MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Torowisko tramwajowe w Bytomiu jest źle wykonane? Nic podobnego. Wykonawca wyjaśnia, że prace przy remoncie jeszcze się nie zakończyły

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Torowisko przy UM w Bytomiu nie jest skończone - wykonawca wyreguluje ułożenie torów. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Torowisko przy UM w Bytomiu nie jest skończone - wykonawca wyreguluje ułożenie torów. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Paweł Kurczonek / Polska Press
Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu poinformował w komunikacie z 27 lutego, że praktycznie gotowy jest odcinek torowiska tramwajowego w rejonie Urzędu Miejskiego. Innego zdania są pasażerowie, którzy narzekają na kiepską jakość wykonania – nierówne tory i niski komfort jazdy. Wykonawca inwestycji, wyjaśnia, że wbrew komunikatowi MZDiM, prace przy remoncie nie zostały jeszcze zakończone. Tory będą wyregulowane, a wszelkie nierówności znikną.

Torowisko tramwajowe przy Urzędzie Miejskim w Bytomiu nie jest ukończone

Informację bytomskiego MZDiM o końcu remontu poddał w wątpliwość jeden z mieszkańców. W wiadomości przesłanej do redakcji, przebudowę torowiska linii numer 19 ocenił, jako źle wykonaną.

- To co widzę, wygląda dopiero jak przygotowanie do wykonania tej inwestycji. Jadąc tramwajem nie da się odczuć kolosalnej poprawy komfortu jazdy, nadal buja i tramwaj pokonuje górki jak przed przebudową. Dodatkowo w niektórych miejscach "już gotowego torowiska" można zaobserwować sytuacje, że tory wiszą w powietrzu i uginają się pod przejeżdżającymi tramwajami – pisał rozdrażniony pasażer.

Więcej na ten temat można przeczytać w załączonym artykule.

Jak się okazuje, komunikat MZDiM informujący o zakończeniu inwestycji był przedwczesny. Tomasz Jabłeka z firmy Contraxim, wykonawcy inwestycji, wyjaśnia, że remont odcinka torowiska pomiędzy ul. Sądową oraz Chrzanowskiego nie został zakończony.

- Wykorzystując przerwę w ruchu tramwajów spowodowaną przebudową ul. Sądowej (inwestycja realizowana przez Firmę Eurovia), wykonawca wykonał prace torowe w zakresie umożliwiającym przywrócenie komunikacji tramwajowej na przedmiotowym odcinku, zabudował zatem torowisko na podkładach, w prefabrykowanej płycie podtorowej oraz w tzw. podlewie ciągłym – informuje Tomasz Jabłeka.

Tłumaczy, że metody zabudowy torowiska różnią się w zależności od przyjętej technologii. W przypadku zabudowy toru w płytach podtorowych oraz w tzw. podlewie ciągłym, tory układane są od razu na założonej, projektowanej wysokości. Inaczej jest w przypadku torowiska na podkładach.

- W zależności od zastosowanego kruszywa, tor zabudowywany jest ok. 5 cm poniżej projektowanej wysokości. Po montażu szyn do podkładów, torowisko jest regulowane przy pomocy zmechanizowanej podbijarki – tłumaczy Tomasz Jabłeka.

Regulacja ułożonych torów polega na dopasowaniu ich do zaprojektowanej osi, a także podniesieniu do odpowiedniej wysokości i dopasowaniu ewentualnych przechyłów. Tomasz Jabłeka podkreśla, że bytomskie torowisko oddano do użytku pod pewnymi rygorami, jednak ze względu na warunki pogodowe, m.in. niskie temperatury, regulacja sytuacyjno-wysokościowa, potocznie nazywana podbiciem toru, nie została jeszcze wykonana, stąd nierówności i dyskomfort, na które narzekają pasażerowie.

Nierówności torowiska przy UM w Bytomiu zostaną usunięte

Prace związane związane z remontem torowiska na odcinku od ul. Łokietka do siedziby SRK przy ul. Strzelców Bytomskich są w toku. Trwa tu regulacja sytuacyjno-wysokościowa toru na podkładach wraz z uzupełnieniem tłucznia w torowisku, prowadzone są również roboty brukarskie, czyli zabudowa obrzeży wzdłuż torowiska, budowa dwóch nowych peronów, przebudowa dojścia do przejścia dla pieszych oraz dojazdu do pływalni. Ponadto odtworzona będzie nawierzchnia chodnika na odcinku Przystanek Bytom Urząd Miasta - Pływalnia kryta, wykonana zostanie również zabudowa nowych konstrukcji wsporczych wraz z przebudową sieci trakcyjnej. Modernizacji doczeka się również obiekt nad DK94, odnowione zostaną przyczółki, filary i płyty pomostu.

- Prace będą realizowane na bieżąco, a podbicie toru nastąpi w momencie całkowitego wstrzymania komunikacji tramwajowej na potrzeby przebudowy torowiska w zakresie skrzyżowania Chrzanowskiego i Tarnogórskiej – informuje Tomasz Jabłeka.

Dopiero, gdy te prace zostaną zrealizowane, można będzie mówić o zakończeniu remontu. Do tego czasu pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. Jak mówi Tomasz Jabłeka, wstępny termin realizacji przewidziany jest na lipiec-sierpień bieżącego roku. Wszelkie nierówności torowiska i dyskomfort podczas jazdy powinny do tego czasu zniknąć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Szczyt NATO. Ogromne wsparcie dla Ukrainy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni