Na łamach DZ rozpoczęliśmy akcję Wyrzućmy szpetne szyldy, co oznacza walkę o miłą dla oka przestrzeń naszych miast. Na początek zapytaliśmy w katowickim magistracie, jednym z nielicznych na Śląsku, w którym urzęduje architekt miasta, co robi w tej sprawie. To, jak stolica regionu wygląda obecnie, to dowód, że robi za mało.
Rozmowa z Michałem Buszkiem, architektem miasta w katowickim magistracie
Dlaczego Katowice wzorem Krakowa nie pozbędą się szpetnych reklam z centrum miasta?
Mamy różne swoje pomysły, które staramy się realizować. Sprawa jest skomplikowana, trudno ludzi zmuszać do czegoś. Stawiamy na edukację. Ja nie chcę działać metodami zastraszającymi.
Ale może trzeba: postraszyć mandatem, a jak nie wystarczy, to mandat wlepić?
Oczywiście, możemy uznać, że ktoś, kto stawia byle jakie reklamy, pozbawia nas komfortu życia i narusza przestrzeń publiczną i w takim razie powinien za to zapłacić. Ale to metoda drastyczna. My działamy inaczej. Przy okazji nowych inwestycji, czy też modernizacji istniejących budynków wymagamy od projektanta, aby określił w projekcie, gdzie na elewacji i jakiej wielkości może być reklama.
Projektant określi, a właściciel i tak zrobi po swojemu.
To będzie samowola budowlana, bo urząd wydał pozwolenie na budowę według konkretnego projektu.
Dobrze, ale co z całą resztą budynków? Co z ulicą 3 Maja pełną szpetnych reklam?
Na 3 Maja 11 właściciel kamienicy wydał zarządzenie, że reklamy i afisze muszą być w określonych miejscach i małych gabarytach. Więc on ma zakodowaną estetykę i wynajmując lokal w tym budynku trzeba się z nią zgodzić.
To wyjątek!
Musimy stawiać na edukację.
W takim razie ja wolę rozwiązania z Krakowa! Są skuteczne.
Oby tak było. Przyglądamy się temu, co się dzieje w Krakowie, być może skorzystamy z tych doświadczeń. LOTA
Konkurs DZ: rower dla zwycięzcy
Spójrzcie na ulice śląskich miast. Widzicie miejsca, w których liczba i rodzaj reklam oraz szyldów powodują swoisty oczopląs?
Zróbcie zdjęcia i ślijcie do 22 lutego włącznie na adres: [email protected]. Nagrodą w konkursie reklamowych absurdów jest rower.
*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Restauracja Rączka gotuje otwarta ZOBACZ ZDJĘCIA
*Granica polsko-niemiecka 1922 na Górnym Śląsku [SENSACYJNE ZDJĘCIA]
*Podziemnydworzec autobusowy w Katowicach działa! [ZDJĘCIA]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?