Ujawniamy tajemnicę falowania DTŚ w Zabrzu. Czy ktoś za to odpowie? To trzecie frezowanie DTŚ

Maria Olecha-Lisiecka
Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami i korkami na DTŚ. Drogowcy zajmują dwa pasy w kierunku Katowic Arkadiusz gola
Wkrótce miną dwa lata, od kiedy kierowcy jeżdżą DTŚ od centrum Zabrza do granicy z Gliwicami. Droga wciąż „faluje”. I nie wiadomo, czy przestanie. A tymczasem frezowanie asfaltu powoduje gigantyczne korki i wściekłość kierowców. Dlaczego tak się dzieje z DTŚ? Czytajcie nasze ustalenia.

Nawet do końca tygodnia potrwa frezowanie Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu. Drogowcy dziś rano mają zająć dwa pasy w kierunku Katowic. To oznacza jedno: kilometrowe korki. Bowiem dla kierowców pozostanie tylko jeden, prawy pas jezdni. O utrudnieniach kierowcy są informowani już po wyjeździe z tunelu w Gliwicach.

W zeszłym tygodniu drogowcy frezowali pasy w kierunku Gliwic. Prace wykonuje firma Eurovia, generalny wykonawca budowy DTŚ w Zabrzu na odcinku od ronda w rejonie ul. de Gaulle’a do granicy z Gliwicami, na wniosek Urzędu Miejskiego w Zabrzu.

Odcinek ten, przypomnijmy, został oddany kierowcom w sierpniu 2014 roku. I już niespełna pół roku później pojawiły się na nim pierwsze muldy. Asfalt „falował” na każdym pasie, w obu kierunkach.

- Powodem pofalowania nawierzchni są reakcje chemiczne zachodzące w warstwach nasypu drogowego. Wskutek tych reakcji jeden ze składników mieszanki użytej do budowy nasypów wykazuje tendencje do zwiększania swojej objętości - wyjaśnia Małgorzata Nowakowska, manager ds. komunikacji w firmie Eurovia.

Adam Kołatek, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu, tłumaczy, że do budowy drogi użyta została mieszanka, która składa się z wielu składników, wśród których jest m.in. anhydryt. To on po połączeniu z wodą wchodzi w reakcję chemiczną dając etryngit. I pęcznieje powiększając swoją objętość... 17-krotnie.

Niestety, czas pokazał, że frezowanie jezdni niewiele pomaga. Pojawiają się kolejne wybrzuszenia. Dlatego konieczne były i są kolejne frezowania. To, które trwa od ubiegłego tygodnia, jest już w sumie trzecią próbą tymczasowego rozwiązania problemu.

- Te prace to działania doraźne, polegające na sfrezowaniu nierówności, w celu poprawy bezpieczeństwa i komfortu jazdy - przyznaje Małgorzata Nowakowska z Eurovii.
Adam Kołatek mówi wprost: - Proces wypiętrzania się asfaltu nie ustępuje, niestety. Nie wiemy, kiedy to się zmieni. Ale cały czas monitorujemy sytuację, zwołujemy przeglądy gwarancyjne i przeglądy specjalne - zapewnia Kołatek. Od momentu otwarcia drogi były już co najmniej cztery takie przeglądy.

Nowakowska podkreśla jednak, że Eurovia nie unika odpowiedzialności i szuka rozwiązania docelowego. Ma nim być remont niespełna 3-kilometrowego odcinka DTŚ-ki.

- Współpracujemy z dwoma niezależnymi zespołami ekspertów z Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie w celu opracowania docelowego programu naprawczego - zapowiada Nowakowska.

Jak się dowiedzieliśmy, w lipcu ma się odbyć spotkanie przedstawicieli Eurovii, DTŚ SA i zabrzańskich urzędników. - To będzie ważne spotkanie, na którym przeanalizujemy wyniki raportu ekspertów, wyniki badań i pomiarów geodezyjnych - mówi Adam Kołatek.

Kiedy zatem może rozpocząć się naprawa średnicówki, która usunie przyczynę, a nie jedynie skutki wypiętrzania się jezdni? Kołatek otwarcie przyznaje, że tego nie wiadomo, bo... droga cały czas „faluje”.

- Cały czas czekamy aż nasyp przestanie „pracować”. Proszę mi wierzyć, że byłoby nam łatwiej, gdyby ktoś w Polsce miał już kiedyś taki problem jak my. Ale tutaj badać trzeba wszystko po raz pierwszy - wyjaśnia urzędnik. Dodajmy, że odcinek jest w okresie gwarancyjnym, jednak od momentu stwierdzenia tak poważnej wady, została ona wstrzymana. - Nie ma więc obawy, że trzyletnia gwarancja minie, a naprawy nie będzie. Zresztą wykonawca deklaruje, że ją wykona - kończy Kołatek.

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

NO NIESTETY LUDZIE ASFALT TRZEBA NAPRAWIĆ BEZ ROBÓT DROGOWYCH BY MY NIE MIELI DRÓG PRZECIEŻ POCZYMŚ JEZDZIĆ MUSIMY UMNIE WYMIENIAJĄ SIEĆ CIEPŁOWNICZĄ

g
gryfny gorol

przyczyna jest oczywista - wykonawstwo powierzono ślonzokom. Tak jakby nikt nie wiedział, że wszystko do czego się nadają bez nadzoru to zbieranie węgla na hałdach.

A
Andreas

Mądry karlus nojpiyrw by to na szczurach wypróbowoł, a potym kłod na drogi.

L
Lok

Chciałem dzwonić kruszywa hutnicze na budowę nasypow to usłyszałem że czarne pokopalniane lepsze bo za 3zł tona a nie 15zł tona. Kalkulacja była na do 20zł za tone, więc przy 3 sporo zostało w kieszeni. Decyzja osoby odpowiedzialnej za dostarczanie materiałów na budowę. Brawo. Jakoś na innych odcinkach gdzie wózkiem hutnicze takich problemów nie ma. Pan zarobił od wyboru materiału- to najważniejsze. Bark nadzoru, czyli wina w 100% po stronie wykonawcy i częściowo po stronie zleceniodawcy. Ale cóż, takie rzeczy tylko w Zabrzu.

o
ooo

Nawałka za grube miliony. Kiedy będą zatrzymania nadzoru w UM Zabrze.

j
jaja

To kolejny sukces Dyrektora Ladzińskiego. Kompetentny fachowiec od czasów PRL.

K
Komicy z tych drogowców.

Jaki poziom urzędników taka DTŚ. Zamiast pilnować norm, standardów to odebrali bubel. A teraz dyrektor tłumaczy ,że "byłoby nam łatwiej, gdyby ktoś w Polsce miał już kiedyś taki problem jak my. Ale tutaj badać trzeba wszystko po raz pierwszy". Zapłaciliśmy miliony za EKSPERYMENTY ? Kto pozwolił na takie coś ? Tą sprawą winien się zająć jakiś wydział kontroli lub CBA.

d
dd

Kolejna "gównoburza" medialna.
Tejemnicą nie jest to już od dawna. Proszę sobie poszukać kiedy opublikowano wyniki badań.
Po drugie nie ma żadnych kilometrowych korków i wściekłych kierowców, jeżdżę tamtędy do i z pracy (około 6 rano i 14:30 popołudniu) i jedzie się po prostu wolniej, ograniczenie ruchu jest tylko na czas frezowania co trwa zwykle tylko kilka dni.
Jeśli są jakieś korki to raczej w godzinach 7-8 i 15-16.

i
inż.

W niektorych przypadkach Twoja wypowiedz ma sens ale nie w tym konkretnym.

P
Paweł

Przecież jacyś inż. inspektorzy to zatwierdzili, odebrali...to oni powinni odpowiedzieć za wadliwe materiały i powstałe szkody! Ich wiedza miała weryfikować i sprawdzać wykonywane czynności budowlane, wbudowane materiały i ich zgodność pochodzenia ( jakość).
Nie rozumiem czemu taki raban...wiecie kto budował, wiecie kto odbierał...!
Teraz tylko odebrać im uprawnienia budowlane, nagłośnić sprawę i już nigdzie się to nie powtórzy ;)

s
siła spokoju

Mówi wam to coś ?

i
inż.

Co to za nowość. Kazdy z branży to wiedział a materiał do wadliwych warstw pochodzi od firmy Haller ktora dziwnym trafen chyba "ograniczyła" działalność.

S
Stanik z Rybnika

Sukces Polskich inżynierów drogowych , i tak jest z wszystkim czego się chwycom w gospodarce. Nie ma napisane czy już medale i premie odebrali , a potem to może się wszystko , naprawiać, lepic , klejić , flikować , zamykać, albo robić od nowa i znów to samo od nowa , jak za komunistów synuś został inżynierem bo mama chciała a tata to załatwił a w kobylicy pusto na poziomie robotnika nie wykwalifikowanego. A wystarczy oderrznąć od Czecha bo Czech oderrzął od Niemca i byłoby na 100 lat spokój.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3