Powstanie trzeci pas na A4 Katowice - Kraków? Stalexport chce budować, ale stawia państwu jeden warunek. Musi dostać nową koncesję

Dorota Niećko
Dorota Niećko

Wideo

Zobacz galerię (15 zdjęć)
Trzeci pas na autostradzie do Krakowa jest konieczny. Droga jest przygotowana do rozbudowy, zarządca jest gotów, by trzeci pas na A4 Katowice - Kraków wybudować. Stawia jednak państwu warunek: przedłużenie koncesji. - Tak, by inwestycja nam się zwróciła - powiedział 2 grudnia 2019 w Katowicach Emil Wąsacz, prezes zarządu Stalexportu SAM.

- Jesteśmy gotowi, by wybudować trzeci pas na autostradzie A4 Katowice - Kraków - zadeklarował 2 grudnia 2019 w Katowicach Emil Wąsacz, prezes zarządu spółki Stalexport Autostrada Małopolska SA. Ale to wcale nie znaczy, że trzeci pas powstanie. SAM oczekuje bowiem w zamian za tę budowę przedłużenia koncesji na zarządzanie trasą.

Czytaj także

Przypomnijmy. Koncesję na A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Małopolska ma od 1997 roku. Obowiązuje do 2027 roku. Część drogi - odcinek Katowice (od węzła Murckowska) - Myslowice (ok. 10 km) jest darmowy, za odcinek Mysłowice Brzęczkowice - Kraków Balice - trzeba płacić.

W sumie to 60 km, płatne - 49 km. Autostrada na tym fragmencie ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Każdej doby w tym roku przejeżdża nią ponad 46 tys. pojazdów. O dobudowie trzeciego pasa mówi się od lat. I od lat nic się nie dzieje.

- Widzimy potrzebę trzeciego pasa - przyznaje Mariusz Serwa, wiceprezes zarządu SAM. - W końcu ruch na A4 przekroczy 50 tys. pojazdów na dobę i dalej będzie rósł. Dobrze byłoby pomyśleć o zrobieniu czegoś nie wtedy, gdy już będzie przelewał się ten ruch, ale wtedy, kiedy jest jeszcze czas.

I przypomina, że z technicznego punktu widzenia, autostrada między Katowicami a Krakowem jest przygotowana na taką inwestycję - między pasami jest obecnie bardzo szeroki pas zieleni, który został tu zostawiony podczas budowy. Właśnie z zamysłem, że będzie to miejsce pod przyszły trzeci pas.

- Oczywiście rozbudowa wiąże się z przebudową mostów. To jest do zrobienia. Czy my jesteśmy w stanie to zrobić? Tak - zapewnia wiceprezes Serwa. Jakie są choćby szacunkowe koszty takiej inwestycji? Tego nie wiadomo, nikt nie zaczął nawet przygotowań do projektowania. - Wszystko trzeba uzgodnić ze stroną publiczną - dodaje Serwa. I podkreśla, że propozycja Stalexportu nie spotkała się z zainteresowaniem ze strony państwa. - Mamy nadzieję, że wrócimy do tematu. Warto to zrobić - ocenia wiceprezes SAM.

Emil Wąsacz, prezes SAM mówi, że z zapisów koncesji nie wynika, by Stalexport, zarządca drogi, był zobligowany do wybudowania tego pasa samodzielnie. Zarządca ją wybuduje, ale pod warunkiem przedłużenia koncesji.

- Jesteśmy w gotowości - mówi prezes SAM. - Pojęcie gotowości nie oznacza oczywiście, że czekamy z łopatą. Złożyliśmy taką propozycję wobec państwa

- Jesteśmy w gotowości - mówi prezes SAM. - Pojęcie gotowości nie oznacza oczywiście, że czekamy z łopatą. Złożyliśmy taką propozycję wobec państwa. Warunkiem było wydłużenie koncesji, oczywiście w formie proporcjonalnej do poniesionych na budowę trzeciego pasa wydatków, tak, byśmy mogli liczyć na ich zwrot. Nie było zainteresowania. Ostatni raz taką propozycję składaliśmy kilka lat temu. Potem jej nie ponawialiśmy. Ileż razy można przychodzić z tym samym tematem? Ale nasza deklaracja jest cały czas aktualna

99 proc. wpływów do spółki to opłaty za przejazd, pobierane od kierowców. Reszta - z wynajmu pomieszczeń w budynkach przy Mickiewicza w Katowicach (wieże Stalexportu) czy z najemców MOP-ów. Na razie kokietuje kierowców obniżką cen za przejazd, pod warunkiem, że będą płacić automatycznie, przez aplikację Autopay lub urządzenie A4Go.

Zobaczcie koniecznie

Obniżka opłat za A4 będzie od 1 stycznia 2020 do końca marca 2020. Ile zapłacimy?

  • Auta kategorii pierwszej - zamiast 10 - 7 zł na każdej bramce, czyli nie 20, a 14 zł.
  • W kat. drugiej i trzeciej - obniżka z 20 do 17 zł na każdej bramce
  • Pojazdy kat. 4 i 5 - z 35 do 30 zł na każdej bramce

W 2018 roku Stalexport spłacił już Skarb Państwa, jeśli chodzi o tzw. refundację kredytu, jaki państwo zaciągnęło jeszcze przed przekazaniem koncesji. Kredyt w wysokości 222 mln zł spłacało państwo, ale Stalexport musiał go zrefundować.

W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady miała 266,2 mln zł przychodu i zysk netto na poziomie 46,8 mln zł. W okresie 3 kwartałów 2019 r. koszty związane z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 88,8 mln zł.
A4 Katowice - Kraków powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80. Pierwsze opłaty zarządca pobrał od kierowców w poniedziałek 5 kwietnia 2000 roku.

Nie przegapcie

Nie przegapcie

Komentarze 132

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ala

Emilku, żaden Polak oprócz was pracujących w tej spółce i waszych włoskich wlascicielow czeka z utęsknieniem jak 2027 by was wy...ć . Odliczamy do otwarcia szampana!

S
Spaw
7 grudnia, 21:15, KAT:

Jestem "ZA" wydaniem Nowej Koncesji firmie Stalexport S.A. na rozbudowę 3 pasa ruchu. Jeden WARUNEK. Stara Koncesja i umowa z RZĄDEM jak i NOWA ma być JAWNA. Podana do publicznej wiadomości.

Koniec z oszukiwaniem SPOŁECZEŃSTWA. Czy prezes to rozumie?

Prezes rozumie? Przepraszam. Pan Prezes. Pamiętamy go jako pomocnika majstra w HK. Ten etap mocno odcisnął się na jego widzeniu rzeczywistości. A... jeszcze działacz związkowy. No i animator nauk przedmałżeńskich.

G
Gość

złodziej chce coś budować

G
Gack

Nie potrafią dwóch pasów drożnych utrzymać a chcą trzeci budować. Po co? Żeby jeszcze więcej remontów robić. Albo te remonty to ściema. Słupki postawią i coś tam dłubią, żeby mniej kasy odprowadzać do ekranu państwa.

B
Borys klinga

He he wszędzie buduje się 4 a nawet 5 pas a u nas trzeci, ładnie jesteśmy we du... ie

Z
Zty

Nie przedłużać! Przeczekać złodzieji, a potem wybudować trzeci pas!!!

K
Krakus

A4 zostawic obecnym zlodziejom a pomyslec o nowej autostradzie.

M
MW

[wulgaryzm]ć tych złodziei z powrotem do włoch, wąsacza do kryminału, pas może wybudować generalna

K
KAT

Jestem "ZA" wydaniem Nowej Koncesji firmie Stalexport S.A. na rozbudowę 3 pasa ruchu. Jeden WARUNEK. Stara Koncesja i umowa z RZĄDEM jak i NOWA ma być JAWNA. Podana do publicznej wiadomości.

Koniec z oszukiwaniem SPOŁECZEŃSTWA. Czy prezes to rozumie?

G
Gość

A przepraszam bardzo złodzieje że Stalexportu to są nie tykalni. Gorszej mafii nie widziałem za marny skwerek nonstop remontowanej autostrady bo jak by nie było to autostrada zaczyna się od co najmniej trzech pasów a ta ma dwa i nonstop naprawiane co najmniej jeden. Tak idiotyzmu na świecie nie widziałem. LUDZIE JAK MOŻECIE TO OMIJAJCIE A4 OD KRAKOWA DO KATOWIC I ODWROTNIE LEPSZA I SZYBSZĄ ALTERNATYWA JEST OBWODNICA PRZEZ JAWORZNO SZYBKO BEZ KASY I SPOKOJNIE POLECAM.

d
dsdasd

w ktorym normalnym kraju autostrady kontroluje prywatna firma ? wonsacze won, autostrady to wlasnosc polakow

M
Mysz

Znowu rozkopią i zostawią na niewiadomo ile, a potem ŁASKAWIE skończą...DAREMNY FUTER.. Mieszkam na Śląsku i mąż pod sam Krakow JADĄC PRZEZ WSIE DOJEDZIE W 1,5 godz...

G
Gosc

Wybudowac drugi pas doOlkusza

G
Gość
6 grudnia, 9:31, Kierowca123:

Za te ceny które ciągną już dawno powinno tam być 5 pasów w każdą stronę. Jesli państwo dam im koncesję na dalsze lata to będzie złodziejstwo do potęgi.

👍

W
Weź się umyj
7 grudnia, 08:26, Damian:

Nową koncesję? Zgodnie z umową mieli rozbudować autostradę po osiągnięciu bodaj 10000 pojazdów na dobę. To się stało jakieś 15 lat temu. Gdzie ten 3 pas? Niech zrobią trzeci, a, po przedłużeniu (albo nawet przed) koncesji, budują czwarty. Bo to jest kpina.

Dobrze się czujesz? W ogóle dopuszczasz jakąkolwiek możliwość przedłużenia koncesji tym s..synom?

Jeśli nie da się tej umowy natychmiast zerwać - to trudno, to przecierpieć jeszcze te parę lat "końcówki" (nękając ich w tym czasie maksymalnie wszelkimi możliwymi kontrolami) - i zaraz potem WON, WĄSACZE! Won do więzienia.

Ta droga ma powrócić do użytkowania publicznego, bez żadnych opłat. Ktoś tam niżej słusznie napisał, ze szlaki komunikacyjne powinny być publicznie dostępne. Jeśli prywatyzować drogi - to czemu nie chodniki (a jak ktoś nie chce płacić, to niech się nauczy fruwać)?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3