Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Wybrano wykonawców koncepcji technicznej velostrad z Katowic do Mysłowic i Sosnowca. Koszt budowy - 2,7 mln zł brutto

Ireneusz Stajer
Ireneusz Stajer
Velostrady mają to być szybkie, bezkolizyjne drogi rowerowe, służące komunikacji między miastami: Katowice, Mysłowice, Sosnowiec
Velostrady mają to być szybkie, bezkolizyjne drogi rowerowe, służące komunikacji między miastami: Katowice, Mysłowice, Sosnowiec UM Katowice
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała wykonawców szczegółowych koncepcji technicznych budowy velostrad Katowice – Sosnowiec i Katowice – Mysłowice - informuje Polska Agencja Prasowa. Mają to być szybkie, bezkolizyjne drogi rowerowe, służące komunikacji między miastami.

Jak wynika z informacji na platformie zamówień publicznych GZM, to częściowe rozstrzygnięcie podzielonego na cztery części przetargu, który zakładał wybór wykonawców koncepcji czterech velostrad. Budżet całego zamówienia wynosi 2,7 mln zł brutto.

Te firmy wykonają koncepcje techniczne velostrad

Wykonawcą dokumentacji połączenia Katowice – Sosnowiec (velostrada nr 1 - 9,7 km), od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od trasy S86, po centrum Sosnowca przy parku Dietla będzie Spółka DMK Inżynieria z Rybnika. Cena oferty wynosi 466,8 tys. zł – podaje PAP.

Natomiast ofertę spółki Collect Consulting z Katowic uznano za najkorzystniejszą w przypadku przygotowywanego już w Katowicach połączenia z Mysłowicami (velostrada nr 6 - 9,1 km), z Brynowa, obok nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów, przez Giszowiec, wzdłuż ulic: Mysłowickiej i Mikołowskiej, do rejonu ronda Pileckiego, przy osiedlu Ćmok. Cena tego zadania to 215 tys. zł.

Nie wybrano najkorzystniejszych ofert dla połączeń Katowice – Tychy (velostrada nr 3 - 14 km) oraz przedłużenia velostrady Katowice – Sosnowiec do Czeladzi, Będzina i Dąbrowy Górniczej (velostrada nr 7 - 16,9 km). Wszystkie oferty złożone w tych częściach przetargu zostały odrzucone.
Wykonawcy będą mieli na przygotowanie koncepcji 10 miesięcy od podpisania umów.

Funkcja i znaczenie velostrad

Jak przypomina PAP, powstanie velostrad GZM to jedno ze strategicznych działań miast Metropolii. Mają one przede wszystkim pełnić funkcję transportową, czyli zapewnić bezpieczny przejazd rowerami do pracy, szkół, na uczelnie - w jednym mieście lub pomiędzy miastami. Velostrady będą finansowane z budżetu Metropolii i ewentualnych dotacji zewnętrznych.
Proces inwestycyjny rozpoczął się w 2020 r. Przedstawiciele Metropolii stworzyli koncepcje wielowariantowe i określili wstępne przebiegi, przeprowadzili wizje terenowe, uzgodnienia z instytucjami zajmującymi się lasami, wodami, kolejami, a w końcu - negocjacje z gminami członkowskimi GZM w zakresie formy współpracy.

Będą kolejne przetargi

W maju ubiegłego roku samorządowcy z 11 gmin GZM podpisali porozumienie ws. budowy pierwszych czterech z ośmiu velostrad. W następnych miesiącach podpisywano zgody na pozostałe trasy (wszystkie łącznie mają liczyć ok. 120 km). Z końcem ub. roku Metropolia ogłosiła przetarg na opracowanie szczegółowej dokumentacji technicznej dla czterech pierwszych velostrad, uzgodnionych w majowym porozumieniu.

GZM zapowiedziała już przetarg na wykonanie koncepcji technicznych kolejnych velostrad: Katowice – Siemianowice Śląskie – Chorzów – Bytom – Piekary Śląskie, Tarnowskie Góry – Bytom oraz Katowice – Sosnowiec - Mysłowice (wzdłuż Przemszy).

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Konopia spowalnia raka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera