego kolejne inwestycje w tym miejscu były oczywistością. Wybudowano m.in. nową cywilną wieżę kontroli lotniska obok terminalu pasażerskiego. Kontrolerzy zaczęli pracę w nowej wieży w 2000 roku. Wieża miała 23 metry wysokości. W 2019 roku zastąpiła ją kolejna, nowoczesna budowla – nowa wieża kontroli lotów. Z racji kształtu niemal od razu ochrzczona mianem „termosu”. Ta nowoczesna budowla mająca 46 metrów wysokości, jest najwyższą tego typu konstrukcją w Polsce. Podczas budowy zadbano o odpowiednie wyposażenie przyszłych pracowników obiektu w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, dzięki którym obsługa ruchu powietrznego i zapewnienie bezpieczeństwa są znacznie prostsze.

Rosły nowe terminale pasażerskie

Wracając do kolejnych inwestycji, w 2007 roku GTL SA oddało do użytku drugi terminal pasażerski, który nosi oznaczenie B. W ten sposób spółka przygotowała infrastrukturę lotniska pod przystąpienie Polski do Strefy Schengen. W pierwszym terminalu, który otrzymał oznaczenie A, obsługiwany był ruch wylotowy i przylotowy z krajów Non-Schengen, a w nowym terminalu B do i ze Strefy Schengen. Po oddaniu terminalu B do użytku powierzchnia terminali pasażerskich pyrzowickiego lotniska wzrosła do 21 300 metrów kwadratowych.
Jak podają przedstawiciele lotniska, w 2007 roku rozpoczął się największy w historii portu program inwestycyjny, który trwa. W momencie startu programu inwestycyjnego powierzchnia wszystkich nawierzchni lotniskowych (droga startowa, drogi kołowania, płyty postojowe) wynosiła 33 ha. W połowie 2022 roku łączna powierzchnia wszystkich nawierzchni wynosiła już 89 ha. W 2007 roku, powierzchnia obiektów kubaturowych (terminale pasażerskie, terminal cargo i strefa hangarowa) wynosiła około 31,4 tys. m kw. W połowie 2021 roku łączna powierzchnia wszystkich obiektów kubaturowych wynosiła już 69 tysięcy metrów kwadratowych.
W latach 2008-2018 powstała nowa droga startowa o długości 3 200 metrów wraz z systemem dróg kołowania, rozbudowano płyty postojowe dla samolotów pasażerskich, wybudowano nowe stanowiska postojowe dla frachtowców oraz płytę do odladzania samolotów, zmodernizowano nawierzchnię starej drogi startowej i przekształcono ją w drogę kołowania. Gruntownie zmodernizowany i rozbudowany został terminal pasażerski A. Wybudowano nowy terminal pasażerski C, który przejął funkcje przylotowe terminali A i B. Rozbudowano bazę do obsługi technicznej samolotów. Istniejący hangar przeszedł generalny remont, obok niego powstał nowy obiekt, w którym równolegle można serwisować dwa samoloty wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. W południowo-wschodniej części portu wyrosła nowa strefa cargo, której centralny punktem jest terminal towarowy o powierzchni 12 000 m kw.

Budowa nowej linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach przebiega zgodnie z harmonogramem twierdza przedstawiciele PKP PLK S.A. Na zdjęciach widać m.in. stację Pyrzowice Lotnisko i kolejowy wiadukt nad autostradą A1Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Pyrzowice: budują kolej do lotniska. Będzie gotowa pod konie...

Boom inwestycyjny na lotnisku w Pyrzowicach trwa

Do lipca 2022 roku zakończono rozbudowę parkingu P1 oraz płyty postojowej cargo, powstała centralna wartownia, przebudowano i rozbudowano terminal pasażerski B. Zakończono rozbudowę bazy do obsługi technicznej samolotów, powstał trzeci hangar wraz z przedhangarową płytą postojową o powierzchni 6,5 hektara.
To nie wszystko, bo spółka GTL ma kolejne wielkie plany inwestycje, m.in. budowę bazy paliw dla lotniska, czy rozbudowę terminala cargo. Mówił o niej kilka tygodni temu Artur Tomasik, prezes spół GTL S.A.

- Mamy już przygotowany projekt koncepcyjny nowego terminala cargo. Będzie miał około 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Zamierzamy rozpocząć inwestycję w przyszłym roku – powiedział Artur Tomasik. - Kolejna ważna inwestycja, którą ze względu na covid przesunęliśmy to budowa nowej bazy paliw, z możliwością transportu paliwa poprzez składy kolejowe. Mamy już pozwolenie na budowę, jest wizualizacja. Czekamy na pieniądze – mówi prezes.

W planach jest jeszcze jedna, największa inwestycja, na którą z pewnością potrzeba będzie bardzo dużo pieniędzy. To rozbudowa terminalu pasażerskiego A. jest konieczna, bo z roku na rok wzrasta liczba pasażerów korzystających z terminali lotniczych. Obecne obiekty mają określoną przepustowość. Plany nowego, zintegrowanego terminalu powstawały podczas pandemii.

Nowa wieża na lotnisku w Pyrzowicach oficjalnie otwarta. Ma 46 metrów wysokości. Jest to aktualnie najwyższy obiekt o takim przeznaczeniu w Polsce

Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku w Pyrzowicach jest naj...

- Postawiliśmy w czasie COVID-u nie marnować czasu i przygotowaliśmy ostateczny projekt koncepcji rozbudowy terminalu A, najstarszego terminalu lotniska. Zrobiliśmy to z firmą ARUP. To jest projekt, przygotowujący nasz port do przepustowości rzędu 12-15 milionów pasażerów rocznie. Gdyby nie COVID, osiem milionów pasażerów mielibyśmy już w następnym roku. W przyszłości w Pyrzowicach będzie jeden zintegrowany terminal, który zastąpi terminal A. To będzie terminal na 80 tysięcy metrów kwadratowych. W pierwszym etapie planujemy wybudować powierzchnię 50 tysięcy metrów kwadratowych. Za jakieś sześć, siedem lat, właśnie taki obiekt powinien się pojawić w Pyrzowicach. Taka przyszłość czeka nasze lotnisko - mówił Tomasik.

Tymczasem zapraszamy państwa do obejrzenia galerii archiwalnych zdjęć lotniska w Pyrzowicach. Szczególne wrażenie robią zdjęcia z lat 90. Zwłaszcza jeśli uświadomimy sobie jak obecnie wygląda Katowice Airport.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera